Udviklingsværktøjer til PHP?
Fra : Mads M.

Dato : 09-12-01 20:22

Findes der nogle udviklingsværktøjer, -miljøer eller lignende? Eller
er det bare edit & upload?

/Mads

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-01 21:10

Mads M. <waup@punkass.com> writes:

> Findes der nogle udviklingsværktøjer, -miljøer eller lignende? Eller
> er det bare edit & upload?

Det er vist fuldkommen et spørgsmål om hvad man bedst kan li'.

Vi gik engang igang med at lave en FAQ, men det gik vist lidt i stå
igen

Dengang skrev jeg det du kan finde på
<http://www.myplace.dk/php-faq/?keyword=editor>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Many pages make a thick book.

Fra : Mads M.

Dato : 10-12-01 09:51

On 09 Dec 2001 21:09:54 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Dengang skrev jeg det du kan finde på
><http://www.myplace.dk/php-faq/?keyword=editor>.

Jeg bruger selv UE, og det var egentligt heller ikke editoren alene
jeg leder efter. Det var mere om der var nogle smarte
udviklingsmiljøer, hvor man kan debugge osv.. Uden at skulle save,
uploade og refreshe :)

/Mads

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-12-01 11:47

Mads M. skrev:

> [...]
> jeg leder efter. Det var mere om der var nogle smarte
> udviklingsmiljøer, hvor man kan debugge osv.. Uden at skulle save,

Altså, Quanta (http://quanta.sourceforge.net) har rent faktisk en
debugger indbygget. Jeg har aldrig rigtigt fundet ud af at bruge den
(har heller ikke brugt så meget som et sekund på at finde ud af det),
men den er der altså... Når man så oveni lægger Quanta projektstyring,
FTP-funktioner (som jeg heller ikke bruger : )) og syntaksfarvning, ja,
så begynder det lidt at ligne et PHP-udviklingsmiljø a la det, du
ønsker.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 10-12-01 15:18

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> FTP-funktioner (som jeg heller ikke bruger : )) og syntaksfarvning, ja,
> så begynder det lidt at ligne et PHP-udviklingsmiljø a la det, du

findes et lignende til Windows ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-01 13:07

> Jeg bruger selv UE, og det var egentligt heller ikke editoren alene
> jeg leder efter.

Den er nu ellers den største del af det for mig, da jeg udvikler på en
server, som jeg tilgår over et NFS-share, og altså springer det med at
uploade over.

PHP har så vidt jeg husker mulighed for noget debug-halløj, som den
kan sende over netværket, men det bruger jeg nu heller ikke.

Under alle omstændigheder udvikler jeg altid på en lokal server og
uploader så senere (hvis det altså ikke er noget der skal blive på den
lokale server :).

Når du bruger UltraEdit er du jo nok Windows-bruger og så kan jeg godt
se at det måske ikke er superfedt at udvikle til sin lokale
Windows-boks for at finde ud af at enkelte ting ikke lige virker når
de bliver uploaded til en *nix-maskine.

--
Jacob - www.bunk.cc
A day without sunshine is like a day without orange juice.

Fra : Richard Bjerregaard

Dato : 10-12-01 17:39

On 10 Dec 2001 13:06:54 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Den er nu ellers den største del af det for mig, da jeg udvikler på en
>server, som jeg tilgår over et NFS-share, og altså springer det med at
>uploade over.

