e-boks.dk
Fra : Morten Jes Lehrmann

Dato : 13-12-01 08:16

Jeg er meget interesseret i at høre om erfaringer med

http://www.e-boks.dk

Er der nogen, som kan komme ind fra Linux? Med hvilken browser?
Med hvilke krumspring?

Mvh
Morten

Fra : frank damgaard

Dato : 13-12-01 11:16

Morten Jes Lehrmann <mle000@lehr.dk> wrote:

> Jeg er meget interesseret i at høre om erfaringer med

> http://www.e-boks.dk

> Er der nogen, som kan komme ind fra Linux? Med hvilken browser?
> Med hvilke krumspring?

Hold jer fra produktet indtil de lærer at overholde HTML standarder
mv. Det er simpelthen pinligt, amatører. Om igen.

www.e-boks.dk er en blank side med noget grafisk præsentation.
Jeg har "kontakt" og "hjælp" for neden, intet andet.
Trykker man "hjælp" får man bla. et nyt vindue med:

"For at komme i gang med e-Boks skal du klikke på linket Kom i gang
under Ny bruger på forsiden."'

Ok, men de punkter har jeg jo slet ikke så hvordan? ....

I øvrigt brug "lynx" til at navigere, den virker bedre end
Mozilla/Netscape 6, så kan man læse teksten.

Aargh, det er jo amatørerne fra KMD der har lavet dette junk, www.kmd.dk er
jo også blank, præcis de samme fejl som e-boks.dk

PS.
Hvorfor kan de bare ikke skrive på forsiden at de er nogen uduelige klovner
og at de kun vil snakke med windows+MSIE brugere.... ?

PPS.
Jeg anvendte ikke windows MSIE eller Netscape 4.x

--
Frank Damgaard |

Fra : Jakob Færch

Dato : 13-12-01 12:33

In article <goa1v0.939@mkb84.ftn>,
frank damgaard <frank.damgaard@spam.invalid> wrote:

> Hvorfor kan de bare ikke skrive på forsiden at de er nogen uduelige klovner
> og at de kun vil snakke med windows+MSIE brugere.... ?

Jeg kiggede lidt på siden med min Mac-IE (som kan vise siderne, men ikke
understøtters e-boks' primære funktionalitet - og det er jo synd). Så
skrev jeg et pænt brev til den administrerende direktør.

Det var langt, og jeg brugte faktisk lang tid på at formulere, hvorfor
det i mine øjne er vanvittigt at basere sig på så proprietære standarder
som Windows, når der findes åbne, der kan løse opgaven lige så godt:

1)
Man mister naturligvis de brugere, som ikke bruger Windows; e-boks har i
deres opstartsfase brug for pionerer, der tør få deres rudekuverter
elektronisk - og dem har de alt andet lige større chance for at finde i
et Linux-og-så-videre-miljø end på Windows.

2)
Man er afhængig af hele tiden at følge med i de ændringer, der sker i
Windows

Jeg fik et to-liniers svar der sagde, at det var med vilje, at de ikke
understøttede andet end Windows. De tror åbenbart, det er billigere at
lave den dårlige løsning...

/Jakob

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-12-01 12:52

Jakob> Jeg fik et to-liniers svar der sagde, at det var med vilje, at
Jakob> de ikke understøttede andet end Windows. De tror åbenbart, det
Jakob> er billigere at lave den dårlige løsning...

Well, hvis det offentlige ikke har tænkt så at understøtte standarder
der gør at alle borgere kan bruge deres sider, så er det simpelt hen
for dårligt! Det kan jo heller ikke undre nogen at næsten alle
offentlige IT projekter løber ud i vandet og ender med at være et
stort sort hul...

Offentligt IT projekt:

#!/usr/bin/zsh
# Public IT project
# Usage: public_it amount_money

MONEY = $1

while true; do
mv $MONEY /dev/null;
done

Man burde faktisk sende dit brev samt hans svar til medierne så kan de
jo begynde at forhøre de inkompetente politikere om det virkelig kan
være rigtig at man vil udelukke en gruppe borgere fra at bruge et
system som er udvilket til dem!

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Jakob Færch

Dato : 13-12-01 16:54

In article <28p7krre3sb.fsf@komix-ws15.kom.auc.dk>,
Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk> wrote:

> [...]
> jo begynde at forhøre de inkompetente politikere om det virkelig kan
> være rigtig at man vil udelukke en gruppe borgere fra at bruge et

Du har nok i grunden ret. Man kunne jo starte med, at nogle flere her
fra gruppen skrev til ham. Han hedder Henrik Andersen og hans adresse er
han@e-boks.dk.

Jeg har inkluderet min mail og hans svar (han svarer ovenover mit brev
nederst i denne post. Linierne er blevet knækket lidt sjovt, fordi
han svarede med en html-mail , men det skulle nok kunne læses, hvis
man er interesseret.

Mvh
Jakob

[Henrik Andersens svar og mit oprindelige brev]

Kære Jakob Færch

Tak for inspiration til udvikling af e-Boks. Som du sikkert kan regne
ud, er vi startet "midt på hovedvejen" - der hvor der er flest brugere.
Det betyder, at vi desværre har måttet fravælge at understøtte alle
operativsystemer - i hvert fald her i begyndelsen.

mvh
e-Boks A/S
Henrik Andersen

Jakob Færch <jakob@faerch-net.dk>

30-11-01 23:01

        To:        <han@e-boks.dk>
        cc:
        Subject:        Hvorfor ikke bruge pengene på at få nye brugere?

Kære Henrik Andersen

Jeg har netop læst hos Computerworld online, at I hos e-boks har brugt et
vældigt millionbeløb på at markedsføre e-boks. Alene 20 millioner på
sponsorat af håndboldlandsholdet. Det lyder jo flot - og jeg har faktisk
set
på jeres produkt før, og synes at det lyder som en knaldgod idé, som jeg
vældig gerne ville kunne gøre brug af.

