brune hingste
Fra : Anet

Dato : 10-12-01 12:50

Hej

Hvis man går ind på www.fhf.dk
så kan man se på hingstelisten for 2002 at der er en dunfarvet hingst der
har fået bedækningstilladelse. Det syntes jeg er rigtig godt.

hilsen

Anet

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-01 13:03

In article <9v27qb$302m$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:
> Hej
>
> Hvis man går ind på www.fhf.dk
> så kan man se på hingstelisten for 2002 at der er en dunfarvet hingst der
> har fået bedækningstilladelse. Det syntes jeg er rigtig godt.

Der står jo kun navne, måske du kunne give et direkte link ??

JonB

Fra : PiaR

Dato : 10-12-01 16:34

> Der står jo kun navne, måske du kunne give et direkte link ??

Det er Salisbury Vejleby der er dun - han findes her
http://www.fhf.dk/dk/9906472.html

Btw - det med de brune hingste i sub. forstår jeg ikke lige?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-01 16:43

In article <3c14d6b5$0$25389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, PiaR wrote:

> Det er Salisbury Vejleby der er dun - han findes her
> http://www.fhf.dk/dk/9906472.html
>
> Btw - det med de brune hingste i sub. forstår jeg ikke lige?

Jeg kan heller ikke, men jeg synes heller ikke at den er dunfarvet,
som jeg antager er samme farve som en dunhammer ??

Jeg synes desuden der mangler meget information på den side,
der er jo hverken farve/aftegns beskrivelse, eller forældre
liste.

JonB

Fra : MM

Dato : 10-12-01 18:12

jamen dunfarvet er vel ikke farven på en dunhammer, men derimod farven på
dun..de inderste fjer på en fugl??

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-01 18:35

In article <3c14ec52$0$62314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, MM wrote:
> jamen dunfarvet er vel ikke farven på en dunhammer, men derimod farven på
> dun..de inderste fjer på en fugl??

Måske, men de dun kan vel have en hvilken somhelst farve. Alt efter
hvilken fugl der er tale om ? Jeg mindes dog kun at have set hvide
dun, men det er måske bare fordi de gamle har haft hvide ænder og
gæs.

JonB

Fra : Margot Martensen

Dato : 10-12-01 19:44

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

KLIP
> Der står jo kun navne, måske du kunne give et direkte link ??

Hej

Jeg var inde og kikke på listen over de hingste med 1 årig
bedækningstilladelse, og nummer to på listen var dunfarvet
Navnet var Salisbury Vejleby reg. 9906472
og adressen er http://www.fhf.dk/dk/9906472.html

Mange hilsner

Margot

--
Posted from cpe.atm2-0-1141001.hrnxx3.customer.tele.dk [194.239.150.50]

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 10-12-01 20:40

In <5da452a08a565fe6ea61023753c4565d.36760@mygate.mailgate.org>, Margot
Martensen wrote:

> Jeg var inde og kikke på listen over de hingste med 1 årig
> bedækningstilladelse, og nummer to på listen var dunfarvet Navnet var
> Salisbury Vejleby reg. 9906472 og adressen er
> http://www.fhf.dk/dk/9906472.html

   Jeg tænkte på - hvor mange her i gruppen har taget ridemærker?

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-01 20:59

In article <1d8R7.6218$z4.744349@news000.worldonline.dk>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:

[klip]

>    Jeg tænkte på - hvor mange her i gruppen har taget ridemærker?

Jeg har taget et. Hvorfor ??

JonB

Fra : Pernille

Dato : 10-12-01 23:26

Jeg har taget 5 ... men udner mig som Jon.. hvorfor ?

Fra : Anet

Dato : 10-12-01 23:29

"Pernille" <Pernpehr@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har for mange år siden taget 3

hilsen

Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 12-12-01 11:24

In <3c153688$0$94396$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Pernille wrote:

> Jeg har taget 5 ... men udner mig som Jon.. hvorfor ?

   Jeg undrede mig i forbindelse med forvirringen omkring dunfarven - fordi
som jeg har skrevet så står den beskrevet allerede til det første
ridemærke :) Og så undrer jeg mig så som andre osse har gjort hvad brun
hest har med dunfarve at gøre ;)

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-12-01 00:34

"Trine Stubbe Teglbjaerg" <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Jeg tænkte på - hvor mange her i gruppen har taget ridemærker?

Jeg har "fået" nogle, ikke "taget". De kom helt af sig selv efter min
anden ridetime da jeg lige skulle prøve "Ramses" der på det tidspunkt
ikke var tilredet. Mærkerne er dog for længst væk og jeg har ikke fået
flere efder "Daisy" lærte mig at holde balancen

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Heidi Høegh

Dato : 11-12-01 06:44

Trine Stubbe Teglbjaerg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1d8R7.6218$z4.744349@news000.worldonline.dk...
> Jeg tænkte på - hvor mange her i gruppen har taget ridemærker?

