Skal jeg blive lærer?
Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-12-01 21:09

Hej NG.

Jeg manggler nu kun et halvt år at min HH, men har det kæmpe problem at jeg
overhovedet ikke ved, hvad jeg skal efter sommerferien.

Jeg har overvejet at søge ind på seminariet for at uddanne mig som lærer,
men den seneste tid, har jeg hørt meget, der er ved at skræmme mig væk igen.

Hvis der er nogen herinde, der kan komme med noget for og/eller imod at
uddanne mig som lærer, vil jeg blive glad.

Jeg vil helst have et personligt svar, da jeg ikke kigger herinde særlig
tit.

Med venlig hilsen

Michael Sørensen
m-s@mail1.stofanet.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-12-01 13:31

"Michael Sørensen" <m-s@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og/eller imod at
> uddanne mig som lærer, vil jeg blive glad.
>
> Jeg vil helst have et personligt svar, da jeg ikke kigger

Beklager - personlige svar giver jeg sjældent - hvis din
interesse for at blive lærer er stor nok, så kikker du
naturligvis herind tiere, når du selv har stillet et spørgsmål.
Sådan som du fremfører det, så synes jeg ikke du skal blive
lærer: du fungerer tilsyneladende efter princippet: kan man ikke
blive andet, kan man da altid blive lærer - den indgangsvinkel
er nok det dårligst tænkeligt udgangspunkt du kan have, eftersom
du så hurtigt vil forlade jobbet igen, hvis du er så let at
skræmme.

Bliv lærer, hvis du føler at du - på trods af, hvad du læser og
hører - kan gøre en forskel, ellers hold dig langt væk.

Det vil ikke være til gavn for dine elever eller dig selv, hvis
du gør det fordi du ikke ellers ved, hvad du skal bruge din tid
til.

Bogen "Hvad kan jeg blive" kan være et udgangspunkt.

--
ahw

Fra : Michael Sørensen

Dato : 14-12-01 20:18

> Beklager - personlige svar giver jeg sjældent - hvis din
> interesse for at blive lærer er stor nok, så kikker du
> naturligvis herind tiere, når du selv har stillet et spørgsmål.

Jeg valgte ombestemte mig også med det samme og abonnerer nu på denne
nyhedsgruppe, så jeg nu har min "daglige gang" herinde.

> [...]
> er nok det dårligst tænkeligt udgangspunkt du kan have, eftersom
> du så hurtigt vil forlade jobbet igen, hvis du er så let at

Både ja og nej vil jeg sige. Jeg har det ikke sådan, at kan jeg ikke finde
på andet, så kan jeg altid blive lærer. Så kunne jeg lige så godt have sagt
klejnsmed, ekspedient i Tøj & Sko eller kassedame i Bilka.

Men valget af uddannelse er bare sværere end jeg troede. Det har været let
indtil nu: 9-10 år som er fastsat til folkeskolen. 3 år på HHX var heller
ikke et svært valg. Det er jo kun 3 år af ens liv. Men herefter skal man jo
tage et valg, der får indflydelse mange år ud i fremtiden.

Om jeg er let at skræmme? Måske, det var faktisk mest en tråd herinde, som
jeg læste, der gjorde mig skræmt. Jeg mener det var den tråd der hedder:
"savner en solstrålehistorie", hvor det lød til, at folk flygtede fra
lærerjobbet.

Det er heller ikke noget nyt, jeg lige har fundet på, at fremtiden muligvis
var som lærer. Jeg var bl.a. i praktik i folkeskolen som lærer.

Men du skal have mange tak for svaret alligevel.

Michael Sørensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-12-01 22:13

> [...]
Selv tak, skulle jeg måske sige, men jeg fandt dog dine
oplysninger om dig selv så få, at jeg kun kunne svare som jeg
gjorde - havde du oplyst de nuværende ting, havde jeg måske
kunnet have skrevet mere nuanceret end jeg gjorde - men stadig:
bogen "hvad kan jeg blive", Politikens forlag, er skam udmærket
at få forstand af.

