HJÆLP !!! Benyttede BIOS Live Update til~
Fra : Kasper Pedersen

Dato : 08-12-01 23:27

Jeg installerede seneste version af Update programmet og genstartede
maskinen. Efter genstarten startede jeg programmet og lavede forbindelse til
internettet og lod den finde ud af hvilken BIOS den skulle hente. Derfter
fandt den en nyere version og den spurgte mig hvilken en af dem jeg ville
vælge. Der var kun 1 og den valgte jeg så. Den hentede den så og jeg skulle
bare trykke på "FLASH". Det gjorde jeg så, men den gik i stå ved 12% og
computeren frøs. Jeg ventede 10 min. men intet skete. Jeg "resat" den og nu
vil den ikke starte op mere. Der kommer ikke engang skærmbillede. Hvor gør
jeg? HJÆLP !!! På forhånd tak.

Her er programmet jeg hentede, og boardet er et Asus CUSL2-C
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/flash/asupd328.exe

Fra : Dennis Enøe

Dato : 09-12-01 00:04

"Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> wrote in message
jeg ved ikke hvad du skal gøre, mendu kan muligvis få et hurtigere svar
hvis du spørger i alt.comp.periphs.maindboard.asus

Dennis E

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 09-12-01 10:47

Der har jeg osse spurgt, men mange tak.

Fra : QED

Dato : 09-12-01 00:36

> HJÆLP !!! På forhånd tak.

OK, skal prøve

1st of all:
Der er stor chance for at du skal ud og købe nyt motherboard.

2nd of all:
Der eksisterer en minimal chance for at du kan redde dit motherboard.

3rd of all:
My advise:

Drop BIOS Live Update, find de to filer du skal bruge til at flashe din BIOS
med,
(awdflash.exe og bios-navn.bin), download dem, og gør følgende:

Hvis dit diskettedrev ser ud til at virke, selv om der ikke kommer noget
frem på skærmen,
ville jeg prøve følgende fremgangsmåde:
Lav en ren bootdisk (ingen config.sys eller original autoexec.bat).
Kopier awdflash.exe og din bios-navn.bin over på denne diskette.
Lav derefter en bat fil indeholdende AWDFLASH biosnavn.bin /py /sn /cd /cp
/cc
Gem denne bat-fil som autoexec.bat på bootdisketten.
Boot med denne diskette, og bed til at det må fungere
(og lov mig derefter at du ALDRIG mere skal flashe din BIOS)

4th of all:

(OBS: Jeg tager på ingen måde ansvar får resultatet ved brug af ovenstående
fremgangsmåde

Martin AKA. QED
"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."
qed at it dot dk
UIN: 39461137

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-12-01 00:39

"Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> skrev

> [...]
og nu
> vil den ikke starte op mere. Der kommer ikke engang skærmbillede. Hvor

Jeg ved desværre heller ikke hvad du skal gøre, end at du bør prøve at
pille batteriet ud af bundkortet, resette bios vha. jumperen, bede til
nærmeste gud og prøve at se, hvad der sker når du tænder maskinen igen.
Desværre tror jeg du får brug for en ny-flashet bios, og hvor du så lige
kan skaffe den fra - tja.... www.badflash.com siger nogen - jeg kender
dem ikke...

Men din oplevelse starter en helt ny diskussion om, hvorvidt AsusLive
update programmet er noget lort eller ej. Jeg kunne aldrig selv finde på
at bruge andet end Aflash til at opdatere min Bios med, efter at have
læst adskillige skrækhistorier om netop Asus Live Update på nettet.
Problemet med at opdatere sin Bios fra Windows er, at der er alt for
mange eksterne ting kørende (enhedsdrivere og mystiske resistente
programmer), udover opdateringsprogrammet, og det åbner risiko for, at
programmet ikke lige får de ressourcer det skal bruge, præcis på det
tidspunkt det skal bruge dem. Hvorfor Asus overhovedet har LiveUpdate
programmet liggende på deres hjemmeside forstår jeg ganske enkelt ikke -
jeg mener i hvert fald at det alt for risikabelt at anvende...

Håber du finder ud af en løsning,

mvh
Peter

Fra : Knerks

Dato : 09-12-01 01:25

> [...]
> programmet liggende på deres hjemmeside forstår jeg ganske enkelt ikke -
> jeg mener i hvert fald at det alt for risikabelt at anvende...

