Sikkerhedsproblem
Fra : crha

Dato : 08-12-01 12:15

Hej, jeg har et lille problem med noget sikkerhed i ASP.
Jeg har et stykke kode jeg bruger for at beskytte mine brugersider.
Koden er:

if session("brugernavn") = "" then
    Response.Redirect("index.asp?mode=login")
end if

Den virker godt nok hvis man går til siden via et link, men hvis man
skriver index.asp?mode=secret kommer man til siden alligevel, selvom det
kun er oprettede brugere der skal have adgang til siden.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Mvh.
Casper

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-12-01 13:17

crha wrote in news:3xmQ7.755$Q3.83660@news010.worldonline.dk:

> [...]
> skriver index.asp?mode=secret kommer man til siden alligevel, selvom det
> kun er oprettede brugere der skal have adgang til siden.

du laver den "klassiske" fejl ved sikring af sider, at du overfører de
vigtige sikkerhedsparametre i din URL ... hvilket man aldrig må gøre.

Måden at gøre det på er:

Når du logger ind, så sætter du en session-variabel, hvis login går godt -
dvs noget i retning af

if rs("brugernavn") = request.form("brugernavn") then
response.redirect("entrance.asp")
session("logon") = "ok"
end if

På alle dine sider sætter du så koden

<%
if session("logon") <> "ok" then
response.redirect("logon.asp")
end if
%>

Hvis du så undervejs skal teste på, om brugeren er logget ind på andre måder
.... eller om der skal vises logon-forms eller ej, så tester du KUN på din
session-variabel - og ikke på din du smider med i din URL.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Gad vide hvor lang tid der går, inden danskerne
finder ud af, at de har købt katten i sækken til valget ...

Fra : crha

Dato : 07-08-02 08:25

Tak for svaret Jesper Stocholm.

http://www.kandu.dk/