Hvad skal man egentlig vælge.
Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 08-12-01 16:44

Hej Gruppe.

   Jeg har gennem længere tid drømt om at få hest men har stadig ikke
pengene til det. Men nu er drømme jo gratis og da den DV-vallak jeg
passer jo ikke lever evigt kan jeg jo ikke lade være med at drømme om at
få min egen. Og jeg har efterhånden fået opstillet nogen kriterier.

   Den skal være middel til let kraftigt og harmonisk bygget. Den skal være
mellem ponymål og 160. Den skal være rar og modig - have et godt
temperament og være stabil i hovedet (Fuldblod er _ikke_ mig . Desuden
skal den være allround men måske mest til dressursiden - hvilke racer
skal jeg så kigge efter?

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 09-12-01 01:12

Trine Stubbe Teglbjaerg skrev i meldingen ...
> Desuden skal den være allround men måske mest til dressursiden -
> hvilke racer skal jeg så kigge efter?

En stor og lettbygd fjordhest kanskje?

Anne Berit

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 09-12-01 11:06

In <81yQ7.10698$yB2.171980@news1.oke.nextra.no>, Anne Berit Nyland wrote:

> En stor og lettbygd fjordhest kanskje?

   Det kunne godt være :) Men jeg er ikke så glad for fjordhesten når jeg
skal ud og finde en hest jeg skal købe - og jeg kan ikke helt forklare
hvorfor :)

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 09-12-01 01:19

Hejsa

Jeg har redet på 2 Frederiksborg heste, og de passer fint ind i din
beskrivelse. Det har altid være utrolig rare..

Hilsen
Jimmie

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 09-12-01 11:10

In <9uuajk$shv$1@news.cybercity.dk>, Jimmie Andersen wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har redet på 2 Frederiksborg heste, og de passer fint ind i din
> beskrivelse. Det har altid være utrolig rare..

   Hmmm, dem havde jeg ikke tænkt på - mest fordi min eneste erfaring med
frederiskborgheste har været hingste - og meget kan jeg leve med - men
min første hest skal _ikke_ være en hingst medmindre jeg finder "hesten".
Men jo, de er vel egentlig ret meget efter beskrivelsen - blot er de
så vidt jeg husker noget store i det. Helst skal hesten være omkring 150
- 155 m. for at være helt ideel. Men blir de større end de der 160 så
synes jeg sgu de blir lige store nok (Jeg er ikke mere end 160 selv :)

Fra : Anet

Dato : 09-12-01 11:34

Hej Trine

Jeg har frederiksborg nr. 3 nu og det er helt klart min favoritrace inden
for heste. Den første jeg havde var 153 så 160 og den jeg har nu er 165.
Selv min datter på knap 12 år kan ride på min frederiksborg og den jeg havde
før. Nr. 2 frederiksborg lærte hun som 9 årig at ride på, min søn på dengang
7 år lærte at ride på den og min mand der var sådan lidt halvbange for at
sætte sig op på en hest lærte at ride på den. Du kan se de to af dem på min
hjemmeside.www.anet.subnet.dk eller du må gerne maile direkte til mig på
anet49@hotmail.com . Det er en kanon stabil og rolig ridehest som kun har
mine varmeste anbefalinger.

hilsen Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 09-12-01 17:21

In <9uvev0$25hh$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> [...]
> inden for heste. Den første jeg havde var 153 så 160 og den jeg har nu
> er 165. Selv min datter på knap 12 år kan ride på min frederiksborg og

   Jeg kan helt sikkert godt ride en hest der er så stor - eller større -
jeg synes bare ikke om det :) Men først og fremmest er jeg interesseret i
en hest der er modig - det vil sige at jeg ikke skal bruge timer på at få
den i en vandpyt - eller timer på at få den forbi en busk den tror er
farlig. Alså vel egentlig en hest der er stå stabil at den venter til
rytteren har indikeret om dette eller hint er farligt - det kommer
naturligvis med tilliden og venskabet - men hvis ikke hesten er stabil i
hovedet fra starten af kommer det aldrig. Er frederiksborgeren det?

