Ekstern brænder forårsager Win 98 crash
Fra : ped

Dato : 12-12-01 00:52

Hej Gruppe,

Jeg købte for kort tid siden en ekstern Freecom Portable II CD-ROM
brænder. Ekstern, fordi jeg skal bruge den både til en stationær og en
laptop. Da ingen af de to har USB port, har jeg købt et specielt kabel,
så den kan kobles til parallelporten (printerporten). Brænderen har sin
egen strømforsyning.

Sammen med laptoppen, (166 MHz, 32 MB RAM, Win 95) kører det hele uden
problemer. Men sammen med den stationære (500 MHz, 128 MB RAM, Win 98)
forårsager brænderfunktionen at computeren simpelthen booter op forfra,
så snart den aktiveres. Det hele er installeret korrekt, drevet har det
rigtige bogstav, og der er ingen problemer med at læse fra det. Men hvis
man forsøger at overføre data til brænderen går computeren ned uden
varsel.

Computer crash er nævnt i vejledningen, og bortset fra at checke om det
hele er installeret korrekt foreslår fabrikanten:
- do not use any memory manager such as QEMM
- disable the system's Power Management

Jeg har ikke kunnet finde noget på computeren der hedder QEMM. Er det en
standardfeature i Win 98? Hvor finder man i givet fald den? Blandt
programmerne der kører er der et der hedder POWER SAVING - er det det
der fårstås ved Power Management? Jeg har prøvet at slå denne funktion
fra, men det hjælper ikke. På laptoppen var der ingen funktioner der
skulle ændres - det hele kørte fra første forsøg.

Kan nogen hjælpe med forslag til løsninger? På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

Jens L. Pedersen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-12-01 00:55

Hej!

ped wrote:

> Jeg har ikke kunnet finde noget på computeren der hedder QEMM. Er det en
> standardfeature i Win 98? Hvor finder man i givet fald den? Blandt

QEMM er en gammel dos "professionel" hukommelsesoptimizer. Den kan du se bort
fra (produktet udgik fuldstændigt for en årrække siden så vidt jeg husker).

Nu har du vel ikke en printer installeret på porten vel?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : ped

Dato : 12-12-01 01:00

Kim Voss Schrader wrote:

> Nu har du vel ikke en printer installeret på porten vel?

Nej - selvom Freecom stikket faktisk er beregnet til det. Der er intet andet
eksternt koblet til computeren mens jeg har forsøgt mig med brænderen.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-12-01 01:02

Hej!

ped wrote:

> Nej - selvom Freecom stikket faktisk er beregnet til det. Der er intet andet
> eksternt koblet til computeren mens jeg har forsøgt mig med brænderen.

Ok. Hvad med portens opsætning. Står den til EPP, ECP, BiDirectional ? Kig i
BiOS for disse settings, det er måske problemet...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : ped

Dato : 12-12-01 01:15

Kim Voss Schrader wrote:

> Ok. Hvad med portens opsætning. Står den til EPP, ECP, BiDirectional ? Kig i
> BiOS for disse settings, det er måske problemet...

Det vil jeg prøve at kigge på i morgen. Men eftersom den læser fra brænderen uden
problemer, og iøvrigt fungerer med både scanner og printer på samme port (når
brænderen ikke er tilsluttet, selvfølgelig), kan det så være portopsætningen?
Ville det ikke blot resultere i en fejlmeddelelse i stedet for et crash?

Jeg læste i en tråd for et stykke tid siden om et crash (jeg husker dog ikke
omstændighederne) hvor strømforsyningen fik skylden. Nu har brænderen jo sin egen
strømforsyning, og man kan da ikke forestille sig, at dataoverførslen fra
computeren til brænderen skulle forårsage et (for systemet) uacceptabelt drop i
spændingen, vel?

M.v.h.

Jens L. Pedersen (som går til køjs nu...)

Fra : ped

Dato : 12-12-01 16:32

Kim Voss Schrader wrote:

> Ok. Hvad med portens opsætning. Står den til EPP, ECP, BiDirectional ? Kig i
> BiOS for disse settings, det er måske problemet...

Tak for tippet - det bragte mig et skridt videre. I BIOS'en er der for Parallel
Port Mode 4 forskellige modes, der giver følgende resultat:

EPP: Det var det den var sat til. Computer crash så snart brænderen aktiveres.
ECP: Her er det faktisk muligt at brænde data over på CD-ROM, men hvis man
forsøger med audio crasher den fortsat.
ECP + EPP: Computeren bliver meget langsom og kører til sidst helt fast, inden man
når at konstatere om brænderfunktionen virker.
NORMAL: Langsom computer, brænderen kan læse 'færdige' CD-ROM'er, men kan ikke
genkende blanke CD'er.

Jeg kan nu altså brænde data over på CD-ROM med Parallel Port Mode sat til ECP, og
det er også hovedsagen. Men jeg ville også gerne kunne lave audio CD'er på den.
Det synes nu som om der er en softwarekonflikt et sted, men hvor? Den samme
software virker udmærket på den ældre laptop med Win 95, hvorfor så ikke på den
nyere stationære med Win 98?

M.v.h.

Jens L. Pedersen