hub vs switch ?
Fra : Ronni / The real one~

Dato : 09-12-01 18:49

Hejsa NG

Jeg postede dette i dk.edb.hardware - men fik at vide, at jeg nok ville få
et bedre svar herovre :)

Jeg fatter ikke det store på netværksområdet, omend jeg dog har bakset noget
op herhjemme :)

Jeg købte til mit netværk en Intel switch fordi jeg havde hørt
at en switch kunne mere / var bedre, og fordi den faktisk ikke kostede
meget mere end en hub.

Men hvad er den præcise forskel på en hub og en switch ?
Kan jeg konfigurere en switch på nogen måde, i så fald hvordan ?

Nu står jeg så og skal bruge en switch / hub mere men hvad skal jeg købe ?
Jeg har overvejet en Rubytech, mest pga prisen :) men er den god ? nogen
som har erfaringer de vil dele ? :)
Link : http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684747891

Håber nogle kan gøre mig klogere :)

mvh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-01 19:08

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub>

> Kan jeg konfigurere en switch på nogen måde, i så fald hvordan ?

Det kommer an på hvilken switch du snakker om. Dem du kan købe for
under 1000 kroner er normalt "unmanaged", hvilket vil sige at de ikke
kan konfigureres på nogen måde.

> Nu står jeg så og skal bruge en switch / hub mere men hvad skal jeg købe ?
> Jeg har overvejet en Rubytech, mest pga prisen :) men er den god ? nogen
> som har erfaringer de vil dele ? :)

Jeg er selv meget glad for den NetGear FS108 jeg har. Den er rimelig
billig, virker meget solid, har fungeret upåklageligt i lang tid og
støjer ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
Who will take care of the world after you're gone?

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-12-01 19:35

"Ronni / The real one " <ronni1@ofir.dk> wrote in message
> Nu står jeg så og skal bruge en switch / hub mere men hvad skal jeg købe ?
> Jeg har overvejet en Rubytech, mest pga prisen :) men er den god ? nogen
> som har erfaringer de vil dele ? :)

Hejsa

Jeg brugt også edb priser og fandt en uovertruffen lækker switch hos en
uovertruffen sød og servicevenlig web-shop !
(og nej jeg hverken kender shoppen eller har aktier i den !)

Det er en ETen 16 ports switch i metal kabint med indbygget power og helt
uden blæser !

Jeg fik den hos http://www.ethershop.dk/ og havde den dagen efter, selv om
jeg bestilte om aftenen !!
De har også D-link intel og andre.

HTH
Martin Bilgrav

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-12-01 20:40

> Jeg købte til mit netværk en Intel switch fordi jeg havde
> hørt at en switch kunne mere / var bedre, og fordi den
> faktisk ikke kostede meget mere end en hub.

Det er rigtigt, en switch kan køre fuld duplex, det kan en
hub ikke.
Fuld duplex vil sige den kan hente og sende data samtidig,
uden at halvere hastigheden. Derfor står der også på de
fleste producenters hjemmesider, at switchen er
10/100Mbps (20/200Mbps).

> Men hvad er den præcise forskel på en hub og en
> switch ?

Ovenstående, samt at en switch gemmer oplysninger
omkring hvor div. pc'er findes oig hvordan man nemmest
får fat i den.
Det gør en hub ikke, hvilket også gør switchen hurtigere.

> Kan jeg konfigurere en switch på nogen måde, i så fald
> hvordan ?

Det har du vist fået svar på

> Nu står jeg så og skal bruge en switch / hub mere men
> hvad skal jeg købe?

Naturligvis endnu en switch.

> Jeg har overvejet en Rubytech, mest pga prisen :) men
> er den god ? nogen som har erfaringer de vil dele ? :)

Jeg har lige købt denne switch:
<http://www.rubytech.com.tw/products-b.php?prdid=94>

Den er dog ikke helt magen til, den er lidt mindre (fysisk)
og er af plastic.

<http://www.bj-trading.dk/info.asp?varenr=NK-RU-S8>

Den ser lidt skrøbelig ud, da den er af plastic.
Men virker ikke sådan, når man har den i hånden.
Den er dejlig lille og kompakt, har ingen blæser indbygget
og siger derfor ingenting!

Kort sagt, jeg fortryder ikke mit køb af en Rubytech.

