dæmpning af blæserstøj på strømforsyning
Fra : Desilva

Dato : 09-12-01 13:06

Jeg læste et sted at man eksempelvis kunne sætte en serie dioder på strømmen
til blæseren på ens strømforsyning for at sætte den ned i hastighed.
Det er velsagtens fordi en alm diode giver et spændingsfald på de 0.6v, så
man bare giver blæseren en lavere spænding og lavere fart.
Det er jo fint nok, men hvordan ved man når den får for lidt køling?
En cpu bliver ustabli før den brænder af (som regel da), men
strømforsyningen vil vel potentielt brænde sammen med for lidt køling.

Hvad er sansynligt at man kan slippe afsted med.. i vores klima kan man da
helt droppe blæseren?

Hvad er der ellers af alternativer til at smide 800 kr efter en lydsvag
powsup?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-12-01 13:28

"Desilva" <alamyx@softhome.net> skrev
> [...]

> En cpu bliver ustabli før den brænder af (som regel da), men
> strømforsyningen vil vel potentielt brænde sammen med for lidt køling.

Blæseren i strømforsyningen har ikke til hovedformål at køle selve
strømforsyningen. Den er rimelig hårdhændet, så der skal noget til før
den bliver for varm. Hvis ikke det var fordi resten af systemet afgiver
varme, kunne du såmænd fint undvære blæseren i strømforsyningen.

Det blæseren derimod skal gøre er, at transportere varm luft fra
kabnettets indre ud i den fri luft, udenfor. Hvis blæseren kører for
langsomt, bliver luften inde i kabinettet ikke udskiftet hurtigt nok, og
de varmeafgivende enheder inde i kabinettet får svært ved at komme af med
varmen.

Ved overophedning vil du altid opleve ustabilitet, før noget futter af
(med mindre du fx glemmer at putte en køler på din Athlon - så når du
ikke at opleve så meget . Som en tommelfingerregel kan du nedsætte
PSU-blæserens ydeevne indtil motherboard-temperaturen overstiger 45
grader, men det er vigtigt at du hele tiden er opmærksom på eventuelle
stabilitetsproblemer, da det kan være signaler om for lidt køling,
hvilket over tid kan være fatalt for din computer. Personligt har jeg med
stor succes lavet det såkaldte 7-volts trick på min PSU-blæser, hvilket
har reduceret - elller rettere nærmest elimineret støjen.
Kabinettemperaturen er efter operationen steget en enkelt grad eller to,
hvilket ikke er noget at snakke om.

Du kan læse om 7-volts tricket og dets udførelse på
http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V

mvh
Peter

Fra : Desilva

Dato : 09-12-01 15:28

> [...]
> den bliver for varm. Hvis ikke det var fordi resten af systemet afgiver
> varme, kunne du såmænd fint undvære blæseren i strømforsyningen.

Ja det vidste jeg egentlig godt. Jeg har tidligere brugt en gammel atx
forsyning til mine elektronik projecter... en forsyning hvor ledningen til
blæseren var klippet. Det virkede jo også fint. Leverede godt nok heller
ikke særlig mange amp til mit forbrug.

Hvis det bare er til luftudskiftning i kabinettet, så kan man jo istedet
sætte en billig langsomt roterende ventilator på kabinettet... de støjsvage
forsyninger er i hvert fald lidt for dyre... med mindre det er eneste udvej.

Jeg vil prøve at give blæseren 7v.. eller måske bare 5v... det er jo lige så
nemt.

Tak for tippet

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-12-01 15:39

> [...]

udvej.

> Jeg vil prøve at give blæseren 7v.. eller måske bare 5v... det er jo

Og hvis ikke det virker, udskifter du bare den eksisterende 80 mm blæser
i strømforsyningen med en 80 mm Papst, efter eget valg (fra fx
www.studiedata.dk) - den koster omkring 140 kroner, og er af samme slags
som sidder i de fleste støjsvage strømforsyninger til adskillige hundrede
kroner.

mvh
Peter

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-12-01 13:15

Chuke Mimergolf wrote:

> [...]
> som sidder i de fleste støjsvage strømforsyninger til adskillige hundrede

Sørg gerne for at det er den model der selv varierer hastigheden på
blæseren. F.eks. 8412NGMLV er en 80mm blæser med sintec-lejer (lav støj) og
V'et tilsidst indikerer at blæseren regulerer hastgheden selv.

--
/Rune

Fra : Morten Simonsen

Dato : 12-12-01 17:25

Vil det være en dum ide at prøve at sætte farten på blæseren ned, hvis man
har maskinen tændt døgnet rundt, eller kan man sagtens forsøge sig med at
sætte den lidt ned i volt ?

/Morten

Fra : Morten Simonsen

Dato : 12-12-01 21:06

Okey, nu kikser mine poster da totalt...

Fra : Torben Ruby

Dato : 09-12-01 13:36

"Desilva" <alamyx@softhome.net> wrote in message
> [...]
> strømforsyningen vil vel potentielt brænde sammen med for lidt køling.
> Hvad er sansynligt at man kan slippe afsted med.. i vores klima kan man da
sludder, gud skal man da bruge køler på vores bredegrader (vi har jo samme
temperatur som alle andre steder pga radiator, ...... det en blæser gør, er
at holde den under en givent temperatur (eller nok retter at den leder
varmen væk)! hvis du dropper kølingen, ja så må du nok smide de 490 - 770 kr
efter en ny strømhøvre !
jeg kan sige dig at du vil blive meget glad for´invisteringen, især hvis du
arbejder meget med/ved computeren ! men nu skal man huske at det ikke blot
er strømforsyningen man skal dæmpe lyden fra, men også de andre dele !
se og læs evt hos http://asp.webconsult.dk

Torben Ruby - og damn jeg forstyder jeg ikke ventede så jeg kunne købe deres
nye luksusdyr ! godt nok koster den 2400 kr. men hvad gør man ikke når man
bruger maskinen dag ud og dag ind konstant !
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=113