Køleranbefaling
Fra : Klitgaard

Dato : 10-12-01 13:11

Skal bruge en støjsvag køler der ik skal bruges til clocking til min nye AMD
XP 1600.

Har disse i kiggerten:

Thermaltake Dragon III Low Noise AMD TB / FCPGA

Thermaltake Volcano 6 Low Noise AMD TB / FCPGA

Hvilken en vil I anbefale når man sætter køleevnerne i anden række og tænker
på mindst støj først?

::...Klitgaard

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-12-01 13:18

Køb evt. en Alpha PAL8045T, og få det bedste fra begge verdener
(støj/ydelse).

- Martin

Fra : Desilva

Dato : 10-12-01 14:54

> Køb evt. en Alpha PAL8045T, og få det bedste fra begge verdener
(støj/ydelse).

Har du den selv? Ser at den skulle give 27-39 dba. Så hudt jeg visker, så er
40 dba det der skal svare til en alm stues ambiente lyd.. men så igen...
hvad vil det sige?
Er den til at høre under almindelige forhold, eller skal man stikke den
halvt ind i øret for at "opleve" den?

Nu har jeg tifligere købt en low noise cpu køler som bestemt ikke var spor
low noise, så... er lidt skeptisk efterhånden.

Anden ting er...skal denne også monteres med en clips til tapperne i cpu
socket på motherboard?
Den sidste køler jeg satte på gav mig dårlige nerver fordi man skulle mase
cpu'en så meget for at fæstne den.
Denne er vel ikke tilfældigvis med fire skruer til hullerne i socket??

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 10-12-01 15:44

Desilva wrote:

> [...]
> hvad vil det sige?
> Er den til at høre under almindelige forhold, eller skal man stikke den

Jeg har ikke en, men den er så vidt jeg ved temmelig støjsvag - alt
efter hvilken blæser du sætter oven på selvfølgelig, så vil du ikke høre
meget til den - hvis du benytter en støjsvag 80mm Papst blæser, så er
den ifølge flere tests den mest støjsvage der findes. Mere støjsvag end
Silveradoen.

> Nu har jeg tifligere købt en low noise cpu køler som bestemt ikke var spor
> low noise, så... er lidt skeptisk efterhånden.

Det kan jeg godt forstå.

> Denne er vel ikke tilfældigvis med fire skruer til hullerne i socket??

Jo, lige netop - så sørg for at finde ud af om den er kompatibel med dit

motherboard.

--
Joergen Ramskov - Folding for the Cause!
http://teameggroll.com

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-12-01 20:09

> Har du den selv? Ser at den skulle give 27-39 dba.

Jeps... Med en 19 db Papst blæser ved 7 volt (så det vil vel sige omkring
12-15 dB).

Den holder min XP1600+ under 50 grader altid...

- Martin

Fra : Desilva

Dato : 11-12-01 08:42

> Jeps... Med en 19 db Papst blæser ved 7 volt (så det vil vel sige omkring
> 12-15 dB).
>
> Den holder min XP1600+ under 50 grader altid...

Det lyder jo glimrende.. til man ser prisen. Jeg har i en del år altid bare
flyttet blæserene fra gamle maskiner til nyere uden problemer, så jeg var
ikke helt med på de nye blæserpriser... sådan en køleprofil og en god blæser
til kommer op i omkring tusind kroner.. det er jo næsten prisen for cpuen
:-/

Har dog problemer med at min xp1600+ kører omkring 60 c lige nu... så...må
vel til tegnebogen

Fra : Jakob M

Dato : 11-12-01 12:38

> [...]
blæser
> til kommer op i omkring tusind kroner.. det er jo næsten prisen for cpuen

Hvor har du set det ?. www.studiedata.dk har Alpha 8045 til 430,- og 80mm
blæsere fra 75,- til 195, så det er langt fra den pris du nævner.

Mvh
Jakob

Fra : Desilva

Dato : 11-12-01 13:22

> Hvor har du set det ?. www.studiedata.dk har Alpha 8045 til 430,- og 80mm
> blæsere fra 75,- til 195, så det er langt fra den pris du nævner.

Hmm.. du har ret. Må have blandet tingene lidt sammen i farten. Måske fordi
jeg i forvejen var depri over hvad en støjsvag powsup kostede..
Nå det var da rart.. må se mig bedre for næste gang

Fra : Per Kristensen

Dato : 10-12-01 15:46

Jeg har en Swiftech 462A med en kraftig 80mm Pabst blæser monteret med en
Rheostat, så jeg kan justere blæseren trinløst efter behov. Det virker
ganske fint.

Fra : Jakob M

Dato : 12-12-01 00:15

> Har disse i kiggerten:

Jeg synes du skal dreje kikkerten i en helt anden retning, Thermaltakes
definition af low-noise er en joke. Er prisen ikke vigtig så køb en Alpha
8045 og en Papstblæser, ellers kan du få en Taisol 760 for 250, der køler
godt og ikke støjer for meget.

Mvh
Jakob