Linux boot-cd, til visning af film
Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-01 11:34

Af flere grunde har jeg et lille projekt, jeg gerne vil forsøge mig med.

Jeg sætter af og til min computer til et TV, og ser film på den måde, i
stedet for direkte på computer-skærmen.
Jeg kunne godt tænke mig at gøre det helt uden bøvl med OS, drivere osv.
Derfor tror jeg det kunne være en god ide, at have OS og det hele på en CD.
Så er det bare at stoppe CD'en i, tænde, og så kører det.

Det jeg vil have, kunne så være en linux-distribution, der kan afspille mpeg
og avi (divx) i fullscreen. Meget gerne med undertekster i diverse formater.
Desuden skal den kunne skifte mit grafikkort (Asus V3800 - Nvidia Riva TNT2)
over på TV-udgang.
Der er altså ikke behov for grafisk brugerflade osv. - der skal bare kunne
vises film i full-screen.

Men det projekt indeholder en masse elementer, jeg ikke har arbejdet med
før, i Linux.

Hvilken distribution skal jeg basere det på?
Mon ikke det er nemmest med en diskette- eller cd-baseret, som fx. tomsrtbt?
Kan man overhovedet nemt skifte udgang på mit grafikkort i linux?
Hvilken afspiller kan bruges?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lars Henriksen

Dato : 08-12-01 14:14

Niels Andersen wrote:
> Hvilken distribution skal jeg basere det på?
> Mon ikke det er nemmest med en diskette- eller cd-baseret, som fx. tomsrtbt?
Det er vel smag og behag. Tror det nemmeste er at have det på harddisk,
da der skal laves nogle ændringer i systemet før det vil virke.

> Kan man overhovedet nemt skifte udgang på mit grafikkort i linux?
Jep. Da du har et NVidia baseret kort skal du hente deres linux drivere.
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=linux

Kompiler dem på det system du har valgt.
Du skal have X (>4.0)installeret og konfigureret.

Du skal derefter definerer dit tv i XF86 konfigurationsfilen (most
likely:/etc/X11/XF86Config-4 eller /etc/X11/XF86Config) ala:
I monitor Sectionen:

Section "Monitor"

Identifier "TV"

HorizSync 30-50
VertRefresh 60

EndSection

I Screen section:

Section "Screen"
Identifier "Screen_tvout800"
Device "RIVA TNT2"
Monitor "TV"
DefaultDepth 16

Option "TVStandard" "PAL-B"
Option "ConnectedMonitor" "TV"

Subsection "Display"
Depth 16
Modes "800x600"
ViewPort 0 0
EndSubsection
EndSection

Du skal også (i samme fil) sørge for at X bruger de nye dirvere:
I Gaphics device section:

Section "Device"
Identifier "RIVA TNT2"
VendorName "Unknown"
BoardName "Unknown"
Driver    "nvidia"
EndSection

Når du vil skifte skriver du bare:
'xinit -- :1 -bpp 24 -screen Screen_tvout800'
i en konsol, derefter skulle der gerne komme noget X på tv'et.
evt. kan du scripte ovenstående kommando så den starter afspilleren med
filmen i full screen, og ikke bare dumper dig i en Xterm.

> Hvilken afspiller kan bruges?
Ved ikke lige med undertekster, men både Xine, og MPlayer virker fint
her.

god fornøjelse.
lars
--
Lars Henriksen
M.Sc. Student, Computer Systems Engineering

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-01 17:33

"Lars Henriksen" <lars@_nospam_lh-online.dk> wrote in message
tomsrtbt?
> Det er vel smag og behag. Tror det nemmeste er at have det på harddisk,
> da der skal laves nogle ændringer i systemet før det vil virke.

Nårja, men de ændringer skal vel kun laves én gang for alle, og så brænder
man en CD. Skulle der opdateres noget, kan man brænde en ny, evt. bruge en
rewritable.

Meningen med det var, at uanset hvor "fucked up" min computer bliver, så kan
jeg altid se film på den. :)

Fx. har jeg ikke kunnet bruge tv-out på den siden jeg installerede Windows
2000 (da det var ca. nyt), nu har jeg installet XP, og det kører stadig
ikke. Nu skifter jeg nok snart til Windows 98 eller Linux, og kort efter
skifter jeg nok igen. Get the point? :)

Resten af det, du skrev, var lige den slags info jeg søgte. :)

Der er vist kun ét spørgsmål tilbage: Hvilken distribution skal man mon
basere det på?
Jeg mener, den skal KUN bruges til at se film på. Så alt muligt med
mærkelige daemons osv. skal jeg ikke bruge til noget.

Er det ikke noget med, at en Debian, hvor man ikke tilvælger noget, er der
slet intet unødvendigt for at boote?
Dvs. en "ren"/"tom" Debian, og så installere X, en afspiller, lidt
nVidia-driver, og så skulle det køre?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-01 17:35

> Der er vist kun ét spørgsmål tilbage: Hvilken distribution skal man mon
> basere det på?

Her skulle man nok lige tilføje, at jeg bruger selv Debian på min server, og
har også pillet ved Redhat og Mandrake. Af de "små" plejer ejg at bruge
tomsrtbt.
Det er jo rarest at bruge en distribution man kender, men er der en anden
distribution der egner sig, er jeg da åben for forslag.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 09-12-01 15:45

Jeg har også lige installeret et par minimalistiske Debian'er.
Bl.a. en maskine der udelukkende skulle fungere som ssh-gateway.
Det bliver til lige knap 100MB med networking i en basis-installation.
Og så kommer der en swap-partition til.
Hvis der skal X på så vokser det dramatisk når man hælder gnome eller kde
ind.
Men imho er det ikke nødvendigt for at have en film/musik/fil-server.

--
Tonny

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-12-01 16:03

Niels Andersen wrote:

> Kan man overhovedet nemt skifte udgang på mit grafikkort i linux?

Det gør den sandsynligvis selv, når du booter den uden at der er tilsluttet
en skærm.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 08-12-01 16:53

Det er da et interessant projekt.
Jeg har også længe overvejet at opbygge en (fil)server med tv-out der så
også kunne afspille alverdens ting.
X ville jeg ikke være interesseret i, bare noget kommandolinie/web-baseret
der kan starte afspilning, efter KISS-princippet, men det jeg har fundet om
emnet er altid baseret på X.

--
Tonny

Fra : frank damgaard

Dato : 08-12-01 17:28

Tonny Sejr Kromann <tskromann@hotmail.com> wrote:
> [...]
> der kan starte afspilning, efter KISS-princippet, men det jeg har fundet om

Se evt. også på http://www.linuxtv.org
Der er link til nogle selvbyggerprojekter med digital TV.
Måske noget kan anvendes derfra.
Der findes også mulighed for en IR modtager som man kan bygge
og anvende til styring sammen med en fjernbetjening.

(og derudover har Nokia jo en Multimediatermina 510S på vej
med linux indeni, men det er ikke helt det samme....)

--
no signature :)