Scan af email på linux med postfix
Fra : Aagaard

Dato : 10-12-01 10:57

Er der nogen som har kendskab til - eller erfaring med - online scanning af
mail på linux med postfix.
Der går ca. 10.000 email gennem postfix serveren om dagen, og det er
ønskeligt at få alle mail scannet.
Mail med virus skal stoppes / sendes til en speciel konto, og afsender /
modtager / vores sikkerhedsansvarlige skal adviseres.
Hvor store ressourcer kræver det af serveren mht. cpu og RAM.
Jeg er ikke interesseret i synspunkter ang. jura, idet dette afklares med en
jurist.

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 10-12-01 11:12

Aagaard wrote:
> Er der nogen som har kendskab til - eller erfaring med - online scanning af
> mail på linux med postfix.

Jeg kender eet sted, hvor de netop har implemteret dette - Debian GNU/Linux
med Postfix, ved hjælp af Sophos (www.sophos.com) Anti-Virus.

-- Ole

Fra : Aagaard

Dato : 10-12-01 17:04

"Ole Michaelsen" <omic+usenet3@fys.ku.dk> skrev:

> Jeg kender eet sted, hvor de netop har implemteret dette - Debian
GNU/Linux
> med Postfix, ved hjælp af Sophos (www.sophos.com) Anti-Virus.
>
> -- Ole

Tak for linket. Vi har samme setup, så det er interessant at kigge nærmere
på.

Mvh.
Aagaard

Fra : Lars Henriksen

Dato : 10-12-01 15:04

Jep. amavis-perl : www.amavis.org

> Der går ca. 10.000 email gennem postfix serveren om dagen, og det er
> ønskeligt at få alle mail scannet.
uich!

> Mail med virus skal stoppes / sendes til en speciel konto, og afsender /
> modtager / vores sikkerhedsansvarlige skal adviseres.
Det gør amavis uden problemer!

> Hvor store ressourcer kræver det af serveren mht. cpu og RAM.
Det kommer lidt an på hvordan man ser på det. Du skriver 10.000 mails i
døgnet. Det er ca. 7 mails i minuttet, hvis belastningen er fordelt
jævnt over døgnet. Men da dette ikke er særlig sandsynligt, kan der godt
komme knald på når traffikken peaker.

Den løsning jeg har implementeret bygger på 'sweep' fra Sophos. Amavis
kører sweep på alle mails (med attatchments?), så der startes en instans
af 'sweep' pr. mail
På en AMD Duron 800 med IDE diske går det relativt hurtigt, men ved
mange samtidige mails vil der blive fyldt godt i ram'en, især hvis
maskinen samtidig er POP/IMAP server. Så en "rimelig hurtig"1) maskine
med al den ram du kan komme i nærheden af vil sikkert kunne klare
presset.

Hvis/når du får det til at køre må du gerne melde tilbage med erfaringer
vdr. blastning.

1) Indsæt platform efter egne præferencer: IA32/P3 800+, UltraSPARC
II/III, Alpha???

--
venlig hilsen
Lars

Fra : Aagaard

Dato : 10-12-01 17:09

"Lars Henriksen" <lars@_nospam_lh-online.dk> skrev:

[KLIP]
> Jep. amavis-perl : www.amavis.org
[KLIP]

Hej Lars
Tak for oplysningen.
Jeg vil kigge nærmere på amavis, men det er endnu ikke besluttet hvilken
løsning vi vælger.
Jeg skal nok give en tilbagemelding.

Mvh.
Aagaard