uforståelige spørgsmål i norton firewall??~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 09-12-01 09:59

Jeg bliver hele tiden bedt om at tage stilling til om hvorvidt jeg ønsker at
det ene eller det andet program må 'accese' min computer. Det første
spørgsmål gik på om Explorer måtte. Så konfigurere jeg i hvert enkelt
tilfælde og giver tilladelse til alt muligt jeg ikke aner hvad er.
Mit spørgsmål går på: hvornår ved man om det virkeligt er galt (altså om der
sidder en pirat ude i den anden ende) for når der virkelig er ved at ske en
sikkerhedsbrist ville det være dumt at konfigurere og give tilladelse til
det hele ligesom man plejer.

Med venlig hilsen Thomas

Fra : Karsten H.

Dato : 09-12-01 10:59

Thus spake Thomas Hjort in news:9uv91p$1rpo$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> første spørgsmål gik på om Explorer måtte. Så konfigurere jeg i hvert
> enkelt tilfælde og giver tilladelse til alt muligt jeg ikke aner hvad

Her støder du netop på det problem som folk råber op om herinde, når der
bliver diskuteret personlige brandmure. Når du begynder at give tilladelse
til alt der spørges om kan du lige så godt fjerne brandmuren og få lidt
ekstra plads på fastpladelageret.

> [...]
> virkelig er ved at ske en sikkerhedsbrist ville det være dumt at
> konfigurere og give tilladelse til det hele ligesom man plejer.

Hvis du ikke er sikker på validiteten af de programmer du giver adgang til
kan du meget vel være blevet 'hacket' allerede nu. Så længe du giver
kritikløst adgang til de ting der vil have det får du absolut ingen gevinst
af brandmuren du har lagt ind.

Ud fra det du beskriver her, så består din brandmur af 100% falsk tryghed i
dit tilfælde, og det lyder ikke engang som om du får det ud af den.

--
Karsten H. (Public PGP key at www.egotrip.dk/pgp.php)
Som har skrevet delen før @ baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 09-12-01 11:15

> [...]
>
> Ud fra det du beskriver her, så består din brandmur af 100% falsk tryghed
> dit tilfælde, og det lyder ikke engang som om du får det ud af den.

Er det så sikrest HELT at undvære den? Så undgår jeg i det mindste at give
en eller anden hacker direkte tilladelse til at besøge min computer. Ville
han i givet fald ikke have kunnet få adgang hvis jeg ikke havde en firewall
og dermed ikke var i stand til at give ham (hackeren) denne tilladelse????

Mvh Thomas

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-12-01 11:31

Thomas Hjort wrote:

[Firewall]

> [...]
>og dermed ikke var i stand til at give ham (hackeren) denne tilladelse????

En hacker er ikke en troldmand. Han kan ikke på magisk vis komme ind på
din computer bare den er tændt.

Du skal køre et program der lytter på internettet, før en hacker kan
komme ind. Hvis du ikke kører sådanne programmer, kan en hacker ikke
komme ind.

Det kan for eksempel være news-servere, web-servere og ICQ i visse
opstillinger.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 10-12-01 15:35

Kunne Blackice Defender være en løsning? Så vidt jeg husker, skal man ikke
give forskellige programmer tilladelser i den - eller husker jeg forkert?

Fra : Karsten H.

Dato : 14-12-01 19:57

Thus spake Thomas Hjort in news:9uvdhc$23k1$1@news.cybercity.dk:

> Er det så sikrest HELT at undvære den?

Ud fra hvad du fortalte gav du nærmest kritikløst adgang når et program
ville have det.
Faren ligger i tanken 'nu har jerg en firewall, så jeg skal ikke være
nervøs'. For det er der den smutter.