PIII -> P4
Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 11-12-01 13:40

Jeg er så småt begyndt at tænke på at opgradere min PIII EB 800Mhz til en P4
1.5Ghz.
Men kan jeg nøjes med kun at skifte bunkort og CPU, og så bruge resten fra
min gamle maskine eller skal jeg også til at inverstere i nyt RAM etc.?

Hvad er det lige forskellen på In-a-Box og de almindelige er?

-The Baptizer
www.area42.dk
Følg med i internet julekalenderen Lille Per og Netpiraterne
http://www.area42.dk/lilleper.asp

Fra : Santa Xcaze

Dato : 11-12-01 14:13

SNIP
> Men kan jeg nøjes med kun at skifte bunkort og CPU, og så bruge resten fra
> min gamle maskine eller skal jeg også til at inverstere i nyt RAM etc.?
CPU, PSU, RAM, Mobo skal skiftet ved skift til p4 idet et p4 mobo kræver et
specielt stik (mener jeg, correkt me if iam wrong), samt der skal købes
RD-Ram hvis du køber et mobo med rd-ram, hvis du ik gør det kan du ligeså
godt lade hver og skifte ...

Jeg vil skifte til et board med via kt266a, en athlon xp, ddr-ram, og en
300+watt psu, er billigere end skift til p4 og hurtigere ...

> Hvad er det lige forskellen på In-a-Box og de almindelige er?

In-A-Box har en eller anden skod køler med samt noget vejledning om hvordan
man sætter den i ... En alm. cpu kommer bare i en statisk pose el lign ...

Fra : Thomas

Dato : 11-12-01 16:25

> In-A-Box har en eller anden skod køler med samt noget vejledning om
hvordan
> man sætter den i ... En alm. cpu kommer bare i en statisk pose el lign ...

Du får også et fancy klistermærke til at sætte på dit kabinet...

Der er vist også noget med 3 års garanti, eller var det i gamle dage?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 11-12-01 16:52

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
[snip]

> In-A-Box har en eller anden skod køler med samt noget vejledning om
hvordan
> man sætter den i ... En alm. cpu kommer bare i en statisk pose el lign ...

Statisk pose?!?! Det lyder ikke sundt

- Lars

Fra : Santa Xcaze

Dato : 11-12-01 18:49

SNIP

Århhh la hver og dril en anti-statisk pose seføli .,.. :(

Fra : orbital

Dato : 11-12-01 14:22

On Tue, 11 Dec 2001 13:40:07 +0100, "Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk>
wrote:

> [...]
>min gamle maskine eller skal jeg også til at inverstere i nyt RAM etc.?
>
>Hvad er det lige forskellen på In-a-Box og de almindelige er?

Ja, der er mange P4 bundkort for sdram:
abit BL7, Asus P4B, Chaintech CT-9BJA, Soltek SL-85SD

In-a-box er med cpu køler.

DDR ram anbefales altså alligevel, memory performance er næsten
dobbelt så god, - men det betyder måske 10 % på total-systemet.

mvh

John

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 11-12-01 16:40

P4

> Ja, der er mange P4 bundkort for sdram:
> abit BL7, Asus P4B, Chaintech CT-9BJA, Soltek SL-85SD

Dvs man kan få den opgraderet for en ca. 3000kr(ifølg EDBpriser) det er da
til at overkomme.

> In-a-box er med cpu køler.

Det troede jeg kun var de der "slot" CPU der kørte med. P4 er da en socket
CPU er den ik?

> DDR ram anbefales altså alligevel, memory performance er næsten
> dobbelt så god, - men det betyder måske 10 % på total-systemet.

Men det er nu altid rart man kan starte med at bruge sit gamle ram, også
vente med at smide penge efter nyt til man får råd :)

Fra : Thomas

Dato : 11-12-01 16:53

> Men det er nu altid rart man kan starte med at bruge sit gamle ram, også
> vente med at smide penge efter nyt til man får råd :)

Husk dog, at du så også skal skifte bundkort, da du ikke kan have både
"alm." ram og DDR ram på samme bundkort (SVJV).

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-12-01 17:49

"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> wrote in message

> Det troede jeg kun var de der "slot" CPU der kørte med. P4 er da en socket
> CPU er den ik?