For mig var der ingen problemer i at flashe mit A7V, dette forløb ganske
smartefrit

Jeg vil dog gerne indrømme at jeg var lidt skeptisk til hvorvidt det virkede
eller ej, men hvor intet vover intet vinder
mvh Kim

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-12-01 01:59

> [...]
>
> Jeg vil dog gerne indrømme at jeg var lidt skeptisk til hvorvidt det virkede
> eller ej, men hvor intet vover intet vinder

Jeg havde det på samme måde.
Især da programmet ikke ville lade mig vælge en bios at flashe med da den først havde fundet en nyere på nettet. Istedet hentede jeg så BIOS filen fra den tyske ASUS server og lagde den lokalt på min harddisk. Derefter lukkede jeg alle programmer - ICQ/DuMeter/mySQL server mfl. og kørte liveupdate og valgte så filen lokalt på disken. Derefter kørte det perfekt. Næste gang jeg genstartede skulle jeg så sætte biosindstillingerne, men det var hurtigt klaret.

Mht til hvorfor Asus overhovedet har lavet dette program er det vel for at imødekomme at M$ er ved at fjerne DOS fra nyere versioner af windows, og ASUS har så valgt at lave et tool der gør at man kan opdatere BIOS inde fra Windows.
Jeg synes idéen er god, men hvis det er sket for ret mange at deres bundkort ikke virker længere på grund af Asus´ eget opdateringsprogram vil jeg mene man skal ringe til den danske distributør og sige hvad der er sket. Jeg kan ikke forestille mig andet end at de er klar over problemet og gerne vil forære dig en ny bios chip eller loade en ny bios ind i din eksisterende chip. Det burde de i hvert fald gøre.

mvh
Flemming

Fra : Freeloader

Dato : 09-12-01 12:31

"Flemming Joensson" <joensson@cs.auc.dk> wrote in message
[...]

Hvilket de garanteret ikke gør, da de skriver at de ikke yder support på
biosopgradering

Fra : Dennis Enøe

Dato : 09-12-01 09:39

"Knerks" <5th@ofir.dk> wrote in message
> For mig var der ingen problemer i at flashe mit A7V, dette forløb ganske
> smartefrit
Asus har på et tidspunkt skrevet noget om at det skulle være væsentligt
mere stabilt på nyere bundkort da disse undertøtter funktionen meget bedre,
jeg har kun brugt programmet fordi der stadigt er garanti på mit motherboard
så jeg bare kan smide det i hovedet på forhandleren

Dennis E

Fra : QED

Dato : 09-12-01 01:52

> Jeg ved desværre heller ikke hvad du skal gøre, end at du bør prøve at
> pille batteriet ud af bundkortet, resette bios vha. jumperen, bede til
> nærmeste gud og prøve at se, hvad der sker når du tænder maskinen igen.

Tror jeg ikke vil hjælpe, da det der sker når man resetter BIOS er at den
sletter
de oplysninger der ligger i flash-rammen og gendanner BIOS med de
indstillinger
den har som default, svarer til at vælge "restore default settings" i BIOS
menuen.

Mvh.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-12-01 01:59

"QED" <qed@[REMOVE]it.dk> skrev

> [...]
> indstillinger
> den har som default, svarer til at vælge "restore default settings" i

Nej, jeg tror heller ikke at det hjælper, men der er en minimal chance
for, at det kun er checksummen i Bios-indstillingerne, der er blevet
f*cked up - og altså ikke selve Bios-softwaren. I så fald kan en reset af
Bios-indstillingerne hjælpe, men jeg ved godt at chancerne i dette
tilfælde er nærmest ikke-eksisterende.

mvh
Peter

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 09-12-01 10:49

BIOS Chippen er jo ikke en man bare lige kan pille ud ligesom i de lidt
ældre bundkort. Den her loddet hfast på bundkortet, så..... men tak.

Fra : Samson

Dato : 09-12-01 13:48

> BIOS Chippen er jo ikke en man bare lige kan pille ud ligesom i de lidt
> ældre bundkort. Den her loddet hfast på bundkortet, så..... men tak.

Bad luck!. Nyt motherboard!. Det skulle forbydes at lodde eepromen fast på
motherboardet. Hvis jeg havde sådan et board ville jeg ikke turde flashe
bios'en!.

Mvh
Samson.