Computer tændt 9 timer i træk - er det sma~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-12-01 17:24

Jeg har en Lifetech computer som jeg købte i Aldi for et års tid siden. Det
er en Pentium 3 900 MHz processor. 128 MB Siemens SD-Ram 133 MHz og 256 MB
Veritech 133 MHz SD-Ram. Der er en 40 gb Seagate harddisk. Asus bundkort og
NVidia Geforce 2 MX grafikkort med 32 mb ram.
Men da jeg bruger computeren ca. 1 time hver morgen inden jeg går i skole og
derefter tænder jeg den når jeg kommer hjem ved ca. 2 tiden.
Derefter står den så tændt til ca. kl. 11 om aftenen hvor jeg gå i seng.

Men er det overhovedet godt for den? Jeg ved godt at mange har deres
computere ståene 24 timer i døgnet tændt. Computeren er faktisk en Medion
computer, men de har jo som mange sikkert ved flere navne at bruge af.

Jeg sætter den også nogle gange i standby når jeg ikke er ved den og
derefter burde den jo nærmest at "slappe meget mere af".
Men er det rigtigt og hvad slukker den egentligt for i Windows XP når man
sætter den i standby?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Morten Simonsen

Dato : 13-12-01 17:45

Der sker intet ved at den står tændt 9 timer, eller længere for den sags
skyld. Så længe dine kølere (CPU, strømforsyning.....) kører som de skal, og
har plads til at udskifte luften så tager den ingen skade af det.
Jeg har selv maskiner tændt 24 timer i døgnet, og der er det ingen problemer
i ...

Venlig Hilsen Morten

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-12-01 18:11

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> har plads til at udskifte luften så tager den ingen skade af det.
> Jeg har selv maskiner tændt 24 timer i døgnet, og der er det ingen

Hvordan kan jeg vide om cpu, strømforsyning mm. er iorden?
Og hvor blev mit indlæg af?
Har Outlook Express 6 glemt at hente mit indlæg?
Det eneste der er her er: Re: Computer tændt 9 timer i træk - er det
smart?...

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Morten Simonsen

Dato : 13-12-01 18:44

Jeg kan stadig se dit indlæg...ingen fejl her ... ?

Jamen altså, hvis du ikke har haft fejl med det, og hvis det køre så virker
det som det skal.
Det du skal være opmærksom på er mere at den blæser der puster luft ud bag
på computeren har "plads" til at puste det ordentligt ud, hvis du f.eks. har
den stående i et lille lukket skab vil den kunne få problemer med at komme
af med varmen, eller står HELT op af en væg med bagsiden el. sådan.
Hvis den bare har lidt plads (8 - 10 cm ud af) og ikke står lukket inde, så
er der ingen problemer !

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-12-01 19:11

Jeg ser slet ikke mine egne indlæg!...
Jeg har hele 19 cm!

Fra : Peter T.

Dato : 13-12-01 19:23

> Jeg ser slet ikke mine egne indlæg!...

Brug en anden newsreader, som feks. Xnews eller Agent. Outlook Express er
ikke særligt genial til usenet.

> Jeg har hele 19 cm!

Min er 30 cm. :) (Fyyyy... dårlig joke)

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : DWM

Dato : 13-12-01 20:05

"Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse
> Brug en anden newsreader, som feks. Xnews eller Agent. Outlook Express er
> ikke særligt genial til usenet.

Det er ikke OE der er problemet. Gad vide om han har blokeret for
sine egne poster. Det kan tjekkes i funktioner, meddelelsesregler og
liste over blokerede afsendere
OE er ikke godt til binaer grupper men det er den her jo ikke ligefrem.
MHT computeren burde der ikke være nogle problemer med at have den
tændt så længe hver dag. Jeg vil forøvrigt ikke anbefale at man har flere
diske parkeret lige over hinanden hvis man har sin computer tændt i lang
tid af gangen. Så har de en tendens til at fise af.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-12-01 20:35

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> wrote in message
> [...]
> diske parkeret lige over hinanden hvis man har sin computer tændt i lang
> tid af gangen. Så har de en tendens til at fise af.

Nu fandt jeg ud af det.
Jeg havde på et tidspunkt søgt efter gamle meddelser som jeg selv havde
sendt, dem ville jeg så slette. Men da der var så mange så havde jeg remt
forkert og så det også at jeg havde sat mig selv på blokerede sendere
listen.
Det var så meningen at jeg ville slette mig igen, men det glemte jeg.

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-12-01 08:37

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har plads til at udskifte luften så tager den ingen skade af det.
> Jeg har selv maskiner tændt 24 timer i døgnet, og der er det ingen
***************

The Weakest Link i en PC er faktisk køleren i strømforsyningen, cpu-køleren
og måske din bios-køler...

