Diagram til printerstik.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 11-12-01 22:23

Jeg skal have et printerkabel samlet, efter det er klippet over for at
blive trukket i et kabelrør. Stikket var ikke sådan lige, at skille ad så
jeg kan ikke se hvordan de enkelte tråde har været forbundet. Findes der en
standard, så man bare kan se på et diagram hvilke farver der skal loddes på
hvilke ben? Og hvis der gør, hvor finder jeg det. Jeg har ledt masser af
steder og kan sagtens finde oplysninger om, hvad de enkelte ben gør, men
ikke hvilke farve den tilhørende tråd har.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Leony

Dato : 12-12-01 07:17

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> steder og kan sagtens finde oplysninger om, hvad de enkelte ben gør, men
> ikke hvilke farve den tilhørende tråd har.

Et forslag:
Skræl kablet for det plastic der omgiver de mange små ledninger, så kan du
se i den ene ende at ben et har en rød ledning (eksempel) også skal du bare
finde ben 1 i den anden ende og lodde dem sammen (som sagt et forslag, om
det kan lade sig gøre i praksis ved jeg ikke). Da de skal ligge i en
kabelbakke behøves de jo ikke nødvendigvis være samlet.

Leony

Fra : Ole Axelsen

Dato : 12-12-01 09:08

"Leony" <leony@NOSPAMmailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> det kan lade sig gøre i praksis ved jeg ikke). Da de skal ligge i en
> kabelbakke behøves de jo ikke nødvendigvis være samlet.

Det kan desværre ikke gøres på den måde, da kablet ikke ligger i en
kabelbakke, men er derimod trukket gennem et kabelrør, de der ca 20 mm
plasticrør man bruger til elkabler. Jeg havde håbet jeg kunne åbne stikket
og se hvordan trådene var forbundet, men de var støbt ind i noget plastic,
som gjorde, at jeg ikke kunne følge de enkelte tråde.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Leony

Dato : 12-12-01 11:11

> [...]
> og se hvordan trådene var forbundet, men de var støbt ind i noget plastic,
> som gjorde, at jeg ikke kunne følge de enkelte tråde.

Endnu et par forslag, sikkert et ret dårlig, men jeg har aldrig haft sådan
et stik åbnet.
Kan du ikke gætte dig frem, ved at sige der er så mange ledninger i den
farve o.s.v. og så kigge på de oversigter du sagde du havde fundet. Og på
den måde fuske sig frem.
Alternativt købe et nyt kabel, forsigtigt klippe isoleringen af så de mange
små ledninger er blottet og så nummere dem, så er det blot at finde nummer
et i den ene ende og i den anden ende. Kan gøres ved at slå streger med en
tusch, der er nok ikke plads i røret til små mærker sat fast med tape.
Det er også irreterende at man først kommer i tanke om sådan noget efter man
har snittet. Men man lærer så længe man lever.

Leony

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-12-01 12:50

Ole Axelsen wrote:

> [...]
> standard, så man bare kan se på et diagram hvilke farver der skal loddes på

Nej, men du kan hive kablet tilbage, og så måle begge ender ud for
hver ledning.
Det er nemmest hvis du har et umonteret hunstik at sætte i.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Ole Axelsen

Dato : 14-12-01 23:28

> [...]

> steder og kan sagtens finde oplysninger om, hvad de enkelte ben gør, men
> ikke hvilke farve den tilhørende tråd har.

Tak til alle der svarede. Jeg klarede det med et ekstra kabel og en
multitester. Først måle på det hele kabel, hvilket ben der gik til hvilket i
den anden ende. Derefter på det overklippede kabel finde den ledning der
svarede til. Så var det bare at lode ledningen på det rigtige ben. Og det
virkede i første forsøg!

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.