ls *[a-c]
Fra : Anders Tjerke Hansen

Dato : 13-12-01 11:43

Hej alle!

Jeg bruger RedHat 7.2

ls *[a-c]
..... skulle gerne vise alle filer som ender på a, b eller c
Det gør Linux også... venter 2 sekunder... for at vise de øvrige filer!
Taster jeg forkert? - eller er det en bug?

ls -l
En del af output viser rettigheder til filerne
?rwxrwxrwx
Foran dette er et bogstav som viser om det er et directory
drwxrwxrwx
men jeg kan også se at der er andre muligheder
lrwxrwxrwx = lænke
Jeg har desuden set at nogle filer
under /dev hedder
crwxrwxrwx
brwxrwxrwx

Hvad står c og b for ? Hvilken filtype er det så?
Er der andre gode bogstaver som er værd at kende? en liste et sted?
Jeg kan godt lide selv at finde tingene via "man" ...
Hvis jeg skulle have fundet en oversigt selv... hvordan skulle jeg så have
gjort? man ls viser ikke noget ? Kunne jeg slev have fundet frem til
det....??? (bare lige for en anden gang...)

En helt anden ting: Jeg har kigget på på dir. i roden og fundet
beskrivelserne i sslug's gode bøger.
Men min Redhat 7.2 har oprettet et bibliotek som hedder
/initrd
Biblioteket er tomt.
Er der nogen som ved, hvad det bruges til? Er der en dårlig ide at slette
det ?

Med venlig hilsen
Anders Tjerke Hansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-12-01 12:51

"Anders Tjerke Hansen" <nospam@nospam.no> writes:

> ls *[a-c]

Det virker som forventet på min maskine. Hvis du har underkataloger
hvis navn ender på a-c vil ls dog begynde at liste indholdet af
disse. Du kan undegå denne opførelse med flaget -d.

> Hvad står c og b for ? Hvilken filtype er det så?

c er er character-device og b er en block-device. Det er indgange til
kernedriverne.

Så er der p som er FIFO'er. Det er en slags navngiven pipe. Prøv at
gøre følgende i et vindue:

$ mknod /tmp/foo p
$ cat /tmp/foo

I et andet vindue kan du så skrive:

$ cat > /tmp/foo
Ællebælle masser af ting
foobar foobaz
xyzzy plugh
^D
$

Du vil så se alt det du skriver dukke op i det første vindue en linje
ad gangen. Jeg kan ikke lige selv finde ud af hvordan man kommer frem
til dette ved at læse manualsider.

Så er der s. Jeg tror at det er lokale sockets. Det vil sige sockets
der bruges når man skriver PF_UNIX eller (PF_LOCAL) istedet for
PF_INET hvis man laver socket-programering. Du kan eventuelt læse
unix(7).

> Er der andre gode bogstaver som er værd at kende? en liste et sted?

Det nærmeste jeg kan finde en liste er i manualsiden til find(1). find
kan nemli søge på bestemte filtyper, kik efter testen -type. find(1)
nævner ovenstående samt D, der vist er Solaris-specifik (har aldrig
hørt om den før.)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Anders Tjerke Hansen

Dato : 14-12-01 09:03

> Det virker som forventet på min maskine....

Det er lidt mærkeligt på MIN maskine. Først lister den som forventet...
derefter lister den alle de øvrige... strange... bruger du også RH 7.2
(men det er måske ikke afhængig af distr. ???)

I øvrigt tak for dit svar!

Med venlig hilsen
Anders Tjerke Hansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-12-01 10:25

"Anders Tjerke Hansen" <nospam@nospam.no> writes:

> Det er lidt mærkeligt på MIN maskine. Først lister den som forventet...
> derefter lister den alle de øvrige

Prøv at lave en 'ls -l' og en 'ls -l [a-c]*' og send resultatet her i
gruppen.

> ... strange... bruger du også RH 7.2 (men det er måske ikke afhængig
> af distr. ???)

Nej, jeg bruger Debian.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix