|
| Beregning af bremselængde Fra : Mark S. Rasmussen |
Dato : 13-12-01 20:29 |
|
Hej alle.
Jeg kan huske der er en formel til at beregne en bils bremselængde ud fra
dens fart og vægt. Luftmodstand, underlag og alt andet er ligegyldigt.
Såvidt jeg husker var det noget med v^2?
Kan nogen hjælpe?
Mvh Mark
| |
Henning Makholm (13-12-2001)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 13-12-01 21:15 |
|
Scripsit "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
> Jeg kan huske der er en formel til at beregne en bils bremselængde ud fra
> dens fart og vægt. Luftmodstand, underlag og alt andet er ligegyldigt.
Det lyder forkert. Det kan umuligt være ligegyldigt om underlaget er
god asfalt eller våd is.
--
Henning Makholm "Kurt er den eneste jeg kender der er
*dum* nok til at gå i *ring* på et jernbanespor."
| |
Mark S. Rasmussen (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Mark S. Rasmussen |
Dato : 14-12-01 11:18 |
|
"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yahd71ij2re.fsf@eir.diku.dk...
> Scripsit "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
>
> > Jeg kan huske der er en formel til at beregne en bils bremselængde ud
fra
> > dens fart og vægt. Luftmodstand, underlag og alt andet er ligegyldigt.
>
> Det lyder forkert. Det kan umuligt være ligegyldigt om underlaget er
> god asfalt eller våd is.
I mit tilfælde er det fuldstændig ligegyldigt. Min "bil" er en duplobil som
kører igennem en fotocelle på et bord. Det behøver ikke være så
videnskabeligt.
| |
Henning Makholm (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 14-12-01 11:44 |
|
Scripsit "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> > Scripsit "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
> > > Jeg kan huske der er en formel til at beregne en bils bremselængde ud
> > > fra dens fart og vægt. Luftmodstand, underlag og alt andet er
> > > ligegyldigt.
> > Det lyder forkert. Det kan umuligt være ligegyldigt om underlaget er
> > god asfalt eller våd is.
> I mit tilfælde er det fuldstændig ligegyldigt.
Nej. Eftersom svaret afhænger af underlaget kan det ikke være ligegyldigt.
> Min "bil" er en duplobil som kører igennem en fotocelle på et bord.
Derfor afhænger bremselængden alligevel af underlag og et hav af andre
faktorer.
> Det behøver ikke være så videnskabeligt.
OK. Så får du en formel her: 20 meter. Det er uafhængigt af alt.
--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."
| |
Bertel Lund Hansen (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 14-12-01 11:43 |
|
Mark S. Rasmussen skrev:
>I mit tilfælde er det fuldstændig ligegyldigt. Min "bil" er en duplobil som
>kører igennem en fotocelle på et bord. Det behøver ikke være så
>videnskabeligt.
Så tag en måling af bremselængden ved én hastighed, f.eks. 1 m/s.
Bremselængden ved alle andre hastigheder kan derefter beregnes ud
fra formlen:
bl0 er bremselængden som blev målt ved hastigheden v0.
v er den nye hastighed, og den efterspurgte bremselængde kaldes
bl.
bl = (v/v0)^2 * bl0
--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Sven Nielsen (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Sven Nielsen |
Dato : 14-12-01 15:47 |
|
On Fri, 14 Dec 2001 11:43:10 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:
>Så tag en måling af bremselængden ved én hastighed, f.eks. 1 m/s.
>Bremselængden ved alle andre hastigheder kan derefter beregnes ud
>fra formlen:
>bl0 er bremselængden som blev målt ved hastigheden v0.
>v er den nye hastighed, og den efterspurgte bremselængde kaldes
>bl.
>
> bl = (v/v0)^2 * bl0
Hej Bertel,
Det gælder kun under forudsætning af at friktionskoefficienten er
uafhængig af hastigheden. Det er dog normalt en god approximation, men
det gælder ikke for meget små hastigheder. Bl.a. skyldes et fænomen
som knirkende døre at friktionskoefficienten er hastighedsafhængig.
