Validering af form inden den bliver submit~
Fra : JB:-\)

Dato : 08-12-01 19:49

Hejsa der ude, er der nogen der kan give en hånd med, til en der er ny i PHP
verdenen.

Det jeg skal have til at funger er en validering af en form, der så senere
bliver mailet. Selve mailing delen er på plads, men mangler at kunne
validere nogle af informationerne i form'en.

Det der skal valideres er de felter med * i formen:

Name*: [her er en select box]
Title: [her er en select box]
Company: [her er en select box]
Address*: [her er en select box]
Postcode*: [her er en select box]
City/Town*: [her er en select box]
Country*: [her er en select box]
E-mail: [her er en select box]

Der skal valideres for bogstaver, ved alle undtaget "Postcode" der skal
valideres med tal.
Hvis indtastningen i form'en ikke er korrekt, skal der komme en rød tekst
uden for det/ de indtastningsfelter, der er forkert, der forklarer fejlen
til brugeren; den indtastning der dog er korrekt, skal blive stående.

På denne måde:

Name*: [Klaus Hansen ]
Title: [her er en select box]
Company: [her er en select box]
Address*: [Knudsgade 14. 3.]
Postcode*: [her er en select box]Info missing ...
City/Town*: [her er en select box]Info missing ...
Country*: [Denmark ]
E-mail: [her er en select box]

Håber der er nogen der har en løsning på mit problem, men under alle
omstændigheder, tak for den tid du har taget dig.

MVH

Fra : Drango

Dato : 08-12-01 21:57

On Sat, 8 Dec 2001 19:48:51 +0100, "JB:-\)" <janol11@edu.ats.dk>
wrote:

> [...]
>
>Håber der er nogen der har en løsning på mit problem, men under alle
>omstændigheder, tak for den tid du har taget dig.

Jeg vil foreslå dig at bruge Javascript til formålet. Så javascriptet
tjekker, før PHP sender.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-12-01 00:50

Davs

> Det der skal valideres er de felter med * i formen:
>

> Name*: [her skulle nok være input box'e i stedet :)]
> Title: [her er en select box]
> Company: [her er en select box]
> Address*: [her er en select box]
> Postcode*: [her er en select box]
> City/Town*: [her er en select box]
> Country*: [her er en select box]
> E-mail: [her er en select box]
>
> Der skal valideres for bogstaver, ved alle undtaget "Postcode" der skal
> valideres med tal.

Hvad mener du med "valideres for bogstaver"? Er der ret meget fidus i at
checke om folk skriver noget med bogstaver frem for noget med tal i
navnefeltet -- et navn udelukkende bestående af tal er naturligvis ikke et
gyldigt navn, men det er æalskdfæ vel heller ikke?

Postcode er en anden sag:
Alle HTTP variable (variable fra en form) er strenge, så hvis du vil checke,
at postcode kun indholder cifre, kan du iflg.
http://www.php.net/manual/en/function.is-int.php gøre således:

function valid_id($id) {
if (strval(intval($id)) === $id) return true;
else
return false;
}

/Thomas

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 09-12-01 17:46

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> wrote in message

> if (strval(intval($id)) === $id) return true;

evt. == trim($id) hvis man vil undgå at fejlmelde på f.eks. $id = " 1".
Menøh, hvad med f.eks. $id = "01"? Det er jo lovligt, men vil blive
fejlmeldt. Ville det ikke være smartere med noget ereg-noget?

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-12-01 20:11

> evt. == trim($id) hvis man vil undgå at fejlmelde på f.eks. $id = " 1".
> Menøh, hvad med f.eks. $id = "01"? Det er jo lovligt, men vil blive
> fejlmeldt. Ville det ikke være smartere med noget ereg-noget?

Jow, men det gad jeg ikke lige bikse sammen -- klokken var lidt mange :) ...

Nej, det var en dårlig undskyldning... jeg havde ikke tænkt så langt, men du
har da ret.

/Thomas