Sortering problemer med æøå
Fra : oz

Dato : 08-12-01 12:06

Hej NG

Jeg her en tabel der indeholder person oplysninger, herunder fornavn og
efternavn.
Disse personer listes på en side i alfabetisk rækkefølge, men her går det
galt ved æøå...
Ø sorteres som O og det er jo ikke lige meningen =(
Datatypen for efternavnfeltet er varchar.

Eks:
Mogensen
Møller
Mostrup

Oz

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-12-01 13:42

oz skrev:

> Ø sorteres som O og det er jo ikke lige meningen =(
> Datatypen for efternavnfeltet er varchar.

Ja, men hvilken SQL-database bruger du?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : oz

Dato : 08-12-01 20:37

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev:

> Ja, men hvilken SQL-database bruger du?

Det må i undskylde jeg kører med MSSQL 7 SP3 =)

Oz

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-01 06:37

oz wrote:

> Det må i undskylde jeg kører med MSSQL 7 SP3 =)

Bad luck. Du har installeret den med forkert sort order.
Den kan desværre ikke laves om, så du bliver nødt til at gøre følgende:
1) Scripte dine databaser.
2) Lave en export til et andet format/en anden server via DTS.
3) Kør en rebuildm of sæt de korrekte parametre.
4) Genbygge dine databaser vha. scriptet fra 1)
5) Reimportere dine data fra 2).

Ovenstående er kun lige taget ud af hovedet, men sørg for at forberede og
planlægge.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Stig Johansen

Fra : oz

Dato : 09-12-01 13:04

"Stig Johansen" <linux@w3data.dk> skrev:

> [...]
> 3) Kør en rebuildm of sæt de korrekte parametre.
> 4) Genbygge dine databaser vha. scriptet fra 1)

Det lyder ret omfattende, måske jeg hellere skulle forsøge at geninstallere
MSSQL og importere mine DB igen, men de er måske ødelagte af den gamle "sort
order"??
Har du evt et link til en side der gennemgår den metode du beskriver??

P.s. Jeg syntes ikke at kunne huske sort order fra installationen, men jeg
ser det nok næste gang =)

Hilsen

Oz

Fra : oz

Dato : 09-12-01 18:57

"oz" <gonzo@strike-team.com> skrev i en meddelelse

> Det må i undskylde jeg kører med MSSQL 7 SP3 =)

I tillæg kan jeg sige at jeg har forsøgt at skabe samme problematik i en
access DB og her får jeg samme problem med æøå. Access DB er dansk og mit OS
er windows2000 DK Pro??

Nogle gode forslag til hvordan det kan løses???

Oz

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 09-12-01 21:18

"oz" <gonzo@strike-team.com> wrote in message

> [...]
> æøå. Access DB er dansk og mit OS er windows2000 DK
> Pro??
>
> Nogle gode forslag til hvordan det kan løses???

Hej Oz

Du skal ind under Funktioner => Indstillinger og se under
fanebladet Generelt under "Sorteringsrækkefølge for nye
databaser". Denne skal sættes til Norsk/dansk og derefter skal
databasen komprimeres. Herefter burde det virke, som du ønsker

--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : oz

Dato : 10-12-01 00:28

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> skrev

> [...]
> databaser". Denne skal sættes til Norsk/dansk og derefter skal
> databasen komprimeres. Herefter burde det virke, som du ønsker

Tak for hjælpen det virkede sku =), bare det var lige så nemt i MSSQL server
=((((

Oz

Fra : am@powerbase.dk

Dato : 10-12-01 22:55

Hvis du bruger Dansk/Norsk Sortorder på MS SQL Server, er der ingen problem med
æøå. Med mindre du tænker på at skifte sortorder hele tiden.

--
venlig hilsen

Arne Markland
PowerBase ApS

Fra : oz

Dato : 11-12-01 01:14

<am@powerbase.dk> skrev:

> Hvis du bruger Dansk/Norsk Sortorder på MS SQL Server, er der ingen
problem med
> æøå. Med mindre du tænker på at skifte sortorder hele tiden.

Jeg har forsøgt med at indstille SQL server til at bruge Dansk, men jeg
syntes ikke at det ændrer på æøå problematikkern, der er andre her i tråden
der siger, at det er noget man skal indstille under installationen og at det
ikke er muligt bagefter.....
Men hvad ved jeg, jeg ved bare, at jeg ikke kan få det til, at du på den
måde som du skriver...
Men det kan jo tænkes at jeg evt. indstiller det forkerte sted....
Jeg har forsøgt EGENSKABER - MIN SQL SERVER - FANE BLAD SERVER SETTINGS -
DEFAULT LANGUAGE DANSK og NORSK....

Har du et tip???

Oz