Fra : Anet

Dato : 09-12-01 21:55

Hej Trine

Jeg kan ride hvor og nårsomhelst på min. Forbi udgravninger, gravemaskiner
der kører, store lastbiler og busser uden om os. legende børn, hunde der
pludselig springer op i hækken inde fra haven og gør helt vildt. Alt kan jeg
gøre for lange tøjler. Ride en tur hvor jeg lader tankerne vandre og jeg ved
at hun bare går og går med mig. Meget stabil, rolig og helt nede på jorden.

hilsen

Anet
ps. har du set mine heste på hjemmesiden www.anet.subnet.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 10-12-01 09:00

In <9v0jbp$rcg$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> [...]
> helt vildt. Alt kan jeg gøre for lange tøjler. Ride en tur hvor jeg
> lader tankerne vandre og jeg ved at hun bare går og går med mig. Meget

   Det lyder som noget jeg skal se på

> ps. har du set mine heste på hjemmesiden www.anet.subnet.dk

   Jeps.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-01 12:13

In article <JzqQ7.823$Q3.96836@news010.worldonline.dk>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:
> [...]
> passer jo ikke lever evigt kan jeg jo ikke lade være med at drømme om at
> få min egen. Og jeg har efterhånden fået opstillet nogen kriterier.

Det kan jeg godt forstå, heste er dejlige :)

> [...]
> temperament og være stabil i hovedet (Fuldblod er _ikke_ mig . Desuden
> skal den være allround men måske mest til dressursiden - hvilke racer

Hvad med en knabstrupper. De har et godt sind, og er meget rolige
og omgængelige. Slet ikke som fuldblods og araber. Jeg har en selv
og er meget glad for den race. Frederiksborg er mig lidt for lidt
rideagtig.

JonB

Fra : Anet

Dato : 09-12-01 21:58

> [...]
> og omgængelige. Slet ikke som fuldblods og araber. Jeg har en selv
> og er meget glad for den race. Frederiksborg er mig lidt for lidt

Tja, der er faktisk frederiksborg i de fleste knabstruppere ssssååååå.....

hilsen

Anet

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-01 22:11

In article <9v0jgu$rpp$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> Tja, der er faktisk frederiksborg i de fleste knabstruppere ssssååååå.....

ikke i de ægte. Folk har en eller anden ide om at blande racerne.
Det giver nogle grimme fejlfarver ;-0
(altså ikke plettede)

JonB

Fra : Anet

Dato : 09-12-01 23:17

Hej Jon

Jeg overvejer lidt /drømmer om at sætte min hoppe i fol og så bliver det
helt klart med en ren frederiksborg da jeg jo er vild med det temperament og
bygningen på dem. Den røde farve kan jeg også godt lide og det er de fleste
frederiksborger jo.

--
hilsen

Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 10-12-01 08:59

In <slrna17kqn.5ug.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

> ikke i de ægte. Folk har en eller anden ide om at blande racerne. Det
> giver nogle grimme fejlfarver ;-0 (altså ikke plettede)

   Ægte knapstruppere kan godt være ensfarvede, blive kåret med det og give
plettede føl. :) Lissom frederiskborgeren ikke behøver være rød vor at blive
kåret.....!! Jeg gloede lidt da jeg hørte den sidste historie fra en af
pigerne ude på rideskolen der skulle gøre en hingst kåringsklar. Den blev
kasseret men en af de andre der faktisk var sort blev kåret.....

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-01 11:53

In article <wXZQ7.5852$z4.717353@news000.worldonline.dk>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:

> [...]
> pigerne ude på rideskolen der skulle gøre en hingst kåringsklar. Den blev
> kasseret men en af de andre der faktisk var sort blev kåret.....

Ja, men så er de hvid fødte, og de giver ALTID pletter, eller hvidfødt
uanset hvilken slags farve/aftegn/... du parer den med.
Jeg har aldrig hørt om en sortfødt knabstrupper, må lige snakke med
de gamle.