Din (empiriske) formel kan man under forudsætning af gnidning på en
vandret flade og konstant friktionskoefficient udlede ved en
energibetragtning: En bil med hast. v har den kinetiske energi
E_kin = 1/2 m v^2. For at standse bilen på standselængden s skal
friktionen udføre arbejdet A = s * f * m * g. Mekanikkens hovedsætning
giver os (delta) E_kin = A => s = v^2 / (2*f*g).
f = friktionskoefficienten, g = tyngdeaccelerationen.
Ok, det gælder nok kun for en bil med blokerede hjul. Du kan
modificere formlen når du har bremsekraften, men så slipper du ikke af
med m.
Med venlig hilsen Sven.
| |
Sven Nielsen (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Sven Nielsen |
Dato : 14-12-01 16:05 |
|
On Fri, 14 Dec 2001 15:47:09 +0100, Sven Nielsen
<sven@SPAMMING_scientist.com> wrote:
s = v^2 / (2*f*g).
Jo, det gælder skam også med ABS bremser. Men der er jo forskel på
friktionskoefficienten hvis hjulene ruller og hvis bilen skrider med
blokerede hjul. Friktionskoefficienten mellem dæk og tør vej ligger på
omkring 0,8.
Se mere på:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/mechanics/frictire.html
Med venlig hilsen Sven.
| |
Niels Langager Elleg~ (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Niels Langager Elleg~ |
Dato : 14-12-01 18:38 |
|
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:
> bl0 er bremselængden som blev målt ved hastigheden v0.
> v er den nye hastighed, og den efterspurgte bremselængde kaldes
> bl.
>
> bl = (v/v0)^2 * bl0
Så har jeg en lille hyggelig juleopgave:
Hvad er det størst mulige antal biler der kan køre gennem en vej, hvis
afstanden mellem to biler altid skal være længere end bremselængden?
Hvad er den optilmale hastighed?
Find selv på nogle konstanter for bremselængde og reaktionstid.
Jeg syntes at resultatet var overraskende :)
--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/
SPECIAL OFFER! I proofread unsolicited commercial email sent to this
address at a rate of US $500.00 per incident! Include billing address
in your message and save US $500.00 per hour off ordinary address
resolution and tracking charge!
| |
Sven Nielsen (15-12-2001)
| Kommentar Fra : Sven Nielsen |
Dato : 15-12-01 20:50 |
|
In article <9vcjj2$1r4o$1@news.cybercity.dk>, mark@tv.dk says...
>
> I mit tilfælde er det fuldstændig ligegyldigt. Min "bil" er en duplobil som
> kører igennem en fotocelle på et bord. Det behøver ikke være så
> videnskabeligt.
I så fald er det hele ligegyldigt!
Nej, du foreslår at bremselængden er afhængig af fart og vægt (eller
masse), men uafhængig af friktion med underlaget. Det er forkert,
videnskabeligt eller ej. Bremselængden afhænger nemlig ikke af massen,
men derimod af friktionen.
s = v^2 / (2*f*g) , f = friktionskoefficient, g = tyngdeacc., v = farten
Her er set bort fra luftmodstanden, der er hastighedsafhængig.
Med venlig hilsen Sven.
--
Skal jeg fugte min marengs før eller efter midnat?
| |
Martin Ehmsen (13-12-2001)
| Kommentar Fra : Martin Ehmsen |
Dato : 13-12-01 22:29 |
|
Mark S. Rasmussen wrote:
> Hej alle.
>
> Jeg kan huske der er en formel til at beregne en bils bremselængde ud
fra
> dens fart og vægt. Luftmodstand, underlag og alt andet er ligegyldigt.
> Såvidt jeg husker var det noget med v^2?
>
> Kan nogen hjælpe?
Nu skal vi vel ikke have en tråd om bræmselængde igen. Jeg mindes en
tråd omkring færdselsstyrelsens spot på TV, hvor de påstod at 10 km
timen ekstra (fra 50 til 60) svarede til x meter.
