Formatering af diskette...
Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 12-12-01 11:57

Hej NG...
Det her er ved at drive mig til vandvid...
Hvordan formatere man en diskette i Linux???
Det burde da være lige til men har ikke kunne finde nogle steder hvor
der stod noget om det.
Hvor søger man generelt hjælp når der er sådan nogle basale spørgsmål
der skal besvares? Altså bortset fra her..

På forhånd tak!

Mvh. Martin Skou

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 12-12-01 13:00

Martin Skou Andersen wrote:

> Det her er ved at drive mig til vandvid...
> Hvordan formatere man en diskette i Linux???

Med f.eks. 'mke2fs'. (make ext2 filsystem hvis det ikke siger sig selv)

At formattere en diskette er bare at oprette et (tomt) filsystem på
disketten, såvidt jeg ved.

> Det burde da være lige til men har ikke kunne finde nogle steder hvor
> der stod noget om det.
> Hvor søger man generelt hjælp når der er sådan nogle basale spørgsmål
> der skal besvares? Altså bortset fra her..

Google er en god ven, der findes tusindvis af FAQs om Linux på nettet,
hvis du lærer at søge på Google, så kan den give dig svaret på det meste :)

- Morten.

Fra : frank damgaard

Dato : 12-12-01 13:59

Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk> wrote:

> Med f.eks. 'mke2fs'. (make ext2 filsystem hvis det ikke siger sig selv)

> At formattere en diskette er bare at oprette et (tomt) filsystem på
> disketten, såvidt jeg ved.

Nej.
selve skrivning/formatering (low leve) af floppy sker
med superformat eller fdformat. Og det kan anbefales at gøre det
specielt på nye (billige) disketter.
(mangel på ) kvalitet af disketter/floppydrev kan medføre
at man risikerer læsefejl sidenhen.

Superformat vil normalt også lave et DOS/VFAT filsystem.

"mkdosfs" kan anvendes til at lægge et DOS/FAT filsystem på
en formateret diskette, f.eks. formateret med "fdformat".

Til floppy er dos filsystem eller minix filsystem bedre egnet,
selvom de har en del begrænsninger. Ext2 har lidt for meget
overhead/spildplads efter min mening....
Ulempen ved dos og minix filsystem er hhv. rettigheder og
længden af filnavne,

--
Frank Damgaard |

Fra : Martin Skøtt

Dato : 12-12-01 13:18

Martin Skou Andersen <skou@dyndns.dk> writes:

> Hej NG...
> Det her er ved at drive mig til vandvid...
> Hvordan formatere man en diskette i Linux???

Det afhænger af det fil system disketten skal have:
ext2 - mke2fs /dev/fd0 (hvis det er det første floppy drev)
xfs - mkfs.xfs /dev/fd0

Du skal nok kigge på mtools pakken for at lave et DOS filsystem, men
det har jeg aldrig haft det store behov for

SSLUG har skrevet en ganske udmærket bog: http://www.sslug.dk/linuxbog
--
Martin Skøtt
martin@z3n.dk

Fra : Ole Hansen

Dato : 12-12-01 13:21

Martin Skou Andersen <skou@dyndns.dk> writes:

> Hej NG...
> Det her er ved at drive mig til vandvid...
> Hvordan formatere man en diskette i Linux???

mkfs /dev/fd0 - så bliver den formatteret som ext2. Vil du hellere
have den i DOS-format, så skal du have installeret mtools (det kan
nemt være, det allerede er installeret) og skrive: mformat a:

--
Ole Hansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-12-01 13:40

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> mkfs /dev/fd0 - så bliver den formatteret som ext2. Vil du hellere
> have den i DOS-format, så skal du have installeret mtools (det kan
> nemt være, det allerede er installeret) og skrive: mformat a:

I debian er der en pakke der hedder dosfstools, den indenholder en
mkfs.vfat. Så burde det være muligt at skrive

$ mkfs -t vfat /dev/fd0

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Lars Josephsen

Dato : 12-12-01 14:25

Martin Skou Andersen <skou@dyndns.dk> writes:

> Hej NG...
> Det her er ved at drive mig til vandvid...
> Hvordan formatere man en diskette i Linux???

Hvis du også vil teste disketten for fejl (altid en god ide), så kan
jeg anbefale superformat, der følger med fdutils:
http://freshmeat.net/projects/fdutils/

fdutils følger med Debian, og muligvis også andre distributioner

Jeg bruger disse options: "superformat -v3 --superverify /dev/fd0 hd"

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.