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 19-12-01 17:46

"Michael Sørensen" skrev

Hej Michael

Jeg vil sige til dig:

Der er ingen grund til at søge ind på lærerstudiet endnu. Du kan tage et år
eller to til at arbejde med ét eller andet. Det er godt at have andre ting
i bagagen end skolegang, når man skal i gang med en videregående uddannelse.
Især når det er en uddannelse, der stiller store krav til din personlige
udvikling og ikke kun faglige niveau.

Det kunne også være en god ide at prøve med nogle vikartimer på en
folkeskole, og dermed finde ud af om man kan lide at stå foran en klasse.
Ikke at jeg mener at det giver et realistisk billede, for det gør det IKKE,
men det kan være med til at give dig en fornemmelse af om det er noget du
har lyst til at beskæftige dig med i fremtiden.

Men jeg vil sige som ahw at hvis du er usikker, så lad være. Vent hellere
til du er mere sikker på, hvad du vil.

Held og lykke

Venlig hilsen
Anita

Fra : Zeki

Dato : 22-12-01 21:31

Hej Michael

Hvis du har tænkt dig at gøre alvor af at blive lærer kan jeg kun råde dig
til at vente et år eller to. Den nye læreruddannelse der trådte i kraft i
1998, fungerer langt fra optimalt. Mangel på kvalificeret IKT-undervisning,
ændringen til fire liniefag samt prioritering af hvornår de forskellige
eksamener skal ligge/fagene skal afsluttes, er blot få af de ting som skaber
problemer pt.

Som Arne var inde på, skal du virkelig brænde for det, og mene at du har
'noget at byde på' og kan gøre en forskel. Uddannelsen er lang, arbejdet kan
være hårdt og krævende, og lønnen er absolut ikke noget at juble over.

mvh
Zeki

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-12-01 16:55

"Zeki" <zeki@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forskellige
> eksamener skal ligge/fagene skal afsluttes, er blot få af de

En lille krølle er der også, når man får at vide, at der faktisk
findes kvalificerede folk til it, men at de ikke opfylder
kravene med at være mellem 20 og 25 år, ikke alle er fra
Københavns universitet, men at de "kun" har en kandidatgrad fra
Danmarks Pædagogiske Universitet. Disse uddannede, der som
baggrund - udover kandidatgraden - alle er læreruddannede og
altså også har rod i folkeskolen, er for visse seminarier ikke
nok: de skal også opfylde flere kriterier: de skal alle have
undervist på et seminarium før, være fra det rette universitet
og som nævnt før være af den rette aldersklasse.

Jeg har mødt folk, der har fået at vide, at de ikke er
kvalificerede nok til seminariet, fordi de ikke fra et kateder
dér har undervist studerende, også selvom de i adskillige år har
undervist de samme studerende i praktik-perioden.
Om det er korrekt, ved jeg naturligvis ikke, men jeg har ingen
grund til at tro at disse mennesker skulle lyve.

Det minder lidt om EDB-branchen: her hyler man også op over at
man ikke kan skaffe kvalificerede folk, men folk over 40 år er
ikke interessante -uanset deres erfaring.

På nærmeste hold har jeg kendskab til en person, der med 30 års
erfaring som edb-ekspert og endda uddannet, ikke kan få job,
fordi han er 50 år gammel - har han haft et job på en
virksomhed, der fyrede ham efter tre år, fordi de fik en ny,
yngre leder, der mente at hans "profil" ikke passede i
virksomheden. Han ´kunne ikke få at vide, hvad det skulle
betyde - men fik uofficielt at vide, at han var "for gammel".

Aldersfascismen trives i værste velgående - også inden for
skoleverdenen. Derfor skal man ikke uden videre købe den med at
man ikke kan få kvalificeret IT_undervisning - man kan få det,
man vil, hvis man

1. vil betale for det
2. ikke sætter umulige eller urimelige krav til folks alder.

--
ahw