Promiller af dej ??
Fra : EI

Dato : 08-12-01 18:37

Hej

Man læser og hører mange mærkelige ting, også om hunde !
I Dagbladet i dag stod der et stykke, som vel mest handlede om at man
skulle være god ved sin hund. Og i den forbindelse stod der om nogle
ting der absolut ikke var godt for hunde, og det var der sikkert også
meget rigtigt i, MEN at en hund bliver fuld (promiller i blodet) af
at spise kage dej ????
Gæren skulle i maven blive til alkohol ?? og en længere historie om
en stor hund der havde spist noget brunkagedej blev noget så påvirket
??? (efter hvad jeg kan se i kogebogen er der ikke gær i brunkager)
Inden jeg begynder at fortælle om dette, kunne jeg godt tænke mig om
andres mening, og eventuel erfaring !!
Er der noget om det ????

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-12-01 23:15

Hej Erik

Nej der er bestemt ikke gær i brunkagedej.
Det nærmeste jeg kan komme, er potaske (kaliumcarbonat)

Hilsen
Joan

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 09-12-01 14:50

"Joan Frederiksen" <joan.frederiksen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Erik
>
> Nej der er bestemt ikke gær i brunkagedej.
> Det nærmeste jeg kan komme, er potaske (kaliumcarbonat)
>
> Hilsen
> Joan

Hej Joan...

Du har helt ret. Der er ikke gær i brunkagedej, det er potaske. Potaske er
et af de 4 kunstige hævemidler der anvendes i bagværk, og det virker ved
varme og fugtighed.

Og Mari har ret i at det er sukkerindholdet der gør at hunden "dingler"
rundt, og ikke mindst til Erik vil jeg sige........det værste der kan ske,
ved hunden spiser store mængder brunkagedej er at hunden kommer i kanon
julehumør samt sikkert får tynd mave efterfølgende på grund af sirupen i
dejen.....Hvis dejen er lavet efter den rigtige opskrift.

Mvh Jaime

Fra : Mari

Dato : 09-12-01 00:00

"EI" <e.i@fjern@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:9utu2r$j0e$1@sunsite.dk...
> Gæren skulle i maven blive til alkohol ??

Det er sukkerindholdet. Der ligger en gammel spritkørsels-frifindelse, hvor lakridskonfekt i en stor mængde blev
målt i blodprøve som om det var alkohol. Men personen havde
ikke indtaget alkohol - men spist lakridskonfekt.

Mh Mari

Fra : EI

Dato : 09-12-01 18:48

> [...]
> målt i blodprøve som om det var alkohol. Men personen havde
> ikke indtaget alkohol - men spist lakridskonfekt.
---

Ikke fordi jeg tror det har noget med hinanden at gøre, Men det var
også i Dagbladets "område"

Men jeg ville hellere have en kommentar på, om hunden kan omdanne dej
(med eller uden gær) til alkohol ?? eller for den sags skyld andre
stoffer ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Mari

Dato : 09-12-01 21:28

"EI" <e.i@fjern@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:9v08fc$ih5$1@sunsite.dk...
> Men jeg ville hellere have en kommentar på, om hunden kan omdanne dej
> (med eller uden gær) til alkohol ?? eller for den sags skyld andre
> stoffer ??

Og så er det jeg siger, at sukkeret i dejen undergår en kemisk gæringsproces og derved omdannes til alkohol.

MH Mari

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-12-01 21:33

> Og så er det jeg siger, at sukkeret i dejen undergår en kemisk
gæringsproces og derved omdannes til alkohol.

> MH Mari

Jo men en gæringsproces tager da en del uger, før end det omdannes til
alkohol.

Hilsen
Joan

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 10-12-01 10:31

> "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jo men en gæringsproces tager da en del uger, før end det omdannes til
> [...]

Hej Joan...

Ja, når der er tale om "gær og sukker". Ikke når der er tale om andre
hævemidler.
Ja, når der er tale om fremstilling af vin og andre væsker.

Så det er "sukkeret" der får hunden til at "tumle rundt". Den store mængde
sukker hunden har indtaget gennem kagedejen "speeder" den op, på samme måde
som hvis vi mennesker tog speed(stoffer).

Sukkeret omdannes ikke til alkohol når man bruger kemiske hævemidler. Gæren
er en svamp der lever af sukkeret i en dej, og som formerer sig ved
knopskydning, hvilket igen er en del af den process der får brød til at
hæve. Det sukker man kommer i f.eks. småkager er kun til at give smag og
farve, intet andet. Prøv at bage et hold småkager uden sukker, de bliver
lige som dem med sukker, blot uden farve og de smager af pap.

Omdannelsen til alkohol ved gæring, starter med det samme dejen er kørt.
Efter 24 timer er gæringen i fuld gang. Når gæren har "brugt" det sukker der
er i dejen er gæringen for så vidt overstået. Afhængig af hvilken
temperatur, der er på dejen, er afgørende hvor lang tid det tager at
"omdanne" sukker til alkohol. Hvis der f.eks. er ca. 28-36gC. tager det
under et døgn at omdanne sukker til alkohol.

Mvh Jaime

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 10-12-01 10:37

Hej Erik...

Hunden omdanner ikke dejen til nogle "negative stoffer". Hundens/menneskets
fordøjelsessystem nedbryder det "mad" der kommer ned og bruger det kroppen
kan bruge. Resten ryger ud som affaldsstoffer. Som jeg skrev før, så er det
sukkeret der speeder hunden op.

Mvh Jaime

Fra : EI

Dato : 10-12-01 19:58

"Jaime Lauritsen" <Jaime.lauritsen@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9v1vkf$2l6o$1@news.cybercity.dk...
> Hej Erik...
>Som jeg skrev før, så er det sukkeret der speeder hunden op.
>
> Mvh Jaime
---
I det stykke jeg læste, stod beskrevet om en stor hund som ALDRIG var
ven med en dyrlæge.
Den var ved et dyrlægebesøg ( pga. dej spisnings resultat ) kommet
"dinglende" ind på klinikken, og ligefrem meget venlig over for
dyrlægen !!! Hvis det er sukker der giver denne effekt ???? så
tror jeg at jeg vil prøve at gi den ene af mine hunde et par stykker
sukker inden næste dyrlægebesøg

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 10-12-01 10:39

> Hej Joan...
>
> Ja, når der er tale om "gær og sukker". Ikke når der er tale om andre
> hævemidler.
> Ja, når der er tale om fremstilling af vin og andre væsker.

Ja det var egentlig også fremstilling af vædske jeg tænkte på.

Tak for beskrivelsen der fulgte.

Hilsen
Joan