Tange Sø
Fra : Bent Nielsen

Dato : 08-12-01 17:21

Hej ng.

Jeg sidder her med Thisted Dagblad fra fredag d. 7/12-01, og læser et
læserbrev fra Kristian Pihl Lorentzen, folketingskandidat for Venstre i
Viborg-kredsen. Da Thisted Dagblad ikke kommer langt omkring, synes jeg at
det ville være på sin plads at indvie andre i, hvad der kan stå i sådan en
avis. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg selv ikke er enig med
Kristian Pihl Lorentzen, og at alle selvfølgelig har ret til at levere
læserbreve til landets aviser. Her er teksten:

Citat start:
"Det såkaldte midtjyske søslag har nu bølget frem og tilbage i nogle år.
Sidste år blev sagen sparket til hjørnespark, da Folketinget besluttede en
midlertidig forlængelse af Gudensåcentralens tilladelse til opstemning af
Gudenåens vand. Til min store fortørnelse udbasunerede fhv. fødevareminister
Ritt Bjerregaard (S) tidligere på året flere løsninger, der er helt ude i
hampen. Herunder en sænkning af vandstanden i Tange Sø med deraf følgende
tørlægning af store dele af søens overflade. Et andet urealistisk alternativ
tæller etablering af et langt omløbsstryg langs den østlige bred af Tange
Sø - en løsning til flere hundrede millioner kroner. Nu skal sagen omsider
afgøres i Folketinget i løbet af 2002. Mit klare råd til miljøministeren i
den nye regering lyder: Drop alle urealistiske løsninger omkring Tange Sø.
Jeres embedsmænd har brugt rigeligt med tid og kræfter på denne sag. Den
eneste realistiske løsning er en forbedring af faunapassagen ved Tangeværket
ved etablering af et kort omløbsstryg. Derved bevarer vi en enestående
midtjysk naturperle, og Gudenåens vand kan forsat udnyttes til at producere
miljørigtig strøm. Det er en løsning, der er til gavn for de fugle, fisk og
mennesker, som har tilpasset sig søens eksistens i mere end 80 år. Tiden er
inde til at skrotte alle vidtløftige og urealistiske planer for Tange Sø".
Citat slut.

Ja, det var teksten fra Kristian Pihl Lorentzen. Nu har jeg ligesom delt den
med andre ligesindede og dermed føler jeg ikke at jeg skal bære "byrden"
alene. Knæk og bræk.
Bent.
bent@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : CLAUS LARSEN

Dato : 27-12-01 01:15

Hej Bent

Jeg giver dig ret i at der kan ikke laves miljørigtig strøm i
dansk -strømvand.Men det vil venstre aldrig kunne forstå.Jeg synes at vi
skal bruge den nuværende situation, til at lave en fornuftig politik omkring
skarven.
mvh claus
Bent Nielsen <bent.nielsen@nvn.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c123cd8$0$25365$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...