advanceret sql-forespørgsel.
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 13-12-01 15:50

Hej.

Kan denne forspørgsel laves af én gang?
------------------------

select uuid,class_name from tng_managedobject where name = 'lnxtng'

-- Result:
uuid=1234
class_name=Linux

select location,comment from Linux where uuid = 1234

-----------

DVS. eg bruger svaret fra 1. sqlstatement til at generere nr. 2

/HHA

Fra : Anders Lund

Dato : 13-12-01 17:36

Hans-Henrik Andresen <hha@unixhaj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c18c052$0$1053$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej.
>
> Kan denne forspørgsel laves af én gang?

Ja dette burde gøre det:

select Linux.uuid,class_name,location,comment from Linux,tng_managedobject
where tng_managedobject.name = 'lnxtng' AND Linux.uuid =
tng_managedobject.uuid

Det kan ikke (så vidt jeg ved) lade sig gøre at hente dataerne fra en
vaiavel tabel, men hvis der er nødvendigt er det nok nærmere et bedre
database design der skal til.

Mvh
Anders Lund

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-12-01 18:14

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk> writes:

> DVS. eg bruger svaret fra 1. sqlstatement til at generere nr. 2

Jeg tror ikke at du kan præcis det du ønsker med at tage tabelnavnet
fra en forspørgsel. Men der er ikke noget i vejen for følgende
SQL-udtryk:

SELECT name FROM MovieExec WHERE cert# IN
(SELECT producer# FROM movie WHERE (title,year) IN
(SELECT movieTitle, movieYear FROM StarIn WHERE
starName = 'Harrison Ford'
)
);

Men mon ikke du får bedre svar i dk.edb.database?

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-12-01 22:10

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Jeg tror ikke at du kan præcis det du ønsker med at tage tabelnavnet
> fra en forspørgsel. Men der er ikke noget i vejen for følgende
> SQL-udtryk:

Afhaenger af databasen. MySQL understoettede ikke sub-selects sidst
jeg kiggede efter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-12-01 22:15

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Afhaenger af databasen. MySQL understoettede ikke sub-selects sidst
> jeg kiggede efter.

Nej, MySQL understøtter ikke SQL i sin fulde udstrækning. Men jeg
snakkede SQL og ikke specifikke implementationer af dele af SQL.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-12-01 22:21

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Nej, MySQL understøtter ikke SQL i sin fulde udstrækning. Men jeg
> snakkede SQL og ikke specifikke implementationer af dele af SQL.

Jeg havde aabenbart husket det som om at MySQL implementerer
grunddelen af SQL92, (og at subselects derfor ikke var en del af
SQL92), men det har jeg nu konstateret at det er forkert.

Men til den oprindelige forespoerger - SQL varierer en del fra
database til database (selv SQL92), og derfor er det vigtigt at angive
hvilken database man arbejder med.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 16-12-01 14:19

Hej.

Det er en Sybase12 (også kendt som mssql).

/HHA