Jeg arbejder til daglig som datalog, og bruger i det daglige mange
forskellige operativsystemer. Den computer jeg bruger til min daglige
private e-post, browsing og så videre er en Apple Powerbook. Jeg er
altså i
en eller anden forstand Mac-bruger.

Derfor ærgrer det mig også, at jeg på jeres websted[1] kan læse, at jeg
ikke
er understøttet . Jeg kan ikke umiddelbart læse nogen steder, hvilken
teknologi I bruger - og det er jo også udmærket på et websted, der er
henvendt til slutbrugere.

Som det er nu, kan jeg sagtens køre jeres system ved at reboote en
Linuxboks, så den bliver til en Windowsmaskine; men når jeg skal det, er
det
bare lige så praktisk at blive ved at få almindelige, kedelige
rudekuverter,
som altid kan læses.

Men uanset hvad: Hvorfor bruger I ikke nogle af de penge, I så åbenlyst
er
klar til at investere i udbredelsen af e-boks, på at udvikle en ordentlig
klient, så jeg kunne få et system, der tillod mig adgang til mine
dokumenter
fra alle eller de fleste af de systemer jeg benytter. Et sådant system
burde
i mine øjne mindst fungere på MacOS (X), Windows og Linux/Unix.

Se, _det_ ville være et salgsargument, jeg kunne forstå!

Med de venligste hilsener,
Jakob Færch

[1] <URL: http://www.e-boks.dk/tempfiles/132.asp>

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 13-12-01 17:46

Morten Jes Lehrmann wrote:

> Jeg er meget interesseret i at høre om erfaringer med
>
> http://www.e-boks.dk
>
> Er der nogen, som kan komme ind fra Linux?

Jeg tilmeldte mig ikke, det ser ikke ud som noget jeg gider spilde min
tid på, men jeg kunne fint navigere rundt på siderne samt se demo'en.

> Med hvilken browser?

Konqueror 2.2.1.

> Med hvilke krumspring?

Tja, jeg måtte sætte den til at identificere sig som Netscape 3.01
førend det virkede.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-01 18:05

Thomas Overgaard skrev:

> Jeg tilmeldte mig ikke, det ser ikke ud som noget jeg gider spilde
> min tid på, men jeg kunne fint navigere rundt på siderne samt se
> demo'en.

Jeg tilmeldte mig for et efterhånden godt stykke tid siden og jeg har
osse været indendørs med en browser på Linux (husker ikke om det var
Netscape 4.7x, Mozilla eller Konqueror), men det er heller ikke noget
jeg gider at spilde tid på.

Hvad var det der stod? Var det 1 eller 5 MB lagerplads man fik? Det
kan man da hurtigt få fyldt op når breve ankommer som PDF-filer. Og
man kan kun modtage post, ikke sende fra sin e-boks.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-01 19:00

Tidligere skrev jeg:

> Jeg tilmeldte mig for et efterhånden godt stykke tid siden og jeg
> har osse været indendørs med en browser på Linux

Jeg lige prøvet igen - uden held. Men websiden er blevet lavet helt
om siden jeg sidst var inde på den.

// Klaus

Fra : dudsen

Dato : 14-12-01 14:31

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg lige prøvet igen - uden held. Men websiden er blevet lavet helt
> om siden jeg sidst var inde på den.

Jeg har ingen problemer med siden i netscape 4.77 med flash plugin
instaleret.
Mozilla og Galeon brokker sig over at flash ikke er instaleret.

Fra : frank damgaard

Dato : 14-12-01 15:14

dudsen <dudsen@gjk.dk> wrote:

> [...]

ok, mozilla 0.96/linux med flash plugin viser moving pictures i toppen.

Men resten af siden får man ikke at se da KMD's system
der bruger princippet:

"jeg har ikke browseren i min liste" -> "send blank side"

Det burde selvfølgelig være:

"jeg har ikke browseren i min liste" -> "send HTML4/CSS2 version"

Netscape 6.2.1 virker, og er ellers samme "indmad" som Mozilla
som ikke virker.
Men det skyldes jo at KMD laver websider til "N" antal browsere og
ikke til HTML/CSS standarder mv.

Mere forbavsende er jo at "lynx" får og viser teksten ....

Måske KMD skulle skrotte deres Web500....

--
Frank Damgaard |

Fra : Morten Jes Lehrmann

Dato : 15-12-01 12:35

Ja, deres svartid på epost forespørgsler kan jeg ikke klage over -
jeg fik svar indenfor een time her lørdag formiddag.

Flg. er citat fra svaret:
"Det er muligt at du kan anvende Opera, men der kan ikke garanteret fuld
funktionalitet. Dvs. at du kan opleve fejl og lange svartider.

Vi vil gerne tilgodese så mange brugere som muligt i e-Boks, men må også
erkende at det udviklingsarbejde, der skal til, for at få alle browsere til
at køre gnidningsfrit p.t. er meget ressourcekrævende. Vi vil dog forsat
have fokus på dette og gøre hvad der er muligt."

Mvh
Morten

Fra : Jakob Færch

Dato : 15-12-01 20:10

In article <m3bsh03edv.fsf@lehr.dk>,
> [...]

> at køre gnidningsfrit p.t. er meget ressourcekrævende. Vi vil dog forsat
> have fokus på dette og gøre hvad der er muligt."

Det er egentlig pudsigt (og nok også lidt Off-topic, undskyld), at de så
at sige selv giver det allermest vægtige argument for _ikke_ at udvikle
browserspecifik html, men i stedet holde sig til standarder

/Jakob