Software til overvågning af internet linie
Fra : Søren L.

Dato : 12-12-01 14:38

Hej.

Jeg har en FreeBSD kørende som internet gateway og nogle brugere med fast
IP. Findes der ikke et program til Unix (tekst, da jeg ikke har X på den)
som kan lave lidt statistik over hvad der bliver hentet fra nettet og hvem
der gør det? Altså f.eks. at "chreme.mp3" er blevet hentet af IP
176.16.10.10 osv.? Det behøver ikke være ret avanceret men skal blot kunne
vise mig lidt om hvem der henter hvad (så jeg kan se om vores internet linie
bliver brugt til en masse unødvendigt).

Hilsen Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-12-01 10:39

Søren L. wrote:

> [...]
> men skal blot kunne vise mig lidt om hvem der henter hvad (så jeg kan
> se om vores internet linie bliver brugt til en masse unødvendigt).

Du kan overvåge hvor meget linjen bliver brugtt, men ikke umiddelbart
indholdet.

Hvis du vil se hvilke filer, kan du opsætte en proxy og tvinge folk til
at bruge den; f. eks. squid med webalizer.

Rasmus

--
There are two major products that come out of Berkeley: LSD and BSD.