Prob med installiation af PHP på Apache
Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 11-12-01 00:29

Hej NG Brugere

Jeg har et lille problem med installiation af PHP på apache.

Jeg har fulgt guiden på webcafe.dk til punkt og prikke.

Men når jeg prøver at teste php i min browser så får jeg følgende:

<?php
phpinfo();
?>

istedet for alt den php info der burde komme. Hvordan kan det være at
den ikke afvikler koden? men viser den istedet?

Jeg har rettet httpd.conf med følgende:

ScriptAlias /php4/ "e:/php4/"
AddType application/x-httpd-php4 .php
Action application/x-httpd-php4 "/php4/php.exe"

Er det ikke iorden?, det er ihvertigfald taget direkte fra
webcafe.dk´s artikel, bortset fra at stien er ændret fra c: til e:

Jeg har også kopieret dll filen til windows/system biblioteket + at
ini filen er kopieret til windows/ og omdøbt.

Så jeg kan ikke helt se hvor det går galt. Nogen der kan det??

Hårde Facts:

OS: Win XP
PHP: 4
Apache: 1.3

mvh og på forhånd tak

Ryan

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-12-01 08:21

"Ryan Jeppesen" <paradise@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er det ikke iorden?, det er ihvertigfald taget direkte fra
> webcafe.dk´s artikel, bortset fra at stien er ændret fra c: til e:

Jo det er godt nok. Forudsat altså at du har installeret php4 på E drevet.

> Jeg har også kopieret dll filen til windows/system biblioteket + at
> ini filen er kopieret til windows/ og omdøbt.
>
> Så jeg kan ikke helt se hvor det går galt. Nogen der kan det??

Prøv at slette hvad du har efter "doc_root = " , "user_dir = " og
"extension_dir = " i din php.ini fil.

Husk også at hvis du vil bruge en php fil som start side, f.eks. index.php,
så skal du angive det i Apaches httpd.conf fil :
<IfModule mod_dir.c>
DirectoryIndex index.php
</IfModule>

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 11-12-01 14:43

On Tue, 11 Dec 2001 08:20:38 +0100, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

>"Ryan Jeppesen" <paradise@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>Jo det er godt nok. Forudsat altså at du har installeret php4 på E drevet.

Php4 er selvfølgelig installeret på E drevet :)

>Prøv at slette hvad du har efter "doc_root = " , "user_dir = " og
>"extension_dir = " i din php.ini fil.

Det har jeg lige prøvet nu. Det hjælper heller ikke noget

ScriptAlias /php4/ "e:/php4/"
AddType application/x-httpd-php4 .php
Action application/x-httpd-php4 "/php4/php.exe"

Er sat ind i bunden af httpd.conf , men det skulle da være ligemeget
ikke?

mvh Ryan

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-12-01 15:23

Jeg kører PHP på Apache på Windows.
Du får lige følgende at sammenligne med:

Når jeg søger på "php" kommer følgende i følgende rækkefølge (ekskl.
kommentar-linier) :

--- snip ---
<IfModule mod_dir.c>
DirectoryIndex index.html index.htm index.shtml index.php index.phtml
</IfModule>

--- snip ---
LoadModule php4_module "c:/Program
Files/Internet/php/sapi/php4apache.dll"

# der skyldes at jeg kører PHP som et modul (dll) og ikke som CGI (exe) som
du nok gør.

AddType application/x-httpd-php .php
AddType application/x-httpd-php .phtml
AddType application/x-httpd-php .php3
AddType application/x-httpd-php .php4
AddType application/x-httpd-php-source .phps

# alle pånær den første er bare for en sikkerheds/bekvemmeligheds skyld.
---

Og det var det!

Du har prøvet at "teste" din httpd.conf, ikke?
--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 11-12-01 18:41

On Tue, 11 Dec 2001 15:23:25 +0100, "Mogens Meier Christensen"
<mmc@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Files/Internet/php/sapi/php4apache.dll"
>
># der skyldes at jeg kører PHP som et modul (dll) og ikke som CGI (exe) som

Hvordan kan det være at du gør det?, hvad er forskellen?

> [...]
>---
>
>Og det var det!
>
>Du har prøvet at "teste" din httpd.conf, ikke?

Teste....., hvordan "tester" jeg den. Jeg ved bare at Apache serveren
virker fino.

mvh Ryan

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-12-01 18:54

paradise@worldonline.dk (Ryan Jeppesen) writes:

> Teste....., hvordan "tester" jeg den. Jeg ved bare at Apache serveren
> virker fino.

Jeg gør:

# /usr/local/apache/bin/apachectl configtest
Syntax OK

.... jeg kører godt nok Apache under Linux, men mon ikke man kan gøre
noget lignende under Windows?

--
Jacob - www.bunk.cc
Beer -- it's not just for breakfast anymore.

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-12-01 20:53

> # /usr/local/apache/bin/apachectl configtest
> Syntax OK
>
> ... jeg kører godt nok Apache under Linux, men mon ikke man kan gøre
> noget lignende under Windows?

Jo, i sædvanelig Windows-stil kommer der en genvej på start-menuen til det
samme.

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-12-01 20:56

som

> Hvordan kan det være at du gør det?, hvad er forskellen?

Forskellen er (så vidt jeg ved!) at PHP som CGI er et program der skal
indlæses, køres og afsluttes hver gang der åbnes en PHP-fil, mens det som
server-modul ligger klar i det øjeblik Apache er startet. Det giver lidt
bedre performance, men det betyder kun noget ved hård belastning, og det har
min hjemmeserver jo ikke.

Der er dog også nogle få praktiske forskelle.

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Henning Birch

Dato : 11-12-01 11:39

paradise@worldonline.dk (Ryan Jeppesen) wrote in news:3c1543a7.100430851
@news.tele.dk:

> Men når jeg prøver at teste php i min browser så får jeg følgende:
>
> <?php
> phpinfo();
> ?>

Og det har du gemt i en fil med extention .php
Hvis extention er noget andet virker det ikke (been there, done that).

--
Henning

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 11-12-01 14:44

Endelsen er selvfølgelig .php :)

mvh Ryan

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 11-12-01 18:52

PINLIGT!!!!!!!!!!!!

Det er sku mig der er en spade. Det eneste der var galt var at jeg
havde glemt at genstarte serveren efter jeg havde installeret/tilføjet
php.

VIrkelig DUM! fejl.

Sorry alle sammen, og mange tak for jeres hjælp.

mvh Ryan