bootdisk og ændring af harddiske
Fra : invalid@invalid.xxx

Dato : 10-12-01 19:36

Jeg havde 2 harddiske i min computer, en med win2k og en med linux.
Desværre er den med 2 stået af og hvad der er endnu værre er at det
var den den disk LILO lå på.

Jeg har prøvet med min rescue disk men den kan vist ikke finde linux.
Sansynligt fordi min linux harddisk var hdb og windows disken hda.

Kan jeg skrive et eller andet ved prompten så den starter linux fra
den rigtige disk?

Når jeg prøver at starte den skriver den:
VFS: can't find ext3 filesystem on devide0 (3,1)
mount: error 22 mounting ext3

Kernel panic : No init found. try passing init= option to kernel.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-01 19:55

Den Mon, 10 Dec 2001 18:36:03 GMT skrev invalid@invalid.xxx:
> [...]
>mount: error 22 mounting ext3
>
>Kernel panic : No init found. try passing init= option to kernel.

Prøv med:

LILO boot: linux root=/dev/hdb1

eller noget i den retning. Har du flyttet linux-disken til primary
master (hda), eller sidder den stadig på slave (hdb)?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : invalid@invalid.xxx

Dato : 10-12-01 20:41

On Mon, 10 Dec 2001 18:54:37 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent
Friis) wrote:

>Prøv med:
>
>LILO boot: linux root=/dev/hdb1
>
>eller noget i den retning. Har du flyttet linux-disken til primary
>master (hda), eller sidder den stadig på slave (hdb)?

Jeg har flyttet den til primary master. Nu vil jeg lige prøve det her.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-01 21:13

Den Mon, 10 Dec 2001 19:40:54 GMT skrev invalid@invalid.xxx:

>Jeg har flyttet den til primary master. Nu vil jeg lige prøve det her.

Så skal der stå hdaN (N=nummeret på root-partitionen).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/