JonB

Fra : Tine Gade

Dato : 10-12-01 10:05

Fra : Anet

Dato : 10-12-01 12:55

"Hej Tine

Det er helt korrekt at det ikke spiller nogen rolle hvilket mærke en hest er
brændemærket med men hvis man som hovedregel kan forudsige de forskellige
racers temperament så er man godt på vej til at finde den rigtige hest. Vi
har f.eks en fuldblodsaraber som min datter på næsten 12 år rider på. Han er
så ærlig at det næsten er for meget. Så god og så kærlig men han er hurtig
hvis der er noget der skræmmer ham. Så er han bare hoppet væk til side.
Frederiksborgen er rolig og stabil og en hest der kan færdes overalt mellem
altting. F.eks en oldenborg er noget af den samme slags som frederiksborgen.
Det jeg mener med alt dette er at DV jo i hovedreglen er to heste der er
parret i danmark og kan indeholde alt mellem himmel og jord fuldblod,
trakhener, frederiksborg, oldenborg, hannoveraner og så videre og så videre.

hilsen

Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 10-12-01 17:51

In <Pine.GSO.4.21.0112101000410.14512-100000@zil.kom.auc.dk>, Tine Gade
wrote:

> [...]
> type. Jeg er sikker på at du kan finde en der passer til kriterier. Lige
> nu rider jeg to DV heste. Min egen hoppe på 174 som har meget
> temperament. Det kommer den dog til gode når jeg springer. Den anden er
> en vallak på 165. Den er meget rolig og en god dressurhest. Den er altid
> meget stabil at ride og finder ikke sådan lige på kunster. (Den er
> iøvrigt til salg?!?). Selvom de begge er DV heste er de meget
> forskellige. Det vigtigste når man skal have en hest er at finde en der
> passer, og så spiller det ikke den store rolle hvilket mærke der er

   Grunden til at jeg har balgt at se bort fra DV er netop at du ikke kan
se at den har disse og dette racekendetegn. Jeg passer selv en DV'er og
jeg ku såmen godt finde på at købe ham fordi han kan lære mig meget - men
han er ikke og bliver aldrig rigtig stabil fx. i trafik - eller i forhold
til vand og det gider jeg ikke i længden.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 11-12-01 00:50

"Trine Stubbe Teglbjaerg" <snoe@nospam.dk> wrote in message
> Hej Gruppe.

Halløj dèr - og glædelig jul.

> [...]
> passer jo ikke lever evigt kan jeg jo ikke lade være med at drømme om at
> få min egen. Og jeg har efterhånden fået opstillet nogen kriterier.

Som (næsten nybagt) islandshesteejer kan jeg jo kun fremhæve denne skønne
race.

> Den skal være middel til let kraftigt og harmonisk bygget. Den skal være
> mellem ponymål og 160.

Tjah, det er vel ca. dèr min egen islænder ligger - den er ret høj af en
islænder at være.

> Den skal være rar og modig - have et godt
> temperament og være stabil i hovedet (Fuldblod er _ikke_ mig .

- ligesom min egen islænder...

> Desuden skal den være allround men måske mest til dressursiden - hvilke
racer
> skal jeg så kigge efter?

Så vidt jeg er informeret var det en islænder der fik en andenplads i
westernridning sidste år (eller sådan noget). Og man kan også ride alt
muligt andet på dem. Det er rimeligt da alsidigtm ikke?!

- og så kan man også være heldig og få to ekstra gangarter med!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene Jensen

Dato : 11-12-01 08:54

hej Trine:)

jeg har også frederiksborg og det er klart en gode hest at starte med.
jeg har to nu og det er mine første heste, da jeg fik dem var jeg kun 12 år
og den ene var ikke tilredet og den anden var ikke brugt ret meget. mine
forældre havde ikke et klap forstand på heste så jeg har klaret dem selv
indtil nu. den ene af dem er kun 155 i stang og den anden 162 i stang. jeg
bruger dem til spring, dressur, lidt western og den største køre jeg også
med. frederiksborg er en alletiders allround hest, og de kan sagtens fås i
den størrelse du gerne vil have.

MVH
marlene

Fra : R. Ilsøe

Dato : 12-12-01 15:42

Oldenborger... De er skønne:)

Men Frederiksborg heste lydder nu heller ikke helt hen i vejret... Tror da i
hvert fald det er i den retning jeg vil kigge næste gang:)

Rinnie Ilsøe

Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 08:30

"Trine Stubbe Teglbjaerg" skrev d. 08-12-01 16:44 dette indlæg :
> [...]
Desuden
> skal den være allround men måske mest til dressursiden - hvilke racer

Som ny i gruppen vil jeg da lige give mit besyv med til denne
interessante streng !
nu kan jeg jo se du bliver anbefalet en masse frederikker Og det er
da helt klart også en dejlig hest! Har selv haft en
frederiskborger/araberkrydsning. Rent faktisk er der Frederiksborger i
min nuværende på 4.led i stamtavlen

Jeg må sige at jeg her fundet Racen der passer mig, desværre er den ikke
så kendt, skønt det er en danskavlet hest ligesom DV!

