Int skal ind i et array (C)
Fra : Heine Laursen

Dato : 12-12-01 08:55

Jeg har en int, jeg gerne vil have konverteret om til et array.

Eks hvis jeg har tallet 256 så skal arreyet se sådan ud:
array[0] = 2
array[1] = 5
array[2] = 6

Hvordan gøres det i C ??

Mvh
Heine Laursen

Fra : Heine Laursen

Dato : 12-12-01 09:04

Heine Laursen <gozar@pokerface.dk> wrote in news:9v72h5$ic4$1@sunsite.dk:

> Jeg har en int, jeg gerne vil have konverteret om til et array.
>
> Eks hvis jeg har tallet 256 så skal arreyet se sådan ud:
> [...]

Kan det mon være noget med itoa fra stdlib.h ??

Mvh
Heine Laursen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-12-01 17:08

"Heine Laursen" <gozar@pokerface.dk> wrote in message

> Kan det mon være noget med itoa fra stdlib.h ??

Ja, det er da en oplagt og glimrende mulighed.

Venlig hilsen

Mogens

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-12-01 17:14

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote>
> "Heine Laursen" <gozar@pokerface.dk> wrote

> Ja, det er da en oplagt og glimrende mulighed.

Altså hvis koden ikke behøves at være portabel :)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kim Petersen

Dato : 12-12-01 17:44

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> writes:

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote>
> [klip om itoa()]
> Altså hvis koden ikke behøves at være portabel :)

Huh? Hvorfor er den ikke portabel? Hvilke platforme implementerer
den ikke? (den har da været standard siden libc's første dage - og
er en del af ANSI standarden - ikke?).

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Byrial Jensen

Dato : 12-12-01 18:14

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> skrev:

> Huh? Hvorfor er den ikke portabel? Hvilke platforme implementerer
> den ikke? (den har da været standard siden libc's første dage - og
> er en del af ANSI standarden - ikke?).

Tja, jeg kender ikke itoa(), den findes ikke på min linux-maskine,
og den er definitivt ikke en del af ANSI C, endsige C99.

Fra : Kim Petersen

Dato : 12-12-01 18:48

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> Tja, jeg kender ikke itoa(), den findes ikke på min linux-maskine,
> og den er definitivt ikke en del af ANSI C, endsige C99.

Jeg må se at lære at læse, checke og tænke først

atoi() er standard ikke itoa [som slet ikke findes].

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 12-12-01 18:22

Kim Petersen wrote:

> Huh? Hvorfor er den ikke portabel?

Fordi den ikke er en del af ANSI C.

> Hvilke platforme implementerer den ikke?

gcc.

> (den har da været standard siden libc's første dage - og
> er en del af ANSI standarden - ikke?).

Nej.

- Morten.

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 12-12-01 11:13

Du kan bruge modulo operatoren
dette her putter det ind i arrayet i modsat rækkefølge af hvad du foreslår.
du kan jo selv prøve at skrive det om.

int tal = 256;
int pos = 0;
int array[10];
while( tal )
{
int rest = tal % 10;
array[ pos++ ] = rest;
tal = tal / 10;
}

jeg har ikke testet det, det eneste jeg kan garantere er at ideen er god nok
;)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-01 12:06

Jonas Meyer Rasmussen skrev:

> tal = tal / 10;
>}

Bibemærkning:
Den linje kan skrives tal/=10;.

--
Bertel

Fra : Heine Laursen

Dato : 13-12-01 08:51

"Jonas Meyer Rasmussen" <meyer_remove_@diku.dk> wrote in

> int tal = 256;
> int pos = 0;
> int array[10];
> while( tal )
> {
> int rest = tal % 10;
> array[ pos++ ] = rest;
> tal = tal / 10;
> }
>
> jeg har ikke testet det, det eneste jeg kan garantere er at ideen er
> god nok ;)

Det virker da

men pos++ tæller 1 for højt.!!

Mvh

Heine Laursen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-01 10:24

Heine Laursen skrev:

>Det virker da
>men pos++ tæller 1 for højt!

Det kommer lidt an på hvordan man ser på det. Bemærk at 10 i
erklæringen af array også er '1 for høj' - men det er C-stil, og
jeg synes at det er nemmest at gøre det samme hver gang.

10 er selvfølgelig ikke for høj. Der er 10 arrayelementer, men
element nr. 10 findes ikke fordi man altid starter med det 0'te.
Derfor ville jeg lade pos tælle på samme måde og huske i alle
senere beregninger at den er 1 højere end den sidst benyttede
position.

--
Bertel

Fra : Heine Laursen

Dato : 13-12-01 11:06

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> Derfor ville jeg lade pos tælle på samme måde og huske i alle
> senere beregninger at den er 1 højere end den sidst benyttede

Ja, det har jeg lige fundet ud af.. Nu har jeg fået hele skidtet til at
virke!!.

Hmm Hvad skal man så kaste sig over?

Mvh
Heine Laursen

Fra : Byrial Jensen

Dato : 12-12-01 16:54

Heine Laursen <gozar@pokerface.dk> skrev:
> Jeg har en int, jeg gerne vil have konverteret om til et array.
>
> Eks hvis jeg har tallet 256 så skal arreyet se sådan ud:
> [...]

Jeg ville nok bruge snprintf() eller sprintf() først og så bagefter
konvertere fra tegn til tal:

$ cat array.c
#include <stdio.h>

int main ()
{
char array[10];
const unsigned int tal = 256;
char *ch;

snprintf (array, sizeof (array), "%u", tal);
for (ch = array ; *ch ; ch++)
*ch -= '0';

printf ("array[0] = %d\n", array[0]);
printf ("array[1] = %d\n", array[1]);