Hej
Jeg har for ca. 15 år siden taget 5 ridemærker, er du i gang med at lave en
statistik

Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Margot Martensen

Dato : 11-12-01 18:32

"Heidi Høegh" <bentogheidi@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hej
> Jeg har for ca. 15 år siden taget 5 ridemærker, er du i gang med at lave en

Hej

Mon ikke Trine mener at man til ridemærkeundervisning, lærer at en gul hest
med sort man og hale er dun (eller don) farvet. Ligesom er en gul hest med
hvid man og hale er isabella farvet. Det lærte vi i hvertilfælde, da jeg tog
ridemærker for rigtig mange år siden.

Mange hilsner

Margot

--
Posted from cpe.atm2-0-1141001.hrnxx3.customer.tele.dk [194.239.150.50]

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-12-01 19:02

In article <624d595188d76e5a3b9692c9b9e18f72.36760@mygate.mailgate.org>, Margot Martensen wrote:

[klip]

> [...]
> hvid man og hale er isabella farvet. Det lærte vi i hvertilfælde, da jeg tog

Ahhh :) nu giver det mening.

JonB

Fra : Liz

Dato : 11-12-01 21:24

> [...]
> hvid man og hale er isabella farvet. Det lærte vi i hvertilfælde, da jeg

En gul hest med hvid/lyst man og hale er jo en Palomino er det ikke?

Mvh Liz

Fra : Pretty Fancy

Dato : 11-12-01 23:40

Ligesom er en gul hest med
hvid man og hale er isabella farvet. Det lærte vi i hvertilfælde, da jeg tog
ridemærker for rigtig mange år siden.

Heh.. en gul hest er pr. defination en palomino... det har jeg da
lært...Plus at min egen da ikke gerne skulle gå over til at være en
isabella... Det ville han nok være ked af...

/PF

Fra : Anet

Dato : 11-12-01 22:28

en gul hest med lys man og hale kaldes både en isabella farvet og en
palmino.

hilsen

Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 12-12-01 11:22

In <9v625k$2f57$1@news.cybercity.dk>, Pretty Fancy wrote:

> Heh.. en gul hest er pr. defination en palomino... det har jeg da
> lært...Plus at min egen da ikke gerne skulle gå over til at være en
> isabella... Det ville han nok være ked af...

   Det blir fjordhesteejerene nok ikke så glade for at høre .... ;) Men
ellers har du da ret i at man kalder dem palomino i dag. Historien bad
"isabellafarvet" er da heller ikke særligt lækker - noget med dronning
Isabella under belejringen af et eller andet ikke skiftede sengetøj - det
varede i 4 år! Og farven det havde er så .... Isabellafarvet.....
"Lækkert"

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 12-12-01 11:19

In <3c159caa$0$77394$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Høegh wrote:

> Hej
> Jeg har for ca. 15 år siden taget 5 ridemærker, er du i gang med at lave
> en statistik

   Nej, jeg undrede mig bare - fordi dunfarven står beskrevet under farver
til det første ridemærke ;)

Fra : Heidi Høegh

Dato : 12-12-01 12:59

Trine Stubbe Teglbjaerg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DaGR7.6804$z4.883576@news000.worldonline.dk...
> In <3c159caa$0$77394$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Høegh wrote:
> Nej, jeg undrede mig bare - fordi dunfarven står beskrevet under farver
> til det første ridemærke ;)

Hej Trine

Jeg tror nu der snart venter en lang juleferie, at ridemærkebogen skal frem
og studeres lidt igen, for der er vist rigtig mange ting jeg har glemt

Go dag til alle
Heidi Høegh

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 12-12-01 15:22

In <3c174545$0$94402$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Høegh wrote:

> Jeg tror nu der snart venter en lang juleferie, at ridemærkebogen skal
> frem og studeres lidt igen, for der er vist rigtig mange ting jeg har
> glemt

   Man kan lære mange ting af den. Jeg skal bare ha købt den - jeg har
stort set taget første og anden grad på ryggraden og en enkelt
lektion.... Men nu gennemtæskede jeg så osse alle de hestebøger jeg kunne
finde da jeg var yngre :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-12-01 15:32

In article <HKJR7.2903$Q3.357988@news010.worldonline.dk>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:

> [...]
> stort set taget første og anden grad på ryggraden og en enkelt
> lektion.... Men nu gennemtæskede jeg så osse alle de hestebøger jeg kunne

Heh, jeg fik et shok da jeg læste dit ord "gennemtæskede", men
det viste sig jo at være noget helt andet.

JonB

Fra : PiaR

Dato : 12-12-01 13:44

Jeg er stadig nysgerrig - hvad har en dun farvet frederik med overskriften
brune hingste at gøre?

