skader smat og mudder?
Fra : MM

Dato : 08-12-01 18:33

Hej!
Endnu en af de der sære spørgsmål fra min side, men jeg MÅ altså vide det.
Vi har to heste som kommer på "fold" hver dag. Og her kommer så problemet:
Da vi gerne vil have bare en lille bitte smule græs til sommer, har vi delt
indhegningen op i to. (den er kun på lidt over en tdr.land ialt) Den ene
fungerer om sommeren som ridebane (hvis ikke det regner for meget) og det er
her de går nu. Resten får fred til det bliver mere tørt. Problemet er
nemlig, at jorden er meget leret, så vandet ikke løber fra, og det meste af
banen er meget meget smattet og mudret. Den skråner lidt og i den ende hvor
det går nedad, er det jo ekstra slemt. Her står de i mudder ca. tyve cm. op
ad benene, og i den ende fiser de meget rundt, da det er her de kommer ud og
ind.
Mit spørgsmål er nu, om de kan tage skade af alt det mudder. Den ene har
lidt en lille bitte smule af muk, men jeg er nu begyndt at spule dem rene
når de kommer ind, og det har hjulpet. Men er det bedre at lade dem blive
inde, når det er helt galt?
Den ene (den med muk) har lidt hævede bagben hver morgen inden de bliver
lukket ud, men det går væk så snart hun har bevæget sig lidt. (jeg ved ikke
hvad det skyldes)
Venlig hilsen Mia

--
BIB

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 08-12-01 19:27

In <3c124e5b$0$77429$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, MM wrote:

> Den ene (den med muk) har lidt hævede bagben hver morgen inden de bliver
> lukket ud, men det går væk så snart hun har bevæget sig lidt. (jeg ved
> ikke hvad det skyldes)

   Det er så vidt jeg ved godt at få bevæget benene hvis de er hævede. Og
som sådan er det godt nok at hestene kommer ud. Men hvis de får en hel
masse mug af det - eller hvis de den ene gang efter den anden laver
skader på sig selv (Og hinanden) eller smider skoene i mudderet ja så må
man overveje en anden plan. Det kunne jo evt. være at hæde stabilgrus i
en lille fold sådan at man kunne få mindre mudder - men det er jo noget
skidt hvis du vil ha græs til sommer. Ellers må du holde dem inde og
motionere dem så meget destomere - de skal jo af med krudtet .....

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : hestemassage

Dato : 09-12-01 12:12

Hejsa!
Jeg har selv en fold, der minder lidt om din, omend med lidt mindre
mudder, til gengæld er det shetlandsponyer der går derpå, så et stykke
oppe af benene når mudderet da op. Jeg har aldrig haft problemer med
mug, men nogle heste vil sikkert få problemer ret hurtigt. I hvert fald
er det da en god ide´at skylle dem af, når de skal ind, mug er som
bekendt nemmest at behandle, når det bliver opdaget hurtigt.
Ben, der er hævede om morgenen, men bliver "normale" efter en smule
bevægelse, skyldes oftest dårlig cirkulation i benene. Hesten bevæger
sig ikke om natten i stalden, derfor de tykke ben. I nogle tilfælde kan
det være nok, at sætte hesten i boks, men det kan være, at hun allerede
gør det? Problemet løses mest effektivt med muligheden for bevægelse, og
så længe du har mulighed for at lukke dem på fold, så gør det endelig.
Problemet med de hævede bagben om morgenen bliver større, hvis du holder
hesten på stald.
Mit største problem med "muddermarken" er , når der er frostvejr, så
bliver den en ren selvmordsbane, så lukker jeg dem på den fold, der ikke
er plaget af frosne mudderhuller.

venlig hilsen Heidi

http://www.kandu.dk/

Fra : MM

Dato : 09-12-01 18:19

Hej Heidi!
Ja begge hestene går i ret store bokse, så de skulle kunne bevæge sig det de
har brug for.
Det med stabilgrus lyder måske meget smart, men hvordan er det så at ride på
om sommeren?
Jeg lukker dem også ind på den anden fold når det er frostvejr, for så
pløjer de ikke jorden så meget op, og så skader det ikke...Og som du også
siger, så er det for farligt at de skal gå i det hulleværk når det er
frossent.
Det er "kun" den ene der har muk og det er meget lidt, men selvfølgelig nok
til at jeg er opmærksom på det. Og de eneste skader de pådrager sig i folden
er når de napper lidt for hårdt i hinanden...Men det sker nu også af og til

venlig hilsen Mia

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 10-12-01 08:55

In <3c139c7f$0$29582$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, MM wrote:

> Ja begge hestene går i ret store bokse, så de skulle kunne bevæge sig
> det de har brug for.
> Det med stabilgrus lyder måske meget smart, men hvordan er det så at
> ride på om sommeren?