> Håber nogle kan gøre mig klogere :)

Er hermed forsøgt gjort

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-12-01 20:41

Her var det rigtige link med billede til min switch:
<http://www.rubytech.dk/dansk/8port.htm>

Mvh.
Mikael

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 10-12-01 06:47

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Ovenstående, samt at en switch gemmer oplysninger
> omkring hvor div. pc'er findes oig hvordan man nemmest
> får fat i den.
> Det gør en hub ikke, hvilket også gør switchen hurtigere.

Jeg vil gerne præcisere dette en smule: En hub "skyder med spredehagl" når
man sender data ind i den, sender du data ind i en port så bliver de smidt
ud i ALLE de andre. En Switch kikker "ind i pakkerne" og ser efter modtager
adressen, så kikker den i sin lille tabel og hvis den adresse ligger i sin
tabel så ved den hvilken port data'ene skal sendes til. Ved den derimod ikke
hvor de skal sendes hen skyder den også med spredehagl i håb om at ramme den
rigtige. Desuden læser den afsender adressen så den nu også ved hvilken
adresse som er på den port som du lige "har sendt fra". Dette tilføjes til
tabellen så switchen ved hvor den skal sende svaret hen.

Da switchen jo ikke smider data ud på alle portene så vil antallet af
collisioner også være mindre og dit netværk vil derfor også blive mere
"stabilt". Desuden vil hastigheden også stige som følge af de færre
collisioner, der skal ikke sendes så mange "gentagelser" af sted da langt
flere pakker når udskadt igennem switchen.

Jeg skiftede fra 10Mbit hub til 100Mbit switch herhjemme. Førhen var nogle
spil(især kingpin) MEGET følsomme overfor om der var andre computere i
hubben tændt for så blev mange pakker tabt fra spillet og så til routeren.
Det betød at man meget ofte blev "smidt af" spillet. Efter jeg skiftet har
jeg ingen problemer oplevet af den art overhovedet.

MVH
Thomas som håber han har ret, hvis ikke har, vil han gerne rettes(ikke
flames).

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-01 13:12

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> writes:

> Da switchen jo ikke smider data ud på alle portene så vil antallet af
> collisioner også være mindre og dit netværk vil derfor også blive mere
> "stabilt".

Med en switch kan man køre fuld duplex og der vil derfor slet ikke
være kollisioner (forudsat at man også kører fuld duplex).

Men se <http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub>, som
jeg har postet et link til en gang i denne tråd.

--
Jacob - www.bunk.cc
On a clear disk you can seek forever.

Fra : Henning Larsen

Dato : 09-12-01 21:16

"Ronni / The real one " <ronni1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har overvejet en Rubytech, mest pga prisen :) men er den god ? nogen

Jeg købte fornylig et Rubytech kit med switch og to netkort. Det fungerer
aldeles glimrende. Jeg valgte dette kit fordi det har været testvinder i
både Privat Computer og PC Pro.

Henning Larsen

Fra : dentro

Dato : 11-12-01 16:37

Er det ikke også sådan at hvis man deler en
internetforbindelse så SKAL en af computerne, som er
valgt til at være server, være tændt. Hvis man har en
Switch så behøves man ikke have en 'server' computer
tændt. Er dette korrekt? Det har jeg i hvert fald hørt.

Selv har jeg en HUB, og min computer SKAL være tændt
for at de to andre computere kan komme på internettet,
og det kan være ret belastende.

/dentro

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-12-01 17:22

"dentro" <kena(remove)@mail.dk> writes:

> [...]
> Switch så behøves man ikke have en 'server' computer
> tændt. Er dette korrekt? Det har jeg i hvert fald hørt.

Så har du nok hørt forkert!

Så længe vi snakker om hubs og switche til privat brug, så udfylder de
nøjagtig den samme funktion, blot på forskellig vis.

Det du tænker på er en router, som kan bruges til at "dele"
forbindelsen uden at der er en computer tændt. Se evt.

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare>
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=router>
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub>
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub>
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch>

.... og også meget gerne

<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

--
Jacob - www.bunk.cc
An ounce of clear truth is worth a pound of obfuscation.

Fra : dentro

Dato : 11-12-01 20:29

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en
meddelelse

> ... og også meget gerne
>
> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Argh! ja... I know.... men det var jo ikke et svar på
noget specifikt.