Lyddæmpning af strømforsyningens blæser
Fra : Morten Simonsen

Dato : 12-12-01 21:06

Hvis man har sin maskine tændt døgnet rundt, vil det så vøre dumt at forsøge
at dæmpe støjen fra blæseren til strømforsyningen ved at sætte den lidt ned
i volt, eller sker der ikke noget ved det ?

/Venlig Hilsen Morten

Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 12-12-01 21:19

Jeg har selv skiftet min køler i strømforsyningen til en Papst køler. Den
koster kun 140 og så larmer den næsten ikke.

Mvh.

Jean Christophe.
Studi.dk - din online lektieguide

Fra : Morten Simonsen

Dato : 13-12-01 15:14

Tjaa det var mere for eksperimentet med at lyddæmpe uden at skulle betale
noget's skyld, og ikke fordi at lyden genere mig meget at jeg ville prøve
det...

Fra : ulf westergaard

Dato : 12-12-01 21:38

Check lige først at det ikke er CPU-blæseren som støjer
uw

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-01 21:51

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ned
> i volt, eller sker der ikke noget ved det ?

Det afhænger af, hvad den skal køle!

/Chr

Fra : Morten Simonsen

Dato : 13-12-01 15:14

Strømforsyningens blæser har vel primært formålet at køle (altså skifte varm
ludt ud) strømforsyningen ...

Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 13-12-01 16:59

hvis det er den eneste blæser i kabinetet har den også det formål at fjerne
varmt luft fra resten af systemet.
/ask

Fra : cheesedealer

Dato : 13-12-01 18:25

"Jacob Ask Hansen" <ask@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> hvis det er den eneste blæser i kabinetet har den også det formål at
fjerne
> varmt luft fra resten af systemet.
> /ask

Mange kabinetter har plads til en blæser forrest. Jeg har engang med held
sat en blæser i kabinettet og derefter tvunget spændingen ned til det halve
på begge blæsere så de kørte halv så stærkt. Det gik udmærket.
Man skulle umiddelbart tro at to blæsere ved halv kraft ville larme lige så
meget som en ved fuld kraft. Men den blev bemærkelsesværdig stille.
Man skal dog huske at vende frontblæseren så den trækker luft ind, såfremt
strømforsyningsblæseren trækker luft ud, hvad de fleste gør. Eller ville de
modvirke hinanden.

PH

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-01 23:38

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Strømforsyningens blæser har vel primært formålet at køle (altså skifte
varm
> ludt ud) strømforsyningen ...

Hej Morten,

Min bemærkning angik primært komponenternes sammensætning:
1) Køler blæseren et system med en Athlon, der er overclocket 40% - eller en
P100 med køleplade,
2) Sidder der en hidsig 7200 RPM harddisk på overarbejde, eller har du en
lille proxy/router-box stående, der sjældent arbejder på harddisken
osv...
med andre ord: Hvis du beskriver systemet er der en langt bedre mulighed for
at besvare dit oprindelige spørgsmål.

/Chr

Fra : Morten Simonsen

Dato : 14-12-01 11:07

Okey, det vil jegså gøre:

K6 - 450 Mhz, CPU, ASUS motherboard

3 Harddiske som dog kun bliver brugt aktivt nogle timer om dagen
og 1 CD drev der aldrig bliver brugt.

hvorvidt harddiskene er 5400 eller 7200 er jeg ikke sikker på, kun at den
nyeste er en IBM 60 gb på 7200 !

Men jeg læste cheesedealer's indlæg om at sætte en ekstra blæser på, og det
lød egentlig ret fornuftigt (da jeg alligevel har flere af den slags blæsere
liggende) så det havde jeg egentlig tænkt mig at forsøge med !

Er der en der kan sige hvordan je bedst tvinger spændingen ned på blæserne ?
....det skulle helst være en elektrolyt kondensator, da en modstand jo bare
afsætter noget af spændingen og bliver varm ...

Venlig Hilsen Morten

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-01 14:19

> Okey, det vil jegså gøre:
>
> K6 - 450 Mhz, CPU, ASUS motherboard

DET er jo en temmeligt varm cpu...

> 3 Harddiske som dog kun bliver brugt aktivt nogle timer om dagen
> og 1 CD drev der aldrig bliver brugt.
>
> hvorvidt harddiskene er 5400 eller 7200 er jeg ikke sikker på, kun at den
> nyeste er en IBM 60 gb på 7200 !

Min IBM 45gb GXP75 (der selvfølgelig er til rep pt.) er en forbandet varm
ting!

> [...]
blæsere
> liggende) så det havde jeg egentlig tænkt mig at forsøge med !

Det synes jeg lyder som en fornuftig konklusion.

> [...]
> ...det skulle helst være en elektrolyt kondensator, da en modstand jo bare
> afsætter noget af spændingen og bliver varm ...

Du kunne overveje 7v-tricket på din ekstra køler (udnytte
spændingsforskellen mellem +12 & +5), og, hvis du er ligeså vanvittig som
mig, også sætte cpu-køleren til 7v. K62-cpuen er en varmblodig satan, men
jeg satte cpu-køleren ned til 7v på en K62-400 for en måneds tid siden, også
på et ASUS bundkort, og det har ikke givet problemer. ASUS Probe melder om
en temp. på max 51-52 grader på cpuen - og hvis det betyder, at min K6-2 kun
lever 2 år mere, istedet for 4, så lever jeg med det

/Chr