Overvågning/måling af netværks-enheder
Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 13-12-01 08:23

Hej gruppe

Er der nogen her der kan anbefale en rigtig godt program til overvågning
samt måling af netværks-enheder. Jeg har kigget lidt på MRTG, med det er
lidt indviklet med perl-kode. Jeg har også kigget lidt på SolarWinds Network
Management Tools, det har mange muligheder.

Men er der nogen her der kender til programmet der benyttes til dette
formål.

Tak, og god snarlig weekend :)

Mvh
Søren Madsen

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 13-12-01 20:43

"Søren Birkholm Madsen" <sbm@boga.dk> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Er der nogen her der kan anbefale en rigtig godt program til overvågning
> samt måling af netværks-enheder. Jeg har kigget lidt på MRTG, med det er
> lidt indviklet med perl-kode.

Jeg vil anbefale du tager dig tiden til at lære at bruge MRTG.

Du behøver ikke at kunne Perl for at bruge MRTG [1], læs blot
dokumentationen og leg lidt med en mib-browser (f.eks. getif).

Kaj

[1] Men der er mange andre gode grunde til at lære Perl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-12-01 14:43

On Thu, 13 Dec 2001 08:22:33 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

> Er der nogen her der kan anbefale en rigtig godt program til overvågning
> samt måling af netværks-enheder.

Det afhænger jo i høj grad af, hvad det er du gerne vil måle,
hvilke produkter du har i dit netværk, og hvad du overhovedet
mener med 'overvågning'. Der er masser af produkter derude, og
der er ret stor forskel på, hvad de kan.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 19-12-01 11:49

> [...]
> mener med 'overvågning'. Der er masser af produkter derude, og
> der er ret stor forskel på, hvad de kan.

Til at starte med vil jeg måle forbruget og belastningen på vores
internetforbindelse (en Lasat (nu Eicon) SafePipe).

Mvh
Søren Madsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-01 18:11

On Wed, 19 Dec 2001 11:49:01 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

> Til at starte med vil jeg måle forbruget og belastningen på vores
> internetforbindelse (en Lasat (nu Eicon) SafePipe).

Til det formål er MRTG ganske udmærket. (Forudsat at SafePipe
ikke er alt for hjernedødt et produkt, der ikke understøtter
almindelig SNMP).

MRTG tager ca. 5 min at sætte op.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mark Petersen

Dato : 20-12-01 16:29

> Til at starte med vil jeg måle forbruget og belastningen på vores
> internetforbindelse (en Lasat (nu Eicon) SafePipe).
Hvilken SafePipe bruger du og køre du 2.2(a-i) eller 2.3

hvis det er en 2.3 så kan du gå ind på status og aflæse det
hvis du har HP openview så har vi også lavet en plugin til den (BETA)
ellers kan du bruge en hvilken som helst SNMP viewer

Mvh

Mark Petersen
Eicon Network
Safepipe Test Departement
44366335
44366000 lok 335

p.s Safepipe staves nu med lille p

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-12-01 16:16

On Thu, 13 Dec 2001 08:22:33 +0100, Søren Birkholm Madsen wrote:

> Hej gruppe
>
> Er der nogen her der kan anbefale en rigtig godt program til overvågning
> samt måling af netværks-enheder.

Well hvis du blot vil måle netværkstrafikken er mrtg intet problem. Der
skal blot gøres 2 ting så virker det.

Bo Simonsen

Join the GNU revolution!

Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 19-12-01 11:46

> Well hvis du blot vil måle netværkstrafikken er mrtg intet problem. Der
> skal blot gøres 2 ting så virker det.

Til at starte med vil jeg måle belastningen på vores internetforbindelse.

Kan du fortælle hvordan det sættes op?

Pft.

Søren Madsen