Motherboard stopper ved " Checking NVRAM"
Fra : Jacob F

Dato : 14-12-01 15:46

Hejsa NG

Jeg har fået et nyt motherboard og en ThunderBird 1000 Mhz 266 fsb...

Mit problem er at da jeg lige havde sat tingene i virkede alt, men efter
computeren havde været slukket 1 gang kunne jeg ikke starte den igen.

Den når til " Checking NVRAM.." og så går den bare i stå :(

Nogen løsningsforslag ? Jeg har prøvet at resette CMOS og pille batteriet
ud.

Hardware :

ECS K7S5A
Amd TB 1000 Mhz
2 x 128 PC166 SD-RAM

Mvh. Jacob

Fra : JANNIK JENSEN

Dato : 14-12-01 23:00

Prøv at gå ind i bios, for derpå at lade bios autodetecte dine harddiske,
dette gøres under menupunktet "Standard CMOS Setup Page" tryk F3 når du er
på siden, hvis ikke bios finder nogle diske kan det være at du har lavet
fejl i jumpersætningen Master/Slave.
Kontroler kabler mv. en ekstra gang

Du kan iøvrigt læse på www.ecsusa.com under
http://www.ecsusa.com/Ecs_forum/list.cfm?forum=69 .

Held og Lykke til :))

Hilsen Jannik

Fra : Jacob F

Dato : 15-12-01 15:09

"JANNIK JENSEN" <jannik@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> på siden, hvis ikke bios finder nogle diske kan det være at du har lavet

Jeg kan ikke engang komme så langt :(( Den starter bare med at skrive
Checking NVRAM. En overgang kunne jeg starte ved at holde Del inde, men det
virker ikke mere :( Det er et helt nyt motherboard :-\

Kan det være BIOS der er død/ødelagt ???? Jeg har et bundkort magen til, kan
jeg så lave en hotswap af bios ???

Mvh. Jacob

Fra : Lars J.H

Dato : 15-12-01 16:05

On Sat, 15 Dec 2001 15:09:01 +0100, "Jacob F" <Share_For_Free@hotmail.com>
wrote:

> Kan det være BIOS der er død/ødelagt ????

Eller plain simple et defekt bundkort. Fejlraten lader til at være ret stor
på lige netop dette mobo.

Sidste maskine jeg byggede med dette mobo ( Rev. 5 ) fukede lige ud af
æsken, mens jeg ved forrige var uheldig og fik et af dem der ikke vil køre
med to SD-RAM stænger monteret samtidig. ( Rev. 4. Byttet til Rev. 5 der
virkede, men det kan man nok ikke generalisere ud fra )

Uanset hvad vil det være en god ide at pløje dig igennem
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=4
og alt.comp.periphs.mainboard.elitegroup så du kan se hvilke fejl dette
board hyppigt lader til at have.

Af fejl jeg lige mindes at have læst om der gav samme symptom som du oplever
var defekt primær IDE kanal, brugte cable select på diske i stedet for
master/slave indstilling, defekt IDE66/100 kabel, for dårlig strømforsyning.

Du har sikkert allerede gjort det, men hvis ikke: Fjern alle unødvendige
kort etc fra maskine, så du bare har mobo, grafikkort, een disk, een RAM
stang i og lad det være udgangspunkt for din fejlfinding.

--
mvh Lars J.H

Fra : Henrik Thomsen

Dato : 15-12-01 16:13

>Kan det være BIOS der er død/ødelagt ???? Jeg har et bundkort magen til, kan
>jeg så lave en hotswap af bios ???

Før du forsøger dig med hotswap, så prøv at skifte bioschippen med den
du har i overskud. Hvis det starter maskinen, har du lokaliseret
problemet til biosen.

Derefter kan du forsøge dig med en hotswap til den dårlige bios, men
det er noget farligt noget og kan betyde brækkede ben på chippen og
smadret bios, så du skal passe meget på.

Henrik

Fra : Jan Ransdam

Dato : 15-12-01 23:11

Hej

Jeg har også samlet en maskine med ECS K7S5A + 1600XP cpu. I første omgang
isatte jeg kun mit grafikkort og alt var i skønneste orden.

Herefter monterede jeg de øvrige PCI kort jeg havde:

Hollywood + MPEG2 kort
SB Live
ASUS ISDN
Terratec TV Value

Jeg konstaterede ved den efterfølgende boot at maskinen at gik i "stå" ved
checking NVRAM. Det viste sig at det var Hollywood kortet der låste maskinen
når det sad i PCI slot 2. Flyttede kortet rundt til de øvrige slot og så
startede den hver gang.

Så derfor er mit forslag at du prøver at bytte om på dine PCI kort.

Hilsen
Jan

--
Posted from 121.ppp1-21.worldonline.dk [213.237.2.121]

Fra : Jacob F

Dato : 15-12-01 23:58

> Så derfor er mit forslag at du prøver at bytte om på dine PCI kort.

Tak for tippet, det vil jeg lige prøve... Skal nok vende tilbage med
erfaringer

Mvh. Jacob