dæmpning af blæserstøj på strømforsyning
Fra : Morten Simonsen

Dato : 12-12-01 20:28

Hvis man har sin maskine tændt døgnet rundt, vil det så vøre dumt at forsøge
at dæmpe støjen fra blæseren til strømforsyningen ved at sætte den lidt ned
i volt, eller sker der ikke noget ved det ?

/Venlig Hilsen Morten

Fra : Martin Bangsø

Dato : 12-12-01 21:30

On Wed, 12 Dec 2001 20:28:08 +0100, Morten Simonsen wrote:

> Hvis man har sin maskine tændt døgnet rundt, vil det så vøre dumt at forsøge
> at dæmpe støjen fra blæseren til strømforsyningen ved at sætte den lidt ned
> i volt, eller sker der ikke noget ved det ?

Du kan da prøve et stykke tid, og så mærke om luften der kommer ud er
for varm. Jeg kører selv min 300 Watt no-name PSU ved 7 volt uden
problemer - og den trækker en Duron 866, GeForce 2MX og en IBM 60 GXP.
Derudover har jeg også en 80 mm kabinetblæser der blæser luft ind
foran (ved 5 volt) og en 80 mm blæser (ved 7 volt) der blæser kold
luft henover cpu-køleren (den kører så langsomt, at den kolde luft
hovedsageligt bliver 'fanget' af cpu blæseren - på den måde faldt full
load temp. med 5 grader). Min kabinettemperatur kommer aldrig over 30
grader og luften der kommer ud af strømforsyningen er ikke ret meget
varmere.

Jeg har på den måde fået dæmpet lyden betragteligt men må indrømme at
jeg endnu ikke er helt tilfreds med resultatet. Der er ingen tvivl om
at lydniveauet er blevet lavere, men jeg synes, at den smule støj der
trods alt er tilbage, er mere irriterende i frekvensen en før jeg gik
amok med støjdæmpning...

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b