Problemer med brugere på FTP server.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 09-12-01 20:51

Jeg har en FTP server (proftpd), som har et antal brugere! Det fungerer
fint, men de nye brugere kan ikke få adgang til min public mappe!

Dvs. jeg opretter en bruger, men forsøger denne at gå ind i public
mappen får man en:

"550 pub: Permission denied"

Det fungerer på den måde at "pub" mappen er bind-mounded til en anden
mappe et andet sted, som er ejet af user "ftp" og gruppe "ftp". Men
brugeren har altså ikke adgang. De brugere som blev oprettet før sidste
genstart har adgang som normalt.

Hvad har jeg glemt at tage højde for siden de nye brugere ingen adgang
har?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 09-12-01 22:17

"Søren Jacob Lauritsen" wrote:

> Hvad har jeg glemt at tage højde for siden de nye brugere ingen adgang
> har?

Har du husket at gøre de nye brugere medlemmer af ftp-gruppen? Har du
samme problem lokalt (uden om ftp)? Hvordan ser permissions ud på
mappen?

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 10-12-01 16:20

Hroi Sigurdsson wrote
> Har du husket at gøre de nye brugere medlemmer af ftp-gruppen? Har du
> samme problem lokalt (uden om ftp)? Hvordan ser permissions ud på
> mappen?

Hvordan gør jeg dem medlem af FTP gruppen? Jeg mindes ikke at jeg gjorde
det ved de gamle brugere!

/Søren

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-12-01 00:10

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> writes:

> Hvordan gør jeg dem medlem af FTP gruppen? Jeg mindes ikke at jeg gjorde
> det ved de gamle brugere!

man usermod

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 11-12-01 11:32

Jacob Atzen wrote
> man usermod

Jamen dog! Nu virker det! Mange tusind tak! :) Fandt samtidig ud af, at
jeg rent faktisk havde tilføjet de gamle users under ftp gruppen! Jeg
havde bare gjort det manuelt i group filen. Det havde jeg så glemt i
farten! :)

/Søren

Fra : Jacob Atzen

Dato : 09-12-01 22:26

> [...]

> mappe et andet sted, som er ejet af user "ftp" og gruppe "ftp". Men
> brugeren har altså ikke adgang. De brugere som blev oprettet før sidste

Hvad betyder bind mounded (mounted)?

Har du husket, at give de andre brugere læse adgang til mappen? Altså,
er de medlemmer af gruppen ftp eller er der fuld læseadgang til mappen
for alle?

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 10-12-01 16:22

Jacob Atzen wrote
> Hvad betyder bind mounded (mounted)?

ja okay jeg ramte forkert med mounted! :) Jeg ved ikke hvad bind
betyder, men det var noget jeg lærte jeg kunne gøre...

/Søren