Domain controller
Fra : Flemming S. Larsen

Dato : 14-12-01 12:07

Hvad er en domaincontroller og hvordan installerer man sådan en. Jeg kører
med win xp pro, er det integreret i dette OS??

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-12-01 12:11

> Hvad er en domaincontroller og hvordan installerer man sådan en. Jeg kører
> med win xp pro, er det integreret i dette OS??

Jeg vil mene, at hvis du ikke ved hvad det er, er det ikke noget du bør
"installere".

mvh
Kim Jensen

Fra : Flemming S. Larsen

Dato : 14-12-01 12:35

Grunden til at jeg spørger er flg.
Jeg vil gerne dele mapper på min computer xp pro. Delingen skal laves så
ikke alle kan få adgang til mapperne, da naboen også er på netværket, dog
med en win98 computer. Jeg har selv 2 xp pro stående.
Nu kommer vi til sagens kerne. Jeg har slået simpel deling fra, så jeg kan
give brugerrrettigheder. Men i den "dialogboks" (eller hvad man nu kalder
den), hvor rettighederne tildeles, kan jeg kun se min egen computer. Derfor
har jeg fået af vide at jeg skal installere en domaincontroler.
Da jeg havde installeret ME kunne man bare lave et password til de delte
ressourcer og det var jo lidt nemmere.
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Flemming Larsen
fsl@mail.tele.dk

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 14-12-01 12:44

"Flemming S. Larsen" <fsl@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> ressourcer og det var jo lidt nemmere.
> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

En domain controller er en server. Den styrer adgangen til et netværk af
computere, hvor alle brugere skal kunne logge på enhver af de computere der
er i systemet.

Du behøver ingen domain controller for at sætte password på dine filer. Bare
sørg for at man ikke må logge på udefra.

Carsten Nielsen

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-12-01 13:26

> Jeg vil gerne dele mapper på min computer xp pro. Delingen skal laves så
> ikke alle kan få adgang til mapperne, da naboen også er på netværket, dog
> med en win98 computer. Jeg har selv 2 xp pro stående.

Mit forslag er; opret en bruger på din computer til din nabo. De filer og
mapper han skal have adgang til deler du og giver denne bruger rettighed.

mvh
Kim Jensen

Fra : Flemming Stennicke L~

Dato : 14-12-01 16:44

Men når han logger på hans egen computer, så kan min computer jo ikke se
hvad han er logget ind som. Og derfor får han jo heller ikke adgang til de
delte mapper. Eller hva? Det virker ihvertfald ikke. Der er en bruger
oprettet på min xp, der hedder NETVÆRK, den eksisterer som default i XP og
hvis man giver denne bruger rettigheder, så kan han få adgang. Det kan man
jo umiddelbart godt bruge. Problemet er så at jeg også selv brug for at få
fuld adgang og det kan jeg ikke få. Er det ikke muligt at importere en
brugerliste fra en anden computer og give rettigheder ud fra denne liste.?
Hvis der er spørgsmål til dette lidt forvirrende problem, skal jeg nok svare
så godt jeg kan.
Mvh. Flemming

Fra : Christian Andersen

Dato : 14-12-01 17:25

Flemming Stennicke Larsen wrote:

>Er det ikke muligt at importere en
>brugerliste fra en anden computer og give rettigheder ud fra denne liste.?

Jo, det kaldes en domain controller

Men nej, i et peer-to-peer Windows9XP(?)-baseret netværk er det ret svært at
lave adgang på bruger-niveau til delte mapper.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med billeder af Tina Dickow!