UE har mulighed for at åbne/gemme filer via ftp, som var de lokal

Richard

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-01 18:34

Richard Bjerregaard <richards@indbakke.dk> writes:

> UE har mulighed for at åbne/gemme filer via ftp, som var de lokal

Ja, det har de fleste fornuftige editorer vist. Men det er som regel
halvsløvt og ikke helt det samme som at "være der selv"

--
Jacob - www.bunk.cc
Your aims are high, and you are capable of much.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 11-12-01 01:54

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> [...]
> se at det måske ikke er superfedt at udvikle til sin lokale
> Windows-boks for at finde ud af at enkelte ting ikke lige virker når

Så installerer man da bare samba på sin lokale *nix-testserver og huff, puff
and away we go.. :)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-12-01 17:00

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> writes:

> Så installerer man da bare samba på sin lokale *nix-testserver og huff, puff
> and away we go.. :)

Tja, hvis man har de lyster

Der hvor jeg arbejdede indtil for ca. en måned siden brugte vi netop
denne løsning, da jeg desværre ikke havde haft tid til at lægge et
anstændigt OS på min arbejdsmaskine (heldigvis kan Emacs også køre
under Windows). Jeg oplevede at Samba var utroligt langsom når man
skulle uploade filer med en FTP-klient fra et SMB-share på en
Linux-boks.

Det betød at det godt kunne tage en halv time at uploade 10 MB fordelt
på ~1000 filer. Det var ret nedtur. Det var på en 2 Mbps linie, så det
burde have kunnet været klaret på højst et par minutter. Det gik da
også meget bedre, hvis man lige kopierede alle filerne over på den
maskine man sad ved og uploadede derfra.

Om fejlen lå i Samba, SMB (protokollen) eller måske bare det
FTP-program jeg brugte fik jeg dog aldrig rigtig set på. Jeg tror dog
ikke det var FTP-programmet, for jeg prøvede vist et par stykker med
samme resultat.

Men for nu at blive ved emnet, så er Emacs (til PHP-kodning, men også
så meget andet) altså også en hel del sjovere under *nix end under
Windows, hvis du spørger mig. Lige nu bruger jeg
<http://sourceforge.net/projects/php-mode/> som PHP-mode, men jeg er
en lille smule på udkig efter noget andet, hvis jeg igen kommer til at
kode en masse PHP.

Er der nogen der ved om der er nogen der har lavet et PHP-mode til
Emacs, som *ikke* bare er en udbygning af C-mode? C-mode er rigtig
fedt ... til at kode C, ikke altid til at kode PHP. Ovenstående er da
absolut brugbart, men det kunne altså godt være en lille smule bedre.

--
Jacob - www.bunk.cc
There's no future in time travel.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 14-12-01 10:30

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev

> Er der nogen der ved om der er nogen der har lavet et PHP-mode til
> Emacs, som *ikke* bare er en udbygning af C-mode?

Jeg har læst det et sted, men om det var C-mode udbygget aner jeg ikke.

Happy Hunting

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-01 14:57

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> writes:

> Jeg har læst det et sted, men om det var C-mode udbygget aner jeg ikke.

Der findes bunkevis af php-modes, som bare udbygger c-mode. De er
lette nok at finde.

> Happy Hunting

Jotak

--
Jacob - www.bunk.cc
Old age and treachery will overcome youth and skill.

Fra : Svenne Krap

Dato : 10-12-01 17:49

On Sun, 09 Dec 2001 20:21:41 +0100, Mads M. <waup@punkass.com>
wrote:

>Findes der nogle udviklingsværktøjer, -miljøer eller lignende? Eller
>er det bare edit & upload?

Dette her er en editor med fortrinlig syntax-highlightning, god ftp
funtion og mere.. desværre er den ikke helt gratis :)

http://www.macromedia.com/software/homesite/

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Mads M.

Dato : 10-12-01 20:43

Jep, men den kan jo f.eks. previewe php-kode...

Findes dere noget der kan det? Til Windo<s, that is...

/Mads

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-12-01 21:08

"Mads M." <waup@punkass.com> skrev i en meddelelse

> Jep, men den kan jo f.eks. previewe php-kode...
>
> Findes dere noget der kan det? Til Windo<s, that is...