In-a-box er en kasse (box) indejoldende en CPU, en manual og et
klistermærke. Ingen af disse dele er på forhånd samlet på nogen måde. De
CPU'er du tænker på er nok "boxed".
Keller

Fra : krage

Dato : 13-12-01 11:56

[SNIP]
> Men det er nu altid rart man kan starte med at bruge sit gamle ram, også
> vente med at smide penge efter nyt til man får råd :)

Det kan faktisk lade sig gøre med AMD Thunderbird/XP hvor der findes flere
motherboards der kan køre både SD og DDR ram...(dog kan det ikke anbefales
at "blande")

Så det var jo bare endnu end grund til vælge AMD...

Eksempel på system

ECS K7S5A Motherboard Kr 600
Athlon XP 1800 Kr 2100

Mvh Krage

Fra : Carsten Keller

Dato : 13-12-01 23:08

"krage" <krage@hotmail.com> wrote in message news:9va1hi$ck2$1@sunsite.dk...
> Det kan faktisk lade sig gøre med AMD Thunderbird/XP hvor der findes flere
> motherboards der kan køre både SD og DDR ram...(dog kan det ikke anbefales
> at "blande")

Det er da så vidt jeg ved ikke muligt at bruge begge typer RAM samtidig.

> ECS K7S5A Motherboard Kr 600
> Athlon XP 1800 Kr 2100

Godt valg.
Keller

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-12-01 15:31

Jeg ved godt det ikke er det du spurgte om, men jeg ville da langt hellere
købe en Athlon XP. Der får du bedre ydelse til en mindre pris.

Ps. Keep up the good work @ Compuclub ;)

Fra : Thf

Dato : 11-12-01 16:06

>Jeg ved godt det ikke er det du spurgte om, men jeg ville da langt hellere
>købe en Athlon XP. Der får du bedre ydelse til en mindre pris.
Der er atid en,,,,,,,

>Ps. Keep up the good work @ Compuclub ;)

>"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> wrote in message
>P4
Det kan næsten ikke betale sig, men en så hurtig p3, du har, så skal du
op på en p4 2.0ghz for rigtigt at kunne mærke noget.
Jeg gik fra en p3-650mhz til en p4 1.7ghz, og der er forskel,
?'målet er så bare om det er pengene værd, når du har en 800mhz.

Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 11-12-01 16:31

> Jeg ved godt det ikke er det du spurgte om, men jeg ville da langt hellere
> købe en Athlon XP. Der får du bedre ydelse til en mindre pris.

Det er nok muligt AMD er billigere, men de bruge jo meget mere strøm end
Intels, så i længden er der ikke meget at spare. Og det med at de skulle
være hurtigere end Intels det tvivler jeg nu også meget, det er jo blevet
påstået så mange gange, og det har ikke altid været sandt.

> Ps. Keep up the good work @ Compuclub ;)

Heheh, der har jeg godt nok været lidt doven det sidste stykke tid, har lidt
mere travlt med Area42 for tiden :)

Fra : Santa Xcaze

Dato : 11-12-01 16:41

SNIP
> [...]
> være hurtigere end Intels det tvivler jeg nu også meget, det er jo blevet
> påstået så mange gange, og det har ikke altid været sandt.
Er du sindsygt strøm er dyrt ... Det med strømmen er nok et lidt dumt
eksempel ... Men vil du have en pentium så køb dog en pentium 4, men hvis du
køber et mobo og kun smider sdram i så lad for faen hver det er jo totalt
til grin du skal ihvert fald opgradere til et mobo med rd-ram og smide det
på ... Alt andet så kan du lige så godt lade hver!!!!

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 11-12-01 18:21

> Er du sindsygt strøm er dyrt ...
> Det med strømmen er nok et lidt dumt eksempel...

Strøm er da dyrt i Danmark! og jeg har altid hørt AMD bruger massa af strøm
iforhold til Intel, hvor meget ved jeg så ikke.
Det har jeg altid bare taget som en ulæmpe, men jeg forsøgte at regne lidt
på det, og må nok give dig ret i at det ihvertfald ikke er det der skal
besteme om man vælger den ene eller den anden. Hvis vi siger at en AMD
bruger 50W mere end Intel(så højt er tallet sikkert slet ikke) og vi så har
computeren stående tændt døgnet rundt i et år, så løber det ikke op i mere
end en sølle 200kr.

> [...]
> til grin du skal ihvert fald opgradere til et mobo med rd-ram og smide det
> på ... Alt andet så kan du lige så godt lade hver!!!!

