64 bit
Fra : claus

Dato : 08-12-01 17:26

Hvad vil det sige at en computer er 64 bil eller 32 bit?

Hilsen Claus

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 08-12-01 18:30

At den er 64bit, betyder den kan addressere meget, meget, meget, meegeet
mere hukommelse end en 32bit. Mere præcist er det 16 Exa-bytes, eller,
16.384 Peta-bytes
eller,
16.777.216 Tera-bytes
eller,
17.179.869.184 Giga-bytes
osv...

32Bit er 4GB eller 4,3 milliarder, så egentligt kan en 32bit processor ikke
læse mere end 4GB hukommelse. Men man kan så godt lave noget fisti-fuks og
komme uden om det. 64bit processor kan så læse 4,3^2 milliarder bytes
hukommelse.

Når en 32bit processor flytter data rundt i hukommelsen, så den kun gøre det
med 4bytes(32bit) af gangen, hvor af gangen er hver cyklus, hvilket igen er
hver hz, 1 ud af en 750Mhz(750millioner) processor.
En 64bit processor ville til gengæld kunne flytte 8bytes(64bit) af gangen.
Men her kan man igen lave noget fisti-fuks, som bla. MMX, SSE og 3DNow, som
alle tillader processoren at arbejde med flere bytes af gangen i specielle
tilfælde. SSE2 tilbyder f.eks 128bit tal formatter, det er her, at nogen
konsol firmaer nogen gange snyder og derved kalder deres processor for
128bit istedet for de 32bit eller 64bit de måske rigtig er. PS2 er f.eks den
eneste rigtig 128bit processor, GameCube er 64bit og XBox 32bit.

Det er altsammen meget komplekst, men det simple svar er at jeg er 99,99%
sikker på at du overhovedet ikke har brug for det eller behøves at bekymre
dig om det.
Vi kommer til at køre med 64bit allesammen på et tidspunkt og det bliver
bare en overgang, som vi ikke lægger mærke til.
Bit tallene på processoren betyder *meget* mindre nu, end det gjorde før i
tiden. Pga. at der er kommet mange under-systemer i PCen. Med GF3 er vi tæt
på at have en hel fuldent processor i grafikkortet, når GF4(NV40+) kommer,
så har vi det.
Sider der har gode artikler(men hårrejsende) om sådan noget er,
www.anandtech.com
www.ars-technica.com

Isaack

Fra : claus

Dato : 08-12-01 20:09

Isaack Rasmussen skrev i meddelelsen <9utj4e$jnb$1@eising.k-net.dk>...
> [...]
meegeet
>mere hukommelse end en 32bit. Mere præcist er det 16 Exa-bytes, eller,

Takker for svar :0)

Hilsen Claus.