   Uhm - nu ved jeg ikke hvordan grus er at ride på hvis man blander det
med jord (Hvis man bare læsser nogen ton stabilgrus ud på banen...) men
hvis man graver noget jord af, smider stabilgrus på og måske et lille lag
sand så er det ikke så slemt at ride i. Det er naturligvis tungt hvis det
er dyngvådt - men man synker ikke i som man gør i mudder.

> [...]
> nok til at jeg er opmærksom på det. Og de eneste skader de pådrager sig
> i folden er når de napper lidt for hårdt i hinanden...Men det sker nu

   Sådan er det hurtigt især hvis der har været græs hele sommeren - "min"
hest er helt gennemhullet fordi foldkammeraterne er blevet temmeligt
voldsomme her i efteråret.

Fra : Pretty Fancy

Dato : 09-12-01 13:01

Hejsa..

Rent faktisk er det bedste middel mod muk faktisk mudder.. Muk kommer jo af
at benene er våde og fugtige og det forhindre mudderet, når det tørre ind.
Man kender jo selv fornemmelsen af fingrene, hvis man har haft dem nede i
mudderet.. man har lyst til at smøre en hel bøtte creme på!!

Jeg kan ikke forstå hvorfor det hjalp at skylle benene.. det er jeg selv
gået helt væk fra, da dette faktisk er det miljø muk lever bedst i..???

Desuden er mudder og netop leret jord noget af det man bruger til at kurere
hævede ben.. Blue Horse har lavet en hel spand med ler, som man smører på
benene efter belastning og så er det lige til at børste af før ridning nlste
dag. Det er ENORMT EFFEKTIVT... kan kun anbefale det på det varmeste!!!
Men din hests hævede ben kan jo komme af at sådan noget mudder er enormt
hårdt at gå i og hvis den ikke er vant til en så tung belastning, så kan det
give lidt tilvænnigns problemer... men lad dem være ude.. jeg er tilhænger
af heste der kan gå ude så længe som overhovedet muligt og hvorfor holde
hestene inde når de ikke er ved at dø af det?? Evt kan du jo give dem lidt
hø på folden, så de ikke tonser rundt som vilde...

/Pretty Fancy

Fra : MM

Dato : 09-12-01 18:25

Hej!
Jeg ved jo så ikke om det var det at jeg begyndte at skylle hendes ben der
hjalp på mukken, men det er ihvertfald ikke særlig slemt mere...Men egentlig
var det også mere fordi at jeg tænkte at det måtte være ret ubehageligt at
være helt stiv af alt det mudder...På den anden side er det da værd at prøve
at lade det sidde og se om den sidste smule også forsvinder
Det lyder nu underligt at de hævede ben kommer af belastningen på folden for
det forsvinder jo når hun har gået derude..Og hun har det også ofte om
sommeren når folden er flad..
Men ja jeg er også selv tilhænger af at lade dem gå ude, så længe de ikke
tager skade af det, og det lyder det jo ikke til. Iøvrigt har jeg også meget
svært ved at motionere dem på andre måder lige nu, da jeg er højgravid (skal
føde om tre uger) og ikke har kunne finde nogen der vil ride på dem...Så de
skal næsten ud og have lidt motion hver dag.
Venlig hilsen og tak for dit svar
Mia

Fra : hestemassage

Dato : 10-12-01 15:47

Hej igen!
Selvfølgelig skal de ud og have lidt motion hver dag, alt andet er da
synd! På trods af små skrammer opstået på grund af kammeratlige slagsmål
bør man da absolut ikke fratage hestene socialt samvær med andre heste!
Uanset hvor meget man rider, er det umuligt at dække behovet for motion
og socialt samvær på den måde.
Heste som ikke kommer på fold hver dag eller kun sjældent, har langt
lettere ved at få overbelastnings- og forvridningsskader. De lider i
langt mere udbredt grad af adfærdsskavanker; skraben i gulvet, sparkeri
mod boksvæggen, aggresivitet ved fodring, krybbebidning og vævning. En
anden typisk skavank for "tremme-heste" er hævede ben, ikke bare om
morgenen, men hver gang den har stået stille, dvs. hver gang, der skal
rides på den.
Hestens cirkulationsevne er meget forskellig alt efter race og type, og
nogle får hævede ben efter kun kort tids stilstand (f.eks en nat, som du
beskriver med din hest). Har man en hest, som har tendens til tykke
morgenben, er det bedste man kan gøre for den, at lukke den så meget som
muligt på fold.
Det blev lidt længere end det var meningen. Det jeg ville sige, var
egentlig bare, at jeg tror dine heste tager mere skade af at blive inde,
end de gør af at gå i mudderet!
venlig hilsen
Hestemassør Heidi Pedersen

http://www.kandu.dk/