I tråden "[anbefaling] php-editor" fra d. 30-11-2001 beskriver jeg
installation af HTML-Kit samt div. plugins. Jeg mener også, der findes et
plugin til HK, der kan interagerer med en lokal apacheinstallation og dermed
giver mulighed for direkte priview.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Svenne Krap

Dato : 10-12-01 22:56

Hej Mads,

der er pr. definition intet andet end en fuldbyrdigt installeret
webserver, der kan previewe koden. Husk på PHP er ikke et markup-sprog
som HTML men et (more or less) fuldbyrdigt programmeringssprog.

Dvs. du skal sluse den gennem en PHP-fortolker, inden du får noget ud
af den... Allerhelst på Apache på *nix (hvilken smagsvariant er ikke
så væsentligt).
Tænk på hvilket arbejde der ville være i at lave en preview
funktionalitet. Alle kald til databasen skal gennemføres osv.
Tænk på sådan en underlig en som mig, der elsker at bruge
shared-memory i forbindelse med PHP (blazing fast) skulle have lavet
et modul, der bruger en funktion i windows, der fungerer fundamentalt
anderledes på webserveren...
Ikke nogen nem opgave....

Meget hurtigt lærer man at køre med en (eller MANGE) IE'er åbne på de
relevante sider og editoren (i mit tilfæde HS).
Så lærer man også hurtigt at taskswappe hurtigere end lyset kan følge
med (alt-tab er din ven).

Hvis motivationen er, at du ikke vil bruge dial-up-tid på at udvikle
arv en gammel computer af nogen du kender og installer en
mini-webserver på den....
Ellers køb VMWare og installer en linux og en webserver på den ...
mulighederne er mange..

Mvh

Svenne

Fra : Mads M.

Dato : 11-12-01 08:40

On Mon, 10 Dec 2001 22:56:08 +0100, Svenne Krap <usenet@krap.dk>
wrote:
>der er pr. definition intet andet end en fuldbyrdigt installeret
>webserver, der kan previewe koden. Husk på PHP er ikke et markup-sprog
>som HTML men et (more or less) fuldbyrdigt programmeringssprog.
[SNIP]

Det kan jeg egentligt godt se. Man bør nok have en lokal installation.

> [...]
>relevante sider og editoren (i mit tilfæde HS).
>Så lærer man også hurtigt at taskswappe hurtigere end lyset kan følge
Nu sværger jeg til Opera. Så er jeg vel oppe på lys*2 *S*

>Hvis motivationen er, at du ikke vil bruge dial-up-tid på at udvikle
>arv en gammel computer af nogen du kender og installer en
>mini-webserver på den....
Jeg bruger Xitami. Og så bruger jeg ftp-gem fra ultraedit nu. Det
virker efterhånden som det skal...

Tak alle.

/Mads

Fra : Geir Eivind Mork

Dato : 11-12-01 09:39

Mads M. wrote:

> Findes der nogle udviklingsværktøjer, -miljøer eller lignende? Eller
> er det bare edit & upload?

Bruker (og anbefaler) selv Visual Slickedit 6.0c. Er du student så
kommer du unna med det for ca $80, hvis ikke ligger det på $300. Er ikke
spesifikt for PHP, men har støtte for det meste. Har brukt det til Perl,
C, TCL, ASP og PHP og har vært min faste editor siden v4 kom ut.

www.slickedit.com

Fra : Henrik Hansen

Dato : 14-12-01 12:25

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote:

> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev

> Jeg har læst det et sted, men om det var C-mode udbygget aner jeg ikke.

http://sourceforge.net/projects/php-mode

--
Henrik Hansen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-01 14:56

Henrik Hansen <hh@fsck.dk> writes:

> http://sourceforge.net/projects/php-mode

Det er et af de php-modes jeg allerede kender og allerede bruger. Det
lugter langt væk af c-mode (synes jeg, jeg har ikke selv kigget i
sovsen) ... OK, jeg har ikke fået prøvet nyeste version, da jeg ikke
har kodet så meget PHP de sidste par måneder.

--
Jacob - www.bunk.cc
Know Thy User.