Er ADSL fuld dublex?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-12-01 16:38

Jeg har hørt begge dele og umidlbart vil jeg ikke tro det, eftersom
der kun er ét kabelpar i en telefon linje, men hvordan hænger det
egentlig sammen?

---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-12-01 16:45

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt begge dele og umidlbart vil jeg ikke tro det, eftersom
> der kun er ét kabelpar i en telefon linje, men hvordan hænger det
> egentlig sammen?

Du kan sagtens lave duplex i et enkelt kabelpar på højere lag.
ADSL er fuld duplex

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Claus O

Dato : 08-12-01 16:59

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote

> ADSL er fuld duplex

Synes jeg så noget om TDC NetExpress kun er halv, men
Pro@access samt Cybercity mfl. benytter fuld, så var dette
et " TDC-svar " eller har jeg misforstået svaret/(=generalt svar)
Claus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-12-01 17:14

"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Synes jeg så noget om TDC NetExpress kun er halv, men
> Pro@access samt Cybercity mfl. benytter fuld, så var dette
> et " TDC-svar " eller har jeg misforstået svaret/(=generalt svar)

Der er ikke forskel på TDC's produkter på det niveau.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 09-12-01 14:50

> "Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du kan sagtens lave duplex i et enkelt kabelpar på højere lag.
> ADSL er fuld duplex

ADSL er ganske korrekt fuld duplex, men det foregår nu (også) på lag 0/1.
G.DMT specificerer to forskellige metoder - FDM mode eller Echo Cancelled
mode (også kaldet Overlapped Mode).

FDM (Frequency Division Multiplexing) - Er den mest anvendte metode og går
ud på at de to dataretninger (Upstream og Downstream) er adskilt i
frekvensdomænet, således at Upstream ligger fra ca. 25kHz til 138kHz og
Downstream ligger så fra 138kHz til 1.104MHz. De to bånd holdes dermed
seperaret vha filtre i den analoge frontend.

Ved Echo Cancelled Mode ligger Upstream stadig fra de 25kHz til 138kHz men
Downstream ligger fra 25kHz til 1.104MHz og overlapper dermed Upstream
båndet. De to bånd bliver seperaret digitalt vha en ekko cacellerings
algoritme i DSPen, hvilket simplificerer designet af den analoge frontend,
men kræver større beregningskraft i transceiveren.

Mvh Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-01 15:15

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> ADSL er ganske korrekt fuld duplex, men det foregår nu (også) på lag
0/1.

Korrekt, men på et eller andet plan vil du altid ende i noget der er
halv duplex.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 09-12-01 15:32

> "Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> 0/1.
>
> Korrekt, men på et eller andet plan vil du altid ende i noget der er
> halv duplex.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener?

På et givet tidspunkt eksisterer både upstream og downstream signalet på et
ADSL loop. Det vil jeg kalde fuld duplex.

Halv duplex ville være hvis kun en af retningerne var til stede på loopet af
gangen.

Mvh Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-01 16:04

> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener?

Det er en strid om ord. Går du ned og kigger på signalet på allerlaveste
niveau så vil en af enderne være dominerende på et givet tidspunkt

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 09-12-01 16:17

> "Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er en strid om ord. Går du ned og kigger på signalet på allerlaveste
> niveau så vil en af enderne være dominerende på et givet tidspunkt

Jeg er ikke enig. De to ender driver på samme tid linien, blot ved
forskellige frekvenser (Eller ved overlappende frekvenser i EC-mode). Hvis
ikke det var tilfældet kunne man jo slippe for besværet med designet af
hybrid kredsløbet, der "sorterer" Tx signalet fra det modtagne Rx signal.

Simplificeret kan du betragte linien som en impedans, som CO og CPE er
forbundet til. Det signal du ser over impedansen vil til en hver tid være
"kombinationen" af begge apparaters signal.

Mvh Steen

Mvh Steen

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-12-01 23:02

> Det er en strid om ord. Går du ned og kigger på signalet på
allerlaveste
> niveau så vil en af enderne være dominerende på et givet tidspunkt

Enten kan man kommunikere tovejs samtidigt, eller også kan man ikke.
Om signalet den ene vej på et givent tidspunkt og sted er stærkere end
det andet, ændrer ikke på det forhold, at der stadig er tale om fuld
duplex.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-01 23:13

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> allerlaveste
> Enten kan man kommunikere tovejs samtidigt, eller også kan man ikke.

Jeg trækker mig, har lidt svært ved at forklare hvad jeg mener.
Min ide var at hvis "samtidig" var et meget kort tidsrum, kortere end
perioderne på signalet, så kan man ikke adskille de to signaler.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Finn

Dato : 20-12-01 23:08

> Korrekt, men på et eller andet plan vil du altid ende i noget der er
> halv duplex.

Kig i en ordbog under "superposition"

Finn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 10:41

"Finn" <fjerndetfinnstadel@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Kig i en ordbog under "superposition"

Igen. Det er en strid om ord. Meget lig den diskussion der kørte om
hvorvidt man kunne sige at et medie var digitalt i sin natur.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : "

Dato : 08-12-01 17:08

"Lasse Jensen" skrev:
> Jeg har hørt begge dele og umidlbart vil
> jeg ikke tro det, eftersom der kun er ét
> kabelpar i en telefon linje, men hvordan
> hænger det egentlig sammen?

ADSL forbindelsen er et multiplex af:

- En high speed downstrean kanal
- En medium speed duplex kanal
- En POTS kanal (Plain Old Telephone Service)

De to sidstnævnte er det du vil kalde fuld duplex.

Her er en bunke læsestof:

http://www.netlingo.com/more/adsl.html
http://www.yellowhead.com/adsl.htm
http://www.aspergantis.com/adsl/information.htm
http://www.msu.edu/user/hsuhsuni/adsl.htm#xDSL

Mvh, Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-12-01 14:49

"<LL>" <lars@et-soft.dkX> wrote in message
> ADSL forbindelsen er et multiplex af:
> - En high speed downstrean kanal
> - En medium speed duplex kanal
> - En POTS kanal (Plain Old Telephone Service)
> De to sidstnævnte er det du vil kalde fuld duplex.

Og en BB|adsl med ISDN består af:
- En highspeed downstream kanal
- En mediumspeed upstreamkanal
- D-kanal
- 2 B-kanaler

Og B-kanalerne er hver for sig fuld duplex

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-01 19:42

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Og en BB|adsl med ISDN består af:
> - En highspeed downstream kanal
> - En mediumspeed upstreamkanal
> - D-kanal
> - 2 B-kanaler

Jeg vil ikke regne DMT-kanalerne på samme lag som D/B-kanalerne
De svarer nærmere til ATM-laget.

Jeg ville hellere sige at der udover DMT-kanalerne er en 2b1q-kanal

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-12-01 23:03

"<LL>" <lars@et-soft.dkX> wrote in message
> ADSL forbindelsen er et multiplex af:
>
> - En high speed downstrean kanal

Ja.

> - En medium speed duplex kanal

Øhhhh.... Du mener nok en medium speed upstream kanal. Netop fordi man
bruger forskellige kanaler, adskilt med OFDM, kan man opnå fuld duplex
på ét kobberpar.

> - En POTS kanal (Plain Old Telephone Service)

Båndbredden er reserveret, men det er ikke sikkert, at den bruges.

--
Morten Boysen