Lydkort-Højtaler tilslutningsproblem.
Fra : Bjarne Hansen

Dato : 09-12-01 23:33

Har lige skrottet min gamle pc-skærm, som var brændt sammen.
Med den blev de indbyggede højtalere desværre også skorttet.
Den nyerhvervede skærm er uden højtalere, så jeg gik på "jagt"
efter nogle nye.
Desværre er alle dem jeg har set på kun med 1 stk 3,5mm
lydkort-tilslutningsstik.
Men da lydkortet har 2 indgange (en stereo line-in og line out)
har jeg et problem. En adapter, der passer til lydkortet, har jeg
ikke kunne opdrive.

Har du løsningen ?, hører jeg gerne fra dig, da jeg for
øjeblikket kører "lydløs".

Mvh
Bjarne

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-12-01 23:39

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev

> [...]
> ikke kunne opdrive.
>
> Har du løsningen ?, hører jeg gerne fra dig, da jeg for

Jeg tror du har misforstået noget

Du skriver at dit lydkort har to indgange (en stereo line-in og line
out) - hvilket er noget vrøvl. Line Out er en udgang og Line In er en
indgang. Du skal kun koble højttalere til line out. Til Line-in kobler du
eksternt udstyr til, som afgiver lyde du gerne vil optage på computeren -
fx en båndoptager.

Derfor er højttalere kun udstyret med ét (1) 3,5 mm jackstik.

Jeg vil tro at misforståelsen er opstået fordi, der er også indbygget
mikrofon i din gamle skærm - og der derfor er to stik, der går ned til
bundkortet. Mikrofonen ses ofte på skærmen som en lille sprække øverst i
kabinettet.

Så køb du bare et sæt almindelige højttalere.

Håber det kastede lidt lys over sagen, så du kan få en lydig (
computer igen.

mvh
Peter

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 10-12-01 00:09

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> "Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev

Tak for dit hurtige op præcise svar Peter.
Korrekt - der var en mikrofonindgang på den gamle skærm.
Din fremstilling virker logisk og ligetil. Det der nok forvirrede mig,
var den tredie 3,5mm tilslutning på lydkortet (i brugerhåndbogen
betegnet som "Konnektor til mono audio mikrofon"). Så jeg regner
med hurtig at få "lyd i kassen". Mvh Bjarne

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 10-12-01 00:15

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev

> Tak for dit hurtige op præcise svar Peter.

Det var så lidt

> [...]
> var den tredie 3,5mm tilslutning på lydkortet (i brugerhåndbogen
> betegnet som "Konnektor til mono audio mikrofon").

Ok, det vil altså sige, at de tre 3.5 mm stik på lydkortet skal anvendes
som følger:

Line Out : Højttalere
Line In : Lydindgang for fx båndoptager, radio, video eller lignende.
Mic : Mikrofonindgang

(... men det havde du nok allerede regnet ud nu

mvh
Peter