Normal opførelse eller??? "Pterophyllum sc~
Fra : E-LINK

Dato : 08-12-01 15:03

Hej
Jeg har netop købt, de første Pterophyllum scalare. (4.stk)
Det er unger ca 5-7cm store.
De går i et karentæne akvarium på 128L, temp 25c. og en ph på 5.
Der er en god beplandtning.
Efter ca 3 dage er den mindste scalare begyndt at jagte de andre rundt i
akvariumet og jeg er bamge for at de andre bliver stressede.

Derfor disse spørgsmål.

1. Er det normal opførelse?.
2. Hvis ikke - nogle forslag til hvad jeg kan gøre?.

Med venlig hilsen

Einer

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 08-12-01 19:20

E-LINK skrev:

> Hej

Hej E-Link,

> Jeg har netop købt, de første Pterophyllum scalare. (4.stk)
> Det er unger ca 5-7cm store.

Så er det jo nærmest 'teenagers'.

> De går i et karentæne akvarium på 128L, temp 25c. og en ph på 5.

5?!? Det var ikk' meget... Er den stabil der? Hvor lang tid brugte du
på at sænke pH? Hvis du har købt fiskene i en dyrehandel er de
formentlig vant til pH 8-8.5. Måske har du givet dem et chok, som
én af fiskene nu er kommet sig over. Så må du bare vente/håbe på
at de andre også gør det.

> Der er en god beplandtning.

Det er fint. Scalare er en forholdsvist stillestående fisk, og kan godt
lide at gemme sig lidt blandt store planter.

> Efter ca 3 dage er den mindste scalare begyndt at jagte de andre rundt i
> akvariumet og jeg er bamge for at de andre bliver stressede.

Helt normal opførsel for en'pubertetshan' der øver sig i revirdannelse.
Men det virker som om "god beplantning" kan forstås på flere måder.
Hvis der er *tæt* beplantning vil det normalt ikke være ret voldsomt.

> 1. Er det normal opførelse?.
Ja
> 2. Hvis ikke - nogle forslag til hvad jeg kan gøre?.
Flere planter.
Mere plads!

Mvh Jonas

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 21:19

">
> 5?!? Det var ikk' meget... Er den stabil der? Hvor lang tid brugte du
> på at sænke pH? Hvis du har købt fiskene i en dyrehandel er de
> formentlig vant til pH 8-8.5.

Det kommer så sandelig an på hvor i landet der er tale om. I Kolding ligger
vandværksvandets pH typisk på 7,2-7,5, mens den i Varde området flere steder
ligger helt nede omkring 6,0.

Torben

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 08-12-01 21:38

Torben Mathiassen skrev:

> [...]
> vandværksvandets pH typisk på 7,2-7,5, mens den i Varde området flere steder

Ok. Det har jeg aldrig hørt om, man lærer noget nyt hver dag

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 21:25

> Det er unger ca 5-7cm store.

Man kan vel næppe kalde dem for unger længere....

Efter ca 3 dage er den mindste scalare begyndt at jagte de andre rundt i
> akvariumet og jeg er bamge for at de andre bliver stressede.

Scalarer (og for den sags skyld også discus) har hvad der populært kaldes en
"pecking order", hvorved der altid vil være en fisk der dominerer over de
resterende fisk i flokken. Under den dominerende er der en eller to der
dominere over den resterende flok osv. osv. helt ned til den sidste sølle
stakkel i flokken. På grund af denne adfærd, vil der uvægerligt altid være
en der bliver hakket på og som følge heraf stresset.

Man kan afhjælpe problemet dels ved at have en flok på så mange individder
som muligt, så denne "hakken" fordeler sig over flere fisk, og ikke altid
over den samme.
Herudover kan man sørge for mange skjulesteder, i form af planter, trærødder
og andet.
Man kan endvidere sørge for at akvariet har en god størrelse, så offeret kan
flygte til det fjerneste hjørne, uden at dette blot er 60 centimeter fra den
dominerende han.

Det nytter ikke noget at skille sig af med den dominerende fisk, for så vil
en anden blot overtage dens plads, så....det er de sørgelige facts. Jeg vil
foreslå, såfremt du har plads til det i det planlagte opholdsakvarie, at du
køber 3 scalarer mere.

Torben

Fra : E-LINK

Dato : 08-12-01 22:46

Hej

Tak for svarene.

Det skal lige siges at der havde indsniget sig en fejl
vandets ph er 6 og ikke 5. (Fredericia) Lednings vandet er normalt på ph 7.

Fiskene blev tilvænnet vandet over 4 timer, hvor jeg gradvist tilføjede mere
vand fra akvariumet.

Jeg har desværre ikke plads til flere i opholdsakvariumet
(hjemmebygget 300l.).

Endnu engang tak

Einer