Shutdown for brugere
Fra : Simon Kristensen

Dato : 14-12-01 14:44

Hejsa,

Jeg er sikkert forrygende dum nu, men jeg spørger alligevel. Jeg har
lige installeret en gammel spand med Slackware 8.0. Den virker, som
jeg vil have den til, bortset fra en enkelt detalje. Jeg vil gerne
give brugere ret til at køre shutdown, så mine brugere kan slukke
maskinen, når de går hjem, uden at skulle have roots password. Jeg er
næsten sikker på, at jeg har set en metode et eller andet sted, men
jeg kan ikke finde den igen. At ændre i /etc/shutdown.allow har ingen
effekt.

Venligst

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-12-01 16:00

On Fri, 14 Dec 2001 14:44:22 +0100, Simon Kristensen wrote:

> Hejsa,
> Jeg vil gerne give brugere ret til at køre shutdown,
< så mine brugere kan slukke maskinen,
> når de går hjem, uden at skulle have roots password.

Det kan løses med et pam.d entry. Måske kan du få en redhat bruger til at
glo i hans /etc/pam.d/halt

God weekend

Bo Simonsen

Join the GNU revolution!

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-12-01 16:03

> [...]

> brugere ret til at køre shutdown, så mine brugere kan slukke maskinen,
> når de går hjem, uden at skulle have roots password. J

Glemte helt, sudo er også en mulighed, nok den nemmeste.

Bo Simonsen

Join the GNU revolution!

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 14-12-01 18:27

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> writes:

> . Jeg vil gerne give
>
> Glemte helt, sudo er også en mulighed, nok den nemmeste.

Hvad med Ctl-Alt-F1, Ctl-Alt-Del

(og fix /etc/inittab så den kører shutdown -h)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Plazm0id

Dato : 14-12-01 21:24

hvad med suid? (chmod +s)

- eller er det for farligt... *not sure*

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 14-12-01 22:09

"Plazm0id" <Plazm0id@phreaker.net> writes:

> hvad med suid? (chmod +s)
>
> - eller er det for farligt... *not sure*

kan man ikke oprette en "shutdown" gruppe og styre det på den måde

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Simon Kristensen

Dato : 15-12-01 14:00

Lasse Munck Rasmussen <munck@control.auc.dk> writes:

> kan man ikke oprette en "shutdown" gruppe og styre det på den måde

Jeg endte med suid. Da de, der skal bruge maskinen, er aldeles
ubekendte med Linux' fortræffeligheder, skal man ikke bede dem om
noget så kompliceret som at lukke ned med CTRL-ALT-DEL, som jeg først
overvejede. Nu kan de lukke systemet ned fra en knap i fvwm95 (jo, det
er en gammel spand, der nægter at køre KDE eller Gnome).

Venligst

Simon