Jeg har pt 2 heste en 6 års Araberracevallak og en 15 årig DV(holstener)
hoppe, begge tidligere dårligt behandlede heste, Vallaken var fysisk
misholdt da jeg overtog ham som 17 md. og Hoppen havde været udsat for
et eller andet voldsomt i forbindelse med ridning.

Nå men det var ikke det jeg skulle fortælle!
Bonday, som er min Araberracevallak er det nemmeste, modigste, roligste
og sødeste(stædig skal nok også nævnes) væsen jeg nogensinde har haft
med at gøre... og det selv da han stadig var hingst, som 4 års letredet
hingst havde jeg to nybegyndere til at ride ham ind imellem, hvor vi så
red ture i skov, mark og på vej. Dyrlægen og smeden er inponeret af hans
blidhed og mentale balance, hvilket jeg også selv er, da jeg før har
haft araberkrydsninger og BOY sikke et temperament de kan være udstyret
med

Jeg har til skuer og kåringer mødt flere Araberraceheste, og de fleste
udviser dette for mig fantastiske temperament.
Størrelsen ligge som du spørger efter mellem pony mål og 160/165
Racen er udviklet ved krydsning af halvblods- og frederikkehopper med
Arabiske hingste...
Så jeg vil anbefale dig at kigge på denne race også (det gode ved denne
race er at priserne som regel ikke ligger lige så højt som f.eks DV
)

Med Venlig Hilsen
Sussan, Sabrina og Bonday
Se mine Heste på http://bonday.homepage.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Richard Nybo

Dato : 14-02-02 22:25

Hej Trine!
Måske skal du ikke kigge så meget efter en bestemt race, men bare efter en
hest der passer til det du ønsker. Selv har jeg en blanding af trakhener,
DV(Moren) og Oldenborg (faren). Og når jeg skal sige det selv, så er han
perfekt! Robust, godt helbred, stabil, kold i hovedet, kærlig, alsidig og
arbejdsivrig. Racen er nok ikke så vigtig som temperement, men kan jo bruges
som et fingerpeg mod temperement. DV, fuldblod og arabere er ofte meget
iltre og hidsige og har tendens til at virke småskøre!
(ikke for at fornærme nogen, og jeg siger ikke, at det er altid er sådan!)
Men det lyder som om du måske skulle kigge efter noget oldenborg, trakhener
måske pinto eller quarter.... Dog vil jeg sige, at du skal sørge for at
kigge dig godt omkring. Lad være med at købe den første og bedste og sørg
for at få en god ridetur og en aftale om prøvetid inden du smider penge på
bordet! Held og lykke!

Camilla

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 17-02-02 09:13

In <3c6c2a11$0$62875$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Richard Nybo wrote:

> [...]
> købe den første og bedste og sørg for at få en god ridetur og en aftale
> om prøvetid inden du smider penge på bordet! Held og lykke!

   Heh, nu siger du jo godt nok lige oldenborg eller trakhener .... og så
tænker jeg straks "Store skrumler på mindst 170!" Og det har jeg desværre
lidt ret i - for det er der avlen af blandt andet de to racer (Samt DV og
alle mulige andre sportsprægede heste) er på vej hen :/ Jeg hverken er
interesseret i eller kan ride sådan en hest ordentligt. 160 cm er hvad
jeg har at gøre godt med og jeg har korte ben - min kommende hest må bare
ikke være mere end 160 for så bliver den for stor. Alså - jeg kan sagtens
ride så stor en hest - men jeg vil få problemer med at indvirke
ordentligt med schenglerne. :)
   Naturligvis vil jeg ha en ordentlig prøvetur inden jeg køber kræet :) Og
hvis jeg får en dårlig fornemmelse af ejeren så køber jeg slet ikke
hesten. Der er jo alt for mange tricks i bogen til at skjule en fejl så
hvis jeg ikke føler jeg kan stole på det ejeren siger så er det i hvert
fald no no. Meeeen det må nok vente lidt endnu :/