PiaR

Fra : R. Ilsøe

Dato : 12-12-01 15:37

> Jeg er stadig nysgerrig - hvad har en dun farvet frederik med overskriften
> brune hingste at gøre?

Så vidt jeg kan komme frem til, så er det fordi alle de andre er brune, men
netop denne ene er ikke...

rinnie ilsøe

Fra : PiaR

Dato : 12-12-01 18:27

> Så vidt jeg kan komme frem til, så er det fordi alle de andre er brune,
men
> netop denne ene er ikke...
>
> rinnie ilsøe

Det er de jo netop ikke - de er alle sammen røde Frederikker - næsten

Mvh PiaR

Fra : Anet

Dato : 12-12-01 22:20

Jeg har jo frederiksborg og normalt så er stort set de fleste
frederiksborger jo røde men der findes enkelte andre farver og det var deraf
at vi kom til at snakke om at en havde set en brun frederiksborghingst. På
frederiksborgernes hjemmesider er der så en en ung hingst som har fået
bedækningstilladelse og den er donfarvet. Der af diskutionene om brune
frederikker.

hilsen

Anet

Fra : PiaR

Dato : 13-12-01 21:19

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> frederiksborgernes hjemmesider er der så en en ung hingst som har fået
> bedækningstilladelse og den er donfarvet. Der af diskutionene om brune

Hej Anet

Ja, det er jo noget af nogle dannebrogsheste, de frederikker - røde med
hvide aftegn.
Men jeg har lige fundet en der _er_ brun - nemlig Bouffon Fuglebjerg som ses
her http://www.fhf.dk/dk/9703136.html

Og sørme og ikke også der er sort, han hedder Martell og ses her
http://www.fhf.dk/dk/9801767.html

Mvh PiaR

Fra : Anet

Dato : 13-12-01 22:33

> [...]
ses
> her http://www.fhf.dk/dk/9703136.html
>
> Og sørme og ikke også der er sort, han hedder Martell og ses her

Ja, det er meget sjovt når der kommer lidt andre farver. Har du set mine
frederikker?
www.anet.subnet.dk

hilsen

Anet

Fra : R. Ilsøe

Dato : 15-12-01 13:33

> Det er de jo netop ikke - de er alle sammen røde Frederikker - næsten

Hmmm... Har altid haft svært ved det med dyr og farver... Kan heller ikke
finde det blå i de blå katte

Rinnie

Fra : Anet

Dato : 15-12-01 13:45

> Hmmm... Har altid haft svært ved det med dyr og farver... Kan heller ikke
> finde det blå i de blå katte
>
> Rinnie

Tja, de røde heste har røde haler og maner og skinner som kobber i solen.
Flot farve men temperamentet følger med de rødhårede

hilsen

Anet

Fra : Gitte Wange

Dato : 14-12-01 00:15

On Mon, 10 Dec 2001 12:50:23 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>så kan man se på hingstelisten for 2002 at der er en dunfarvet hingst der
>har fået bedækningstilladelse. Det syntes jeg er rigtig godt.

Bliver de heste ikke mindre og mindre ?

Hvis man sammenligner stangmål på en hingst der er fra 80'erne eller
fra 90'erne så er der vist ingen under 165 ?

De nye hingste - der er da ingen over 165 ?

Er avlsmålet blevet mindre ?

Gitte

Fra : Anet

Dato : 14-12-01 10:29

> [...]
> fra 90'erne så er der vist ingen under 165 ?
>
> De nye hingste - der er da ingen over 165 ?

Hej Gitte

Jeg interesserer mig en del for frederiksborgerne og det tilsigtes at en
hoppe skal være mellem 160 og 165 cm i stang og en hingst mellem 165 og 170
cm i stang. Min tidligere hoppe var 160 cm i stang og min nuværende hoppe
165 cm i stang. Der forsøges hele tiden at avle større frederiksborger og
det er på vej opad igen. Jeg var selv til hoppe kåringen inden for racen og
der var en hel del store gode hopper der blev fremstillet og det er jo vejen
frem.

hilsen

Anet

Fra : Gitte Wange

Dato : 14-12-01 11:10

On Fri, 14 Dec 2001 10:28:30 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>der var en hel del store gode hopper der blev fremstillet og det er jo vejen

Okay - så de har lige taget en bue nedad men er ved at vokse igen

Jeg spurgte sådan set bare fordi jeg har stor interesse i arabere.
Og f.eks. en angloaraber-hingst skal være mindst 160 for at kunne
blive kåret. Jeg kender nogle stykker som har haft de lækreste hingste
- på mellem 155 og 159.
Det er altså surt. Ganske vist er de blevet glimragende rideheste -
men synd når de bliver kasserede p.g.a. højden.

Hilsen Gitte