chgrp på /var/log/messages?
Fra : Christian Andersen

Dato : 09-12-01 16:06

Hej gruppe.

Jeg har besluttet at jeg vil til at gøre noget for miljøet og redde
nogle træer, så jeg har kigget lidt på

http://www.dshield.org/linux_clients.html

Hvor der blandt andet står:

Security
Even though the easiest way to run scripts like this is to run them as
root, it is always dangerous to run anything as root. Consider creating
a user that has just enough privileges to run the script. This can be
achieved by creating a user and group called 'dshield'. The log files have
to be owned by the group 'dshield' and readable by it (chmod 640).
Create the cron job as this user.

Og det virker jo meget fornuftigt.

Nå. Jeg kan sagtens køre en

# chgrp dshield /var/log/messages

Men det vil jo sikkert ikke hjælpe meget næste gang, logfilerne bliver
roteret. /etc/syslog.conf eller /etc/logrotate.d/syslog giver heller
ikke meget hjælp.

Kan I monstro hjælpe?

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Ole Hansen

Dato : 09-12-01 16:11

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> writes:

> # chgrp dshield /var/log/messages
>
> Men det vil jo sikkert ikke hjælpe meget næste gang, logfilerne bliver
> roteret. /etc/syslog.conf eller /etc/logrotate.d/syslog giver heller
> ikke meget hjælp.

Snippet fra man-siden til logrotate:

create mode owner group
Immediately after rotation (before the postrotate
script is run) the log file is created (with the
same name as the log file just rotated). mode
specifies the mode for the log file in octal (the
same as chmod(2)), owner specifies the user name
who will own the log file, and group specifies the
group the log file will belong to. Any of the log
file attributes may be omitted, in which case those
attributes for the new file will use the same val­
ues as the original log file for the omitted
attributes. This option can be disabled using the
nocreate option.

Så er det bare at pille lidt i /etc/logrotate.d/syslog

> Kan I monstro hjælpe?

Det var da et forsøg! :)

> Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

Så afgjort! Skønt album!

--
Ole Hansen

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-12-01 16:35

Ole Hansen wrote:

>Snippet fra man-siden til logrotate:

D'oh!

>Så er det bare at pille lidt i /etc/logrotate.d/syslog

Yes. Det vil jeg straks gøre.

>Det var da et forsøg! :)

Endda et godt forsøg.

>Så afgjort! Skønt album!

Og en meget fotogen pige. Jeg forærede hende det billede af hende (i
20x30 forstørrelse) jeg også har liggende på min hjemmeside, da hun spillede
på Train i torsdags. Det blev hun meget glad for

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-12-01 17:03

Christian Andersen wrote:

>Og en meget fotogen pige. Jeg forærede hende det billede af hende (i
>20x30 forstørrelse) jeg også har liggende på min hjemmeside, da hun spillede
>på Train i torsdags. Det blev hun meget glad for

I er nogle gavtyve alle sammen:

[chran@bilbo httpd]$ cat access_log | grep tina

[IP] - - [09/Dec/2001:16:35:41 +0100] "GET
/images/tinaroed-sm.jpg HTTP/1.1" 200 13390 "http://chran.dyndns.dk/"
"Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows NT 5.1) Opera 5.12 [da]"
[IP] - - [09/Dec/2001:16:39:24 +0100] "GET
/images/tinaroed-sm.jpg HTTP/1.1" 200 13390 "http://chran.dyndns.dk/"
"Opera/6.0 (Linux 2.4.13 i686; U) [en]"
[IP] - - [09/Dec/2001:16:39:48 +0100] "GET
/images/tinaroed-sm.jpg HTTP/1.1" 200 13390 "http://chran.dyndns.dk"
"Mozilla/5.0 (compatible; Konqueror/2.2.1; Linux)"
[IP] - - [09/Dec/2001:16:45:56 +0100] "GET
/images/tinaroed-sm.jpg HTTP/1.1" 200 13390 "http://chran.dyndns.dk/"
"Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:0.9.5) Gecko/20011014"