Jeg tror aldrig vi fandt ud af hvordan Færdselsstyrelsen fandt dette
tal x (som jeg ikke lige kan huske).
Jeg tror vi endte med at de havde målt det...
Så det er altså ikke et helt simpelt spørgsmål at beregne bremselænger
forholdsvis realistisk.
Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"
Siméon Poisson
| |
Kai Birger Nielsen (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Kai Birger Nielsen |
Dato : 14-12-01 01:25 |
|
In <9vb6hs$ir6$2@sunsite.dk> Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:
>Nu skal vi vel ikke have en tråd om bræmselængde igen. Jeg mindes en
>tråd omkring færdselsstyrelsens spot på TV, hvor de påstod at 10 km
>timen ekstra (fra 50 til 60) svarede til x meter.
De påstod at 10 = 40 dvs at 10 km/t ekstra i almindelig
kørselshastighed kunne betyde 40 km/t ekstra i kollisionshastighed.
>Jeg tror aldrig vi fandt ud af hvordan Færdselsstyrelsen fandt dette
>tal x (som jeg ikke lige kan huske).
>Jeg tror vi endte med at de havde målt det...
Det var ret simpelt at konstruere et eksempel hvor det passede,
men i praksis ville de "40 km/t ekstra" variere meget.
>Så det er altså ikke et helt simpelt spørgsmål at beregne bremselænger
>forholdsvis realistisk.
Nej, det afhænger af mangt og meget, men alle andre ting lige
vil det variere med hastigheden i anden potens, dvs v^2 som
nævnt.
mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)
| |
Thomas Thorsen (13-12-2001)
| Kommentar Fra : Thomas Thorsen |
Dato : 13-12-01 22:39 |
|
Mark S. Rasmussen skrev:
> Jeg kan huske der er en formel til at beregne en bils bremselængde
> ud fra dens fart og vægt. Luftmodstand, underlag og alt andet er
> ligegyldigt. Såvidt jeg husker var det noget med v^2?
Se Henning Makholms svar, og man kan tilføje at heller ikke bremsernes
specifikke udformning kan være irrelevant (tromle, skive, ABS eller ej,
dimensionering osv.).
Dertil er bremsernes temperatur heller ikke uvæsentlige elementer.
Endelig er giver forskellige dæktyper og -fabrikater ofte forskellige
bremseevner i praksis.
Hvis hastigheden er tilstrækkelig høj, kan man heller ikke se bort fra
luftmodstand.
Thomas T.
| |
Sven Nielsen (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Sven Nielsen |
Dato : 14-12-01 08:37 |
|
On Thu, 13 Dec 2001 22:38:32 +0100, "Thomas Thorsen"
<tt@thomasSLETDETTEthorsen.dk> wrote:
>Dertil er bremsernes temperatur heller ikke uvæsentlige elementer.
>Endelig er giver forskellige dæktyper og -fabrikater ofte forskellige
>bremseevner i praksis.
Dæktypen er især meget afgørende. På tør vej bør en personbil kunne
bremse fra 100-0 km/t på max 40 meter. På en kold våd vej er
bremselængden typisk 120 meter hvis man har beholdt sommerdækkene på.
Med vinterdæk vil bremselængden være 60-80 meter, altså en halvering
af bremselængden i forhold til sommerdæk.
Med venlig hilsen Sven.
| |
Sven Nielsen (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Sven Nielsen |
Dato : 14-12-01 09:02 |
|
On Fri, 14 Dec 2001 08:36:48 +0100, Sven Nielsen
<sven@SPAMMING_scientist.com> wrote:
>Dæktypen er især meget afgørende. På tør vej bør en personbil kunne
>bremse fra 100-0 km/t på max 40 meter. På en kold våd vej er
>bremselængden typisk 120 meter hvis man har beholdt sommerdækkene på.
>Med vinterdæk vil bremselængden være 60-80 meter, altså en halvering
>af bremselængden i forhold til sommerdæk.
Min tal er nok optimistiske. De gælder for 80-0 km/t.
Mvh Sven
| |
|
|