VBA til Autocad
Fra : Kate Bille

Dato : 13-12-01 13:08

Jeg vil høre om der er nogen, der kander noget til VBA. (Visual Basic for
Application).
Mit spørgsmål går på, om der er meget forskel på VBA til Autocad, VBA til
Access, VBA til Excel .......osv.
Jeg arbejder i alle disse 3 ovennævnte programmer, men har endnu ikke gjort
det så meget i makroer.
Det er der nu ved at være et behov for at jeg gør, og derfor vil jeg gerne
på kursus i VBA. Spørgsmålet er så, om det er ligemet i hvilket regi man
lærer VBA. Kan man (næsten) overføre sin viden til makrotilretning i andre
programmer.

Kate Bille

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 16-12-01 00:33

Hej Kate,

Jeg mener ikke at autocad tilbyder VBA. I autocad anvendes sproget "LISP"
til makroer, derfor er integrationen med f.eks. Excel, Access & Word ikke
særlig god.

Der findes andre systemer, hvor VBA er en integreret del af CAD pakken, her
kunne jeg jo f.eks nævne SolidWorks. http://www.sdh.dk

Det er helt klart nemmest at anvende VBA, og dermed er interfacet ens i alle
programpakker.

Med venlig hilsen
Jess G. Frandsen
Solid Design House
http://www.sdh.dk

Fra : Svend Nielsen

Dato : 18-12-01 09:31

"Jess G. Frandsen" <jess.fr@[I_hate_spam]ndsen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til makroer, derfor er integrationen med f.eks. Excel, Access & Word ikke

Autocad tilbyder VBA i hvert fald fra version 14 og nyere!

Svend Nielsen

Fra : P.C.

Dato : 18-12-01 11:32

Hi.

"Svend Nielsen" <sni@cubic.dk> skrev i en meddelelse

> "Jess G. Frandsen" <jess.fr@[I_hate_spam]ndsen.com> skrev i en meddelelse

Macroer ???? --- Lisp er aldeles ikke et macrosprog men et fuldt integreret
højniveu sprog med hundreder af funktioner der griber dybt i systemet. Macroer
er nærmere det man udfører med f.eks Diesel ( også et sprog man kan bruge i
AutoCAD ) og VBA har sine fordele indenfor bestemte områder. Men prøv at
skrive på en af de internasionale lister, at Lisp er et "Macro" sprog, så bliver
du lynchet.
Lisp kan naturligvis ikke klare sig i forhold til C++ programmer der bliver
compilet med maskinkode kald fra samme kerne som selve AutoCAD, men faktum er at
Lisp i nogle situasioner ( lister ) er mindst lige så hurtig som compilet kode,
og så kan man ændre et Lisp program hvilket man ikke kan med et compilet
program.
Man bruger da ikke et "Macro sprog" til at udføre komplicerede geometriske og
matrix beregninger, og hvilket "Macro sprog" indeholder samtlige
standardfunktioner ( princ, mapcar, get-xxx osv osv ) ,og i hvilket "Macro
sprog" er det kotyme, at skrive nye avancerede funktioner, hvis der lige mangler
en avanceret matematisk funktion.
Altså ; blot fordi Lisp _også_ kan bruges i en snæver vending, til _også_ at
skrive en simpel Macro, er da ikke ensbetydende med, at Lisp er et "Macro
sprog".
Det Lisp er, er et sprog der ikke skal compiles, men som kan evalueres direkte
indenfor AutoCAD.
Det er blevet sagt igen og igen ; Lisp er et ægte højniveu sprog.

>derfor er integrationen med f.eks. Excel, Access & Word ikke

Hvarbehva ???? Integrasionen er _perfekt_ ,man skal bare lige læse manualen.
Måske skal man lige loade en exe fil, så man har større mulighed for at skrive
database records, ---------
hvis integreringen ikke er for god, hvordan kan man så få FEM programmer til at
bruge AutoCAD som kerne.

> Autocad tilbyder VBA i hvert fald fra version 14 og nyere!

Jovist, men inden da var der adskillige andre sprog tilrådighed ; C. C++. Pascal
; der blev såmænd leveret funktionsbiblioteker til nær sagt enhver compiler til
alle mulige sprog.

Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a

Fra : Freddy Suurland

Dato : 16-12-01 11:39

Hej Kate

Selvfølgelig er det muligt at anvende VBA i forbindelse med AutoCAD.
Den viden man generelt har vedr. VBA kan i allerhøjeste grad bruges.
Du kan designe dine egne diglogbokse og få udført ALT det du ønsker.
Hvis du kan VBA er det nok nemmere at bruge denne viden end at lære LISP.

Prøv at følge med i nyhedsgruppen:

DISCUSSION.AUTODESK.COM
autodesk.autocad.customization.vba

God fornøjelse

Vh Freddy

Fra : P.C.

Dato : 17-12-01 09:41

Hi.

"Freddy Suurland" <freddy@suurland.com> skrev i en meddelelse
> Hej Kate
>
> Selvfølgelig er det muligt at anvende VBA i forbindelse med AutoCAD.

Og C++ og en masse andre sprog, som er supportet via de funktionsbiblioteker der
altid følger med en AutoCAD.
Man kan altså skrive et program og compile det til at kunne køre sammen med alle
de andre funktioner der i forvejen er tilrådighed og der er mange forskellige
programerings sprog der bliver understøttet. Alligevel er Lisp jo kendt for at
være verdens letteste computersprog at lære (og verdens sværeste at bruge ;)) )
og man kan jo generelt sige at "alle sprog er ens", eller at hvis man kan bruge
et sprog, skal der meget lidt til at lære at bruge et nyt ; meget Lisp kode kan
direkte sættes ind i et C program og køre der, ellers kan man vel omskrive setq
til set, Kigger man på en funktionsbeskrivelse i Lisp og C, kan man faktisk
ikke se forskel.
VBA har aldrig været så populært som C men jeg mener også, at der fuldt på linie
med C++ er samme compiler biblioteker tilrådighed for VBA , men det kan man vel
se i de extras der er på CD' erne.