Disse kan med tiden blive støvede/slidte/dårlige i lejrene,
så de vil stå og knurre det første minut efter koldstart, indtil
de 'falder på plads' eller "olien" er blevet varm...

Derfor er døgndrift ikke tilrådelig over flere måneder..
medmindre det er strængt nødvendigt, og du selv kan skifte
de dele som VIL blive slidt, måske på relativt kort tid.

MVH

Fra : Morten Simonsen

Dato : 14-12-01 11:01

Well, hvis CPU køleren er begyndt at knurre så, kan du så forklare hvordan
man kan reperære den ?
(da jeg selv er ude for det til tider ... det er dog ikke over flere
måneder, men over mere end 3 år ... )

Fra : Torbenth

Dato : 14-12-01 12:57

Morten Simonsen skrev i meddelelsen
<3c19cdcd$0$67462$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Well, hvis CPU køleren er begyndt at knurre så, kan du så forklare hvordan
>man kan reperære den ?
>(da jeg selv er ude for det til tider ... det er dog ikke over flere
>måneder, men over mere end 3 år ... )

Hvis den ikke er direkte defekt skal man bare rense den. Jeg bruger selv en
vatpind med isopropylalkohol. Bare ikke trykke ret meget på propellen. Det
vil også være en god idé at støvsuge computeren indeni med børsten. Det skal
gøres forsigtigt. Evt. vil det være en god idé at købe en dåse med
komprimeret luft og blæse støvet fri mens man holder støvsugermundstykket
der hvor man blæser.
Blæseren i strømforsyningen kan man også rense lidt med vatpinde. Her vil
det også være en god idé at holde støvsugermundstykket på gitteret.
Propellen vil køre hurtigt rundt men får suget en hel del støv af.

Mvh.
Torben

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-12-01 18:19

> Blæseren i strømforsyningen kan man også rense lidt med vatpinde. Her vil
> det også være en god idé at holde støvsugermundstykket på gitteret.
> Propellen vil køre hurtigt rundt men får suget en hel del støv af.

Det er en dum ide at lade propellen drøne rundt, da lejerne ikke er lavet
til den hastighed... Det vil få den modsatte effekt og slide dine lejer
unødvendigt. Hold derfor propellen fast når du støvsuger den.

- Martin

Fra : Torbenth

Dato : 16-12-01 16:50

Martin Petersen skrev i meddelelsen <9vdcah$2na8$1@news.cybercity.dk>...
>Det er en dum ide at lade propellen drøne rundt, da lejerne ikke er lavet
>til den hastighed... Det vil få den modsatte effekt og slide dine lejer
>unødvendigt. Hold derfor propellen fast når du støvsuger den.

Min blæser er 5 år gl. og har fået en tur med støvsugeren 2 gange om året.
Den kører stadigvæk perfekt. Var blæserne bedre dengang?
Computeren er tændt 12 timer/døgn.
Mvh.
Torben

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-12-01 23:02

> Min blæser er 5 år gl. og har fået en tur med støvsugeren 2 gange om året.
> Den kører stadigvæk perfekt. Var blæserne bedre dengang?

Tjahh... Det kommer vel an på hvor kraftig din støvsuger er ... Jeg har
ihvertfald oplevet det et par gange...

- Martin

Fra : Torbenth

Dato : 16-12-01 23:09

Martin Petersen skrev i meddelelsen <9vj5kg$2961$1@news.cybercity.dk>...
>Tjahh... Det kommer vel an på hvor kraftig din støvsuger er ... Jeg har
>ihvertfald oplevet det et par gange...

Det er ikke en industristøvsuger. Desuden kører jeg mundstykket frem og
tilbage nogle gange. Ikke noge med at lade den suge i mange sekunder. Kun
for at suge støv ud af strømforsyningen. Vingerne på blæseren renser jeg
forsigtigt med vatpinde så meget som det kan lade sig gøre.

Mvh.
Torben

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-12-01 22:08

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis den ikke er direkte defekt skal man bare rense den. Jeg bruger selv
en
> vatpind med isopropylalkohol. Bare ikke trykke ret meget på propellen. Det

****************

Det bedste er en kompressor.
Men stå udenfor da det støver afsindigt.
Undgå at spinne blæserne overdreven op i omdrejninger
med trykluften, det ødelægger lejrerne.
Bagefter er PC'en som ny.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-12-01 19:53

Karsten Olesen,

> Det bedste er en kompressor.
> Men stå udenfor da det støver afsindigt.

Præcis hvad jeg skulle til at skrive, men nu kan jeg så nøjes med at
skrive, at det også er måden jeg gør det på. Virker perfekt synes jeg
.

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-12-01 22:06

> [...]
> man kan reperære den ?
> (da jeg selv er ude for det til tider ... det er dog ikke over flere

Køb ny, eller acceptêr den knurrer de første mins.: