Kabling - UTP/RJ45 - farverækkefølgen i væ~
Fra : Anders Tjerke Hansen

Dato : 14-12-01 09:24

Hej!

Et lille spm om kabling:

Jeg har et RJ45-hun-stik i i en væg-dåse.

Hvordan skal rækkefølgen af farvekoden være. Jeg har på nettet fundet
rækkefølgen for at hanstik, emn ikke et hunstik i selve dåsen!

Med venlig hilsen
Anders Tjerke Hansen

Fra : ab

Dato : 14-12-01 12:10

Rækkefølgen skulle gerne være den samme i begge stik.

Det er kun i forbindelse med lange afstande, at det har betydning, om det er
den rigtige, parvise forbindelse - ellers bare forbindelserne er ens.

Den "rigtige" forbindelse er:
Brun/brun-hvid/orange/blå-hvid/blå/orange-hvid/grøn/grøn-hvid.

Men fra et fabriksfremstillet kabel er forbindelserne:
Brun/brun-hvid/grøn/blå-hvid/blå/grøn-hvid/orange/orange-hvid (?)

MVH ab

---------------------

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 14-12-01 18:04

On Fri, 14 Dec 2001 12:10:18 +0100, "ab" <abc_ab@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Men fra et fabriksfremstillet kabel er forbindelserne:
>Brun/brun-hvid/grøn/blå-hvid/blå/grøn-hvid/orange/orange-hvid (?)

Det kommer an på om det er den "gamle" standard, eller den nye. Jeg
kan selvfølgelig ikke lige huske hvilken der er hvad, men jeg bruger
nu godtnok den du kalder "forkert", når jeg af og til laver
patchkabler. Hvis du monterer den ene i den ene ende, og den anden i
modsatte ende på samme kabel har du - et krydset kabel...

/Dan MOrtensen

Fra : Rene Iversen

Dato : 16-12-01 11:47

"ab" <abc_ab@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
er
> den rigtige, parvise forbindelse - ellers bare forbindelserne er ens.

[Rene Iversen] ja, bare de er samlet ens i begge ender, så er
farve-rækkefølgen principielt ligegyldig, med mindre det selvfølgelig skal
være krydset kabel [/Rene Iversen]

> Den "rigtige" forbindelse er:
> Brun/brun-hvid/orange/blå-hvid/blå/orange-hvid/grøn/grøn-hvid.

[Rene Iversen] Er det ikke kun hvis kablet skal være krydset i den ene ende?
[/Rene Iversen]

> Men fra et fabriksfremstillet kabel er forbindelserne:
> Brun/brun-hvid/grøn/blå-hvid/blå/grøn-hvid/orange/orange-hvid (?)

[Rene Iversen] Og det er til lige igennem? [/Rene Iversen]

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-12-01 21:58

On Sun, 16 Dec 2001 11:47:29 +0100, "Rene Iversen"
<riversen@get2net.dk> wrote:

> ja, bare de er samlet ens i begge ender, så er farve-rækkefølgen
> principielt ligegyldig, med mindre det selvfølgelig skal være
> krydset kabel

Det er ikke korrekt. Hvis man ikke samler det korrekt kan man
være ret sikker på, at det ikke virker ved høje hastigheder eller
større distancer.

Og læs så http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan T S.

Dato : 15-12-01 10:26

Hvis der står noget på stikket (farverkomnation) skal du barre bruge A,er i
begge ender er normalt B kan også bruges med de skal barre monteres ens i
begge ender.

Mvh. Jan

Fra : Rene Iversen

Dato : 16-12-01 11:49

"Anders Tjerke Hansen" <nospam@nospam.no> wrote in message

> Hvordan skal rækkefølgen af farvekoden være. Jeg har på nettet fundet
> rækkefølgen for at hanstik, emn ikke et hunstik i selve dåsen!

[Rene Iversen] Parrene skal bare være ligesom i hanstikket. Farven er
ligegyldig. Men hvis du gerne vil have farverne til at passe, så kan du jo
bare sætte stikket i og se hvilken side fx den brune er i...håber du fatter
hvad jeg mener [/Rene Iversen]