meget varmt graffikkort
Fra : Brian olsen

Dato : 08-12-01 23:02

hej!

jeg har lige installeret mit nye bundkort med en 1200 TB.

nu var der jo en temp måler med bundkortet, så den satte jeg for sjov på mit
Creativ GforceII mx. Men se så, temperaturen spurter straks op på 70 grader
ved alm. windowskørels. Det er vel lidt voldsomt ikke??

Det skal lige siges at der som standard ikke er hverken kølerprofil eller
noget på kortet. Tidligere på aftenen gik maskinen i sort og lukkede, efter
en overhedningsalarm. Før jeg skiftede MoBo frøs den godt nok en gang
imellem, men jeg er ikke sikker på andet end at det var det gamle bundkorts
skyld. Hvorfor er grafikkortet nu så varmt??

og ikke mindst, hvad gør jeg ved det?

hygge B

Fra : Karsten Borchers

Dato : 08-12-01 14:17

Er der ingen kølerprofil på ???
Smid en kølerprofil på, eller både kølerprofil og blæser.
www.studiedata.dk har et godt udvalg.

Borchers

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 08-12-01 16:57

"Brian olsen" <tojdyr@mail.dk> skrev en 1200 TB.

> [...]
> ved alm. windowskørels. Det er vel lidt voldsomt ikke??
>
> Det skal lige siges at der som standard ikke er hverken kølerprofil

Grafikkortet er designet uden køleprofil og blæser, så Creative må jo
mene, at det kan køre som sådan. Derfor burde der umiddelbart ikke være
grund til bekymring, om så du kunne spejle æg på chippen. Jeg vil dog
anbefale dig at købe en passiv køleprofil og klistre den på chippen, da
det i hvert fald kan nedbringe temperaturen.

At dit system generelt overophedes og går ned, er en anden sag. Det
skyldes sikkert at du har en meget dårlig luftgennemstrømning i
kabinettet, hvorfor luften inde i computeren opvarmes, men ikke kan
slippe ud. På den måde bliver det ekstra svært for komponenterne at komme
af med den varme de afgiver - herunder grafikkortet.

Sørg derfor at have et passende stort kabinet, der kan rumme din(e)
harddisk(e), cd-rom drev, og samtidig sikre fri plads rundt omkring
enhederne, sådan at luftens gennemstrømning igennem kabinettet ikke
hindres. Hvis du har mulighed for det, kan du evt. montere en 80 mm Papst
kabinetblæser i fronten af kabinettet, der kan trække kold luft ind.
Øverst i kabinettet kan du ligeledes montere en blæser, som kan suge den
varme luft ud.

Sørg endvidere for, at der ikke sidder et kort lige under grafikkortet,
der kan forhindre luftstrømmen op til og fra dette. Sørg også for, at du
ikke har alt for meget kabelrod i din computer, da disse også reducerer
luftens muligheder for at passere igennem systemet.

mvh
Peter

Fra : Brian Olsen

Dato : 08-12-01 18:53

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse

> [...]
> anbefale dig at købe en passiv køleprofil og klistre den på chippen, da
> det i hvert fald kan nedbringe temperaturen.

jeg her en gammel pentium profil liggende. den er 5 x 5 x 1,5 og med en
tilhørende blæser. Kunne man ikke klistre den på? hvad skal man bruge som
lim? det skal vel også være termisk?

> [...]

> ikke har alt for meget kabelrod i din computer, da disse også reducerer
> luftens muligheder for at passere igennem systemet.

siderne er pillet af lige nu. og der minimum 10 cm friluft til nærmeste
komponent.kabinettet blev købt ekstra stort i sin tid, så det skulle heller
ikke være det. men måske skulle jeg klæbe den 80 mm blæser jeg har liggende
fra en strømforsyning på en af de det pinde til at spærre for pci-slottene,
og så sætte den lige under grafikkortet.
men vil det have nogen virkning unden kølerprofil?

hygge B

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 08-12-01 19:58

> [...]

> jeg her en gammel pentium profil liggende. den er 5 x 5 x 1,5 og med en
> tilhørende blæser. Kunne man ikke klistre den på? hvad skal man bruge

Profilen kan fint bruges. Helst termisk lim, men alternativt kølepasta i
midten, og en dråbe "super attack" eller lignende superlim i hver af
chippens fire hjørner.

> [...]
pci-slottene,
> og så sætte den lige under grafikkortet.
> men vil det have nogen virkning unden kølerprofil?

Ok. Når der ikke er sider på systemet, kan det jo ikke blive overvældende
varmt derinde. Hvad siger din MB-temperatur? Alt over 40 grader er
betænkeligt, men jeg tvivler på temperaturen i dit system nærmer sig
dette. Derfor synes jeg det lyder endnu mere underligt, hvis dit
grafikkort bliver overophedet - da det jo ikke er overclocket. Dine
stabilitetsproblemer skyldes jo ikke med bestemthed en for høj
systemtemperatur, men måske skal problemet findes i en ustabil
strømforsyning, eller noget helt tredje.

Din 80 mm blæser er nok bedst brugt i fronten af kabinettet - hvis ikke
du har en monteringsramme til den i kabinettet, kan den også sættes fast
med en klat super-attack i hver af dens fire hjørner. Bare sørg for at
der er huller i kabinetfronten, som luften kan komme ind af.

mvh
Peter

Fra : Villy Jensen

Dato : 08-12-01 20:28

> jeg her en gammel pentium profil liggende. den er 5 x 5 x 1,5 og med en
> tilhørende blæser. Kunne man ikke klistre den på? hvad skal man bruge som
> lim? det skal vel også være termisk?

Det var da en god ide...
Se http://www.rage3d.com/radeon/cooling/

Jeg bruger også en socket 7 cooler til mit nVidia-kort. Den sidder
med 2 skruer gennem videokort og køleplade (centerafstad 55 mm)

Vær opmærksom på at nVidia-GPU'er generelt er fælt hule, og kan
kræve nogen afretning.

Se også
http://www.rage3d.com/radeon/cooling/
samt skærmkortet på