fg og bg
Fra : Anders Tjerke Hansen

Dato : 14-12-01 11:58

I en af Sslug's gode hæfter står der, at man kan sætte &-tegn efter en
kommando, og den udføres i baggrunden... det virker fint hos mig!

Men så står der, man kan bestemme hvilke processor som kører i forgrunden og
baggrunden... med "fg" og "bg"... det kan jeg ikke få til at virke! HVordan
bruger man det?

Hvis man f.eks. bruger
top &
kører den i baggrunden.
Hvordan får jeg den så frem i forgrunden igen???

Har søgt med "man fg" uden held

Anders Tjerke Hansen

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-12-01 14:54

"Anders Tjerke Hansen" <nospam@nospam.no> wrote in message
> Hvis man f.eks. bruger
> top &
> kører den i baggrunden.
> Hvordan får jeg den så frem i forgrunden igen???

Jeg prøvede lige at skrive "top &", og det gav dette output:
[1] 12279
Det betyder at programmet har job nummer 1, og process nummer 12279. Det er
jobnummeret der er relevant her.
Hvis jeg så skriver "jobs" får jeg dette output:
[1]+ Stopped top
Her kan jeg så igen se, at programmet "top" har job nummer 1.

Så skriver jeg lige "fg 1", og så kommer "top" frem.

^Z (altså CTRL og Z) smider programmet væk igen, og giver dette output...
[1]+ Stopped top
....som vi genkender fra før.
Jeg kan så skrive "bg 1", som får "top" til at køre i baggrunden:
[1]+ top &

"top" er så et lidt dårligt eksempel, da det tilsyneladende automatisk
stopper, når det kommer i baggrunden. :)
Men ellers:
"&" efter kommandoen får kommandoen til at køre i baggrunden.
"^Z" (CTRL-Z) stopper et program, og putter det i baggrunden.
"fg n" putter job nummer n i forgrunden
"bg n" får et job i baggrunden til at køre.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-01-02 20:29

Anders Tjerke Hansen wrote:

> Har søgt med "man fg" uden held

fg/bg er "implementeret" af din shell, derfor skal du sige "man bash",
eller hvad du nu kører af shell.

Måske kan "help fg" også hjælpe dig.