SoundBlaster Live! tavst under XP
Fra : XantiaEjer

Dato : 09-12-01 00:55

Min WinXP DK-installation finder al hardware uden undtagelser. Perfekt! Men
der kommer ingen lyd ud af mit SoundBlaster Live! Ingen skrat eller støj.
Begge udgange er tavse. XP finder kortet i enhedshåndtering, der er ingen
konflikter og den kan også sagtens "bruge" det.

Jeg har hentet de opdaterede drivers til 2000/XP, men det gør ingen forskel.
Jeg ville tro kortet var dødt, hvis det ikke var fordi jeg stadig kan boote
op på min Win2000 på en anden partition og få "fuld musik" som normalt.

PIII 500
128 Mb RD-RAM
Intel-VC820 Bundkort
BanShee (skod-kort!!! 3DMark2001=471 )
IDE

Nogen ideer (bortset fra nyt grafikkort )?

Fra : David Christiansen

Dato : 09-12-01 01:54

"XantiaEjer" <timeseddel@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> BanShee (skod-kort!!! 3DMark2001=471 )
> IDE
>
> Nogen ideer (bortset fra nyt grafikkort )?

Prøv at sætte kortet over i et andet PCI slot, det virker nogle gange.
Jeg kører selv XP dk og bruger et SB Live! det virker perfekt. Det nægtede
dog at virke dengang jeg brugte et internt modem under 2000, hvor det
virkede fint under 98

Med Venlig hilsen
David Christiansen

Fra : XantiaEjer

Dato : 09-12-01 21:18

Hm. Egentligt godt forslag, men det hjalp desværre ikke. Jeg byttede plads
med netkort og ved opstart fandt den også den "ny" hardware, men stadig
ingen lyd.

Jeg så, at man diskuterede brug af 2 lydkort i en anden tråd. Det skulle
prøves. Nu har jeg enablet det interne Creative AudioPCI. og det virker. Det
har desværre ikke alle de samme lydbilleder, men er da bedre end ingenting.

Men tak for hjælpen!

/Lars

Fra : Torben Ruby

Dato : 09-12-01 09:52

har du tjekket indstillingerne under playcontrol ??? evt under sounds and
multimeter ??? prøv at tjekke om den står til de rigtige højtaler typer ! og
om den skulle stå i en mute stilling

Hilsen Torben Ruby
ps - havde problemet under win2000, hvor det var et af overstående

Fra : XantiaEjer

Dato : 09-12-01 21:20

Hm. Det har jeg nu aldrig oplevet, men har alligevel testet det. Det hjalp
desværre ikke.

Nu bruger jeg den lyd, der sidder på bundkortet. (Se svar til David). Men
tak for dit forslag.

/Lars

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-01-02 23:01

> [...]
> Begge udgange er tavse. XP finder kortet i enhedshåndtering, der er ingen
> konflikter og den kan også sagtens "bruge" det.

Hvilken IRQ og DMA-kanal er kortet tildelt?

Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 18-01-02 19:39

Hej

Du skal bare gøre følgende:
Slå det lydkort,som er onboard MB. fra i BIOS'en
Højreklik på My Computer på skrivebordet
Du kommer til System Properties
Gå til fanebladet Hardware
Klik på Device Manager
Derfra går du ned til Sound, video and game controllers
Hér højreklikker du på enhed nummer 2 fra toppen (det skulle gerne
være dit onboard kort)
Klik på disable
Genstart
Alt skulle være i orden HVIS du har checket alle sætte ALLE
lydinstillinger på max output - også dem du ikke kan se normalt. Det
gør du således: Dobbeltklik på volumen ikonet i menulinien -> Tryk på
Options->videre til properties->sæt et hak ud for alle
udgange/indgange-> vær sikker på at ingen enheder er MUTE->skru evt
alle enheder op til ca. 3/4 af max
Luk alle vinduer og det hele skulle nu funke igen.............

Med venlig hilsen

Ali

Fra : XantiaEjer

Dato : 18-01-02 21:55

Hej Ali, tak for din mail.

Jeg havde faktisk mit onboard kort disablet i det års tid, jeg kørte med W2k
og brugte her SB Live uden problemer, men valgte at slå det til igen efter
at have "prøvet alt". Og XP håndterer brug af flere lydkort uden problemer,
selv om man selvfølgelig skal vælge hvilket, der skal benyttes til output.
Ellers du har ret. Det virker som om XP sætter MUTE'er kortet uanset hvad
der slåes til og fra.

Det kan tilføjes, at jeg valgte at lave en ren XP-installation. En
opgradering kunne måske have løst sagen, men det kan jo ikke lade sig gøre,
når man skifter sprogversion. (W2k UK --> XP DK)

Jeg har envidere prøvet at fjerne slette kortet, fjerne det fysisk og lade
XP genfinde det, men det gør ingen forskel. Det "spiller" uden lyd.

Men tak alligevel!

/Lars

Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 19-01-02 11:40

Hej igen Lars

Jeg er ikke sikker på, om du gik ind system indstillinger og disablet
dit ONBOARD-KORT som jeg skrev? Men jeg har haft et problem meget lig
dit. Hvis du genstarter lige efter så skulle det ihvert fald virke med
mindre dit kort er defekt?

Gi' det et sidste forsøg.................
Held og lykke

Mvh
Ali