Det kunne jeg så også læse i anden tråd, at man bliver nød til at skifte
bundkort igen hvis man senere vil skifte til det nye ram, og det stinker jo
lidt.
Men hvis jeg nu gik efter en AMD løsning, ville jeg så også blive nød til at
skifte ram?

Så lige umiddelbart tror jeg at jeg hellere vil bruge penge på et ordentlig
DVDanlæg, og så vente med at opgradere til det bliver nødvændig. Jeg blev
bare lidt overrasket over at P4 pludselig var så langt nede i pris.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 11-12-01 18:48

SNIP

Yeah du bliver nok også nød til at skifte ram, men det er bare det at ddr
ram er betydeligt billigere end rd ram ;)

Altså for at sammenligne:
Et p4 system bestående af cpu, mobo, ram
Pentium 4 1.8GHz Socket 478 / FSB 400MHz 2.534 kr.

850 Pro (MSI-6339) ATX Socket 423 / i850 / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100
/ Audio 1.549 kr.

RD-Ram for 256 koster omkring 1000 kr
ialt:
omkring 5000 kr ... Rammen gør altså den største foreskel ... Meeen jeg vil
mene at et via kt266a system er det svedigste ;) .... Og msi boardet har
nyeste highpoint controller og tiltaler mig ellers er der epox kt266a mobo,
men har ik raid !!!

Et amd system bestående af cpu, mobo, ram:
Athlon Palomino XP 1800+ (1533MHz) Socket A / FSB 266MHz 2.012 kr.

Apacer 256MB 184pins / 64bit(72bit) / 7.5ns / 1. Parts 575 kr.

K7T266 Pro 2 RU ATX Socket A / VIA KT266A / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100
RAID 1.436 kr.

Ialt:
omkring 4000

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-12-01 17:53

> Strøm er da dyrt i Danmark! og jeg har altid hørt AMD bruger massa af
strøm
> iforhold til Intel, hvor meget ved jeg så ikke.

Argumentet med effektforbruget spiller mere ind når man skal vælge køler.
Højt effektforbrug ==> højere varme ==> mere larmende blæser.

Keller
(der har støjdæmpet sin TB, og dermed fået det bedste fra begge verdener)

Fra : Karsten Vinding

Dato : 11-12-01 21:52

Johnny Jakobsen wrote:

> [...]
> være hurtigere end Intels det tvivler jeg nu også meget, det er jo blevet
> påstået så mange gange, og det har ikke altid været sandt.

Prøv at tjekke lidt op på facts her:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000225

Hvis du tager en P-IV 1,7GHz, bruger den typisk 66W max 84W. En Athlon
XP 1800+, (1533) der uden problemer løver fra en P-IV 1700 i de fleste
tests bruger typisk 59,2W og max 66W.

Tag med i regnskabet at RD-RAM også bruger mere strøm end DDR, der igen
bruger mindre end SDR, så sluger en P-IV faktisk mere strøm, hvis ellers
resten af konfigutionerne er de samme.

Hvis du læser videre i linket kan du jo se nogle test-resultater. Den
test jeg linker til er ikke specielt pro-AMD, resultatterne svarer til
hvad de fleste testresultater viser. Testen er mest en sammenlignende
test om fordelen ved XP i forhold til TBird, så P-IV er ikke med i alle
sammenligningerne.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 11-12-01 21:55

Var ´jo det jeg sagde ;)

Fra : DaWizeGuy

Dato : 11-12-01 22:08

>. Og det med at de skulle
> være hurtigere end Intels det tvivler jeg nu også meget, det er jo blevet
> påstået så mange gange, og det har ikke altid været sandt.

Hvorfor tvivler du på det? Alle tests underbygger da dette faktum!

--
Best regards/Med venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Thomas

Dato : 14-12-01 14:41

> Hvorfor tvivler du på det? Alle tests underbygger da dette faktum!

Jeg tror det kommer an på, hvad CPU'en skal bruges til, til f.eks. har Intel
altid været hurtigere end AMD (da Photoshop understøtter SSE), det kan
selvfølgelig have ændret sig nu, hvor det instruktionssæt er med i 3D Now
efter hvad jeg har ladet mig fortælle.

Jeg har set test af CPU, hvor en AMD var hurtigere end en Intel, men i
Photoshop i det virkelige liv, var det Intel der løb med sejren.