Omsætning fra Mhz til bps?
Fra : Karen Munk Rasmussen

Dato : 09-12-01 13:56

Hej!!

Jeg kunne godt bruge lidt hjlæp!

Hvordan omsætter man båndbredden på et kabel fra Mhz (Eksempelvis UTP cat. 6
200 Mhz) til Mbps (eller Gbps)?

Hvis nogle kan give mig en forståelig forklaring på dette bliver jeg glad!

Karen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-01 15:51

On Sun, 9 Dec 2001 13:56:23 +0100, "Karen Munk Rasmussen"
<lise.terp@mail.dk> wrote:

> Hvordan omsætter man båndbredden på et kabel fra Mhz (Eksempelvis UTP cat. 6
> 200 Mhz) til Mbps (eller Gbps)?

Det gør man basalt set ikke.

En teknologi, der idag giver fx. 100 Mbps på Cat5E kan imorgen
være afløst af en teknologi, der giver 1 Gbps på Cat5E.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 09-12-01 16:21

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Det gør man basalt set ikke.

Af ren nysgerrighed ; hvad kan man så bruge Mhz tallet til? - fordi jeg
syntes at kunne huske noget om Fluke's kabel testere de kommer ud med Mhz og
dB (hvad burde disse egentlig ligge på alm 100Mbit på Cat5/6?)

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-01 17:41

On Sun, 9 Dec 2001 16:20:55 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@FJERNDETTEdaydreamer.dk> wrote:

> Af ren nysgerrighed ; hvad kan man så bruge Mhz tallet til?

Hvis man er installatør, bruges det som et af de punkter man
måler på for at se, om en installation overholder den specifika-
tion, den er lavet efter.

Hvis installationen fx. overholder Cat5E, så fortæller det os
andre, at den kan bruges til gigabit ethernet idag.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-12-01 17:38

Karen Munk Rasmussen wrote:

> Hvordan omsætter man båndbredden på et kabel fra Mhz (Eksempelvis UTP cat. 6
> 200 Mhz) til Mbps (eller Gbps)?

Som Asbjørn skriver, er det ikke noget man lige omsætter, men der er dog en
sammenhæng.
Hvis båndbredden er 200 MHz, kan man overføre 200 mio. "signaler" pr. sekund.
I nogle tilfælde overfører man kun én bit i hvert signal, og så bliver
datahastigheden 200 Mbit/s, men i andre tilfælde overfører man flere bit pr.
signal, og så bliver datahastigheden højere.
Hvor mange bit man kan overføre pr. signal afhænger af signal/støjforholdet
(S/N), og her er kablets dæmpning vigtig, fordi et lavt (dæmpet) signal giver et
dårligt S/N-forhold.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 09-12-01 22:00

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
[cut]
> [...]
signal/støjforholdet
> (S/N), og her er kablets dæmpning vigtig, fordi et lavt (dæmpet) signal

Er der ikke noget med Shannon's teorem der siger noget om data kapaciteten

en transmissionskanal på baggrund af SNR, samt dæmpning?

Svjh kan man beregne den teoretiske max bitrate på den måde, men min
øl-omtågede
RAM chip kan ikke liige huske hvordan det nu hænger sammen.

Mvh Steen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-12-01 14:31

Steen Garbers Enevoldsen wrote:

> [...]
>
> Svjh kan man beregne den teoretiske max bitrate på den måde, men min
> øl-omtågede RAM chip kan ikke liige huske hvordan det nu hænger sammen.

Ja, antallet af signaler, der kan skelnes, er givet ved SQRT((S+N)/N) =
SQRT(1+S/N) - hvilket svarer til, at man kan signalere log2(SQRT(1+S/N)) bit pr.
signal. Man kan principielt signalere ét signal pr. halvperiode, så den samlede
kapacitet bliver:
C = 2* B * log2(SQRT(1+S/N)) = B * log2(SQRT(1+S/N)) [bit/s]

- hvor C er den (teoretiske) maksimale transmissionshastighed og B er
båndbredden.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Arne Keller

Dato : 10-12-01 20:23

<lise.terp@mail.dk> wrote:

>Hej!!
>
>Jeg kunne godt bruge lidt hjlæp!
>
>Hvordan omsætter man båndbredden på et kabel fra Mhz (Eksempelvis UTP cat. 6
>200 Mhz) til Mbps (eller Gbps)?

Det gør man ikke

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hzspeed

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne