Vandets flow
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 11:31

Hej

Er der nogen der har en ide om hvordan indsugning og udsugning bør placeres
i forhold til hinanden, for at optimere vandcirkulationen i akvariet?
Og hvad hvis man har to udvendige filtre i samme akvarie. Skal indsugningen
være i samme ende, eller en i hver ende af akvariet? Hvad med udstrømningen?
Hvis de placeres i begge ender, vil vandstrømmen vel mødes på midten
og....hvad sker der så?

Har det forøvrigt betydning at man har stablet trærødder eller sten op for
at dække for udsugningen? Der vil vel altid være huller i opbygningen som
sten og skidt kan passere igennem, men forhindrer man meget, mellem eller
kun lidt skidt i at passere uhindret, og blive suget ind i filteret?

Torben

Fra : Inga Jensen

Dato : 08-12-01 11:46

Hej godt spørgsmål, det kunne jeg også tænke mig at vide, men også når det
gælder indvendige filterpumper.

Fra : Simon...

Dato : 08-12-01 14:27

min lokale pusher siger at indsugning helst skal være i bunden, hvilket
understøttes af min eheim pumpe hvor der medfølger rør så indsugningen kan
ske ved bunden, og vandet kommer ud i toppen, og bliver smidt ud igennem et
rør med 5-6 huller, så der ikke kommer en for stærk strøm (da jeg så ikke
kan have vandet helt op til alu kanten, da pumpen sprøjter det ud over...)
.... anyways hvis du har to pumper i der sprøjter mod hinanden er det nok en
god ide at sørge for at der er et sted eller flere i akvariet hvor fiskene
kan stå i læ om man vil.... det er desuden også godt med kun en pumpe, men
sværer at lade være med...

mvh.Simon

Fra : Martin Heller

Dato : 08-12-01 15:20

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sten og skidt kan passere igennem, men forhindrer man meget, mellem eller
> kun lidt skidt i at passere uhindret, og blive suget ind i filteret?

Det kan man vist ikke sige noget generelt om, det kommer helt an
på de fisk og planter du holder. Nogle fisk kan ikke lide strøm, andre
kan godt, og så må man indrette ind- og udsugning så vandflowet
bliver som man godt vil have det.

Filterets rolle er hovedsageligt at fjerne affaldsstoffer fra vandet,
så bare der ikker er helt stillestående vand er det fint. Eventuelle
større slampartikler, som samler sig rundt omkring i hjørner kan
passende fjernes i forbindelse med et ugentligt vandskift.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 21:07

> [...]
> på de fisk og planter du holder. Nogle fisk kan ikke lide strøm, andre
> kan godt, og så må man indrette ind- og udsugning så vandflowet

Nu var det ikke så meget strømstyrken set i forhold til fisk og biotop jeg
tænkte på, men snarere om man kan placere indsugning og udstrømning på en
måde der optimerer vandets flow gennem filteret, sådan at der ikke opstår
"døde" lommer.

Eventuelle større slampartikler, som samler sig rundt omkring i hjørner kan
> passende fjernes i forbindelse med et ugentligt vandskift.

Kan de nu også det???? Ikke i mit akvarie i hvert fald, hvilket skyldes at
jeg har stablet trærødder op i hjørnerne, så rørene og varmelegemer er
skjult, ligesom det giver et naturligt udseende af, at der strækker sig
rødder ovenfra og ned i vandet.

Fra : Martin Heller

Dato : 08-12-01 22:03

> [...]
> måde der optimerer vandets flow gennem filteret, sådan at der ikke opstår

Jeg kan ikke forestille mig, at ind- og udstrømningen skulle have
nogen effekt på vandflowet gennem et udvendigt filter (med
mindre filteret er placeret meget langt under akvariet). Der
skal du nok kigge på hvordan du pakker dit filter, og hvis
du følger brugsanvisningen går du nok ikke helt galt i byen.

> [...]
> jeg har stablet trærødder op i hjørnerne, så rørene og varmelegemer er
> skjult, ligesom det giver et naturligt udseende af, at der strækker sig

Hvis det er meget store slammængder der samler sig skulle du
måske overveje en indretning, som var mere hensigtsmæssig i
forhold til akvarierengøringen.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 22:27

> [...]
> skal du nok kigge på hvordan du pakker dit filter, og hvis
> du følger brugsanvisningen går du nok ikke helt galt i byen.

Du misforstår desværre mit spørgsmål lidt. Det er ikke selve
gennemstrømningen internt i filteret, men sådan at akvarievolumens samlede
mængde passerer filteret hver gang. F.eks. hvis man kunne sikre sig, at
mindst 95% af vandet i akvariet strømmer gennem filterbeholderen, for hver
gang den cirkulerer den samlede vandvolumen. (det var da vist lidt kringlet
sagt, var det ikke?). Jeg mener ikke her, at akvariets samlede rumindhold på
530 liter skal passere f.eks. 2 gange gennem filteret, for så afhænger det
jo blot af pumpestørrelsen, men at alle vandmolekyler i akvariet, kommer
igennem akvariet, mindst en gang i timen.

Og om det i det hele taget har nogen betydning, eller om jeg blot spilder
jeres tid...?

Torben

Fra : Martin Heller

Dato : 08-12-01 22:30

> [...]

> jo blot af pumpestørrelsen, men at alle vandmolekyler i akvariet, kommer
> igennem akvariet, mindst en gang i timen.

Om de enkelte vandmolekyler kommer gennem filteret hvergang
har ikke den store betydning. De affaldsstoffer, som skal fjernes
er jo opløste, så hvis bare der er lidt cirkulation vil koncentrationen
være nogenlunde konstant i hele akvariet.
Det vand, som strømmer igennem filteret får forhåbentligt fjernet
en stor del af affaldsstofferne, og når det strømmer ud i akvariet
igen vil det hurtigt blandes med det øvrige vand. Bare udstrømningen
ikke peger direkte hen i indsugningen.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 22:41

> [...]
> en stor del af affaldsstofferne, og når det strømmer ud i akvariet
> igen vil det hurtigt blandes med det øvrige vand. Bare udstrømningen

Det var det jeg mente....og jeg regnede heller ikke med at det ville have
nogen indflydelse, men man hører og læser o´fte om såkaldte døde lommer i
akvariet, hvor vandet er alt for stillestående, men jeg har selv svært ved,
i mit lille hoved, at se hvordan sådanne døde lommer får betydning i et
akvarie, hvor de ydre rammer sikre at vandet må mikses godt.

Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-12-01 16:01

> [...]
> nogen indflydelse, men man hører og læser o´fte om såkaldte døde lommer i
> akvariet, hvor vandet er alt for stillestående, men jeg har selv svært

Mon ikke det, der som oftest advares imod, er de 'døde lommer' der kan opstå
i et bundlag.

mvh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 22:29

"> Hvis det er meget store slammængder der samler sig skulle du
> måske overveje en indretning, som var mere hensigtsmæssig i
> forhold til akvarierengøringen.

Det er jo lidt derfor jeg også spørger om skidtet eventuelt kan passere
rødderne og suges ind gennem filteret. Jeg har ikke meget slam liggende i
hjørnerne, men der kommer f.eks. noget i midten af akvariet, og spørgsmålet
er om det forhindres af rødderne i at blive suget med ud, eller om man helt
og holdent er nødt til at forlade sig på manuel slamsugning (Og så er du sgu
ikke en gang penge i lortet)

Torben

Fra : Martin Heller

Dato : 08-12-01 22:37

> [...]
helt
> og holdent er nødt til at forlade sig på manuel slamsugning (Og så er du

Det er i hvert fald min erfaring at der skal temmelig kraftig
strøm til hvis der ikke skal samle sig lidt slam rundt omkring.
Det, som samler sig er jo tungere end vandet, så det svæver
ikke sådan af sig selv hen til indsugningen.

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-12-01 16:04

> [...]

helt
> og holdent er nødt til at forlade sig på manuel slamsugning (Og så er du

Jeg vil personligt helts undgå at slammet bliver hevet med ind i mine
filtre - de skal tage sig af /vandet/ - de faste partikler (slammet) vil jeg
hellere fjerne i forbindelse med vandskiftet, de har ikke noget at gøre i
filtret, da det eneste resultat af at have dem her er, at filtret oftere
skal renses og dermed sættes tilbage mht. effektivitet.

mvh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 08-12-01 20:44

Hej Torben,

Grunden til at indsugningen sidder i bunden af en pumpe/indsugningsrør, er
nok snare af praktiske årsager. Hvis indsuget sad i toppen, skulle du slukke
din pumpe hver gang du skifter vand for eks., og det er meget usandsynligt
at paleceringen ved bunden er usædvanlig mere effektiv, hvad indsugning af
skidt angår. Natuligvis ville skidt liggende på bunden under indsugningen -
såfremt indsugningen var nær bunden - have lettere ved at suges ind i
pumpen, end en indsugning der sad ved vandets overfalde. Det er vel
selvsigende.

Skidtet skal dog relativ tæt på en indssugning før den synlig suger skidtet
til sig. (med minde du har en extrem overdimensioneret pumpe selvfølgelig.)

Det vigtigste er vel, forudsat at fiskene kommer fra et "strømmende" biotop,
at vandet kommer igennem pumpens filter system så ofte som overhovedet
muligt, og ryger retur lige så ofte som muligt. I de stille stående
biotoper, som for eks. store dele af Asien, har fiskene også tilpasset sig,
og tilegnet sig komplekse åndedrætsorganer som for eks. labyrint
fiskene(guramier og kampfisk).

Men tilbage til dit spørsmål.

Afhængig af akvariets størrelse, ville jeg klart mene(og har selv sat mit
sådan) at indsugning / udstrømmer skal sidde i samme ende af akvariet.
Grunden til dette er, groft sagt, at vandet skal ned i den ene ende af
akvariet og så tilbage igen, før det kan kan suges igennem pumpen igen.
Ellers sender man bare vandet direkte tilbage i pumpen, og så vil der
sandsynligvis komme nogle "døde" områder, hvor vandet ikke vil blive
udskiftet så ofte som resten af vandet. Det er dog ikke dokumenteret, og
måske tager fejl, men det giver umiddelbart mest mening for mig. Og det
virker fint for mig. Tvivler dog på om det har den helt store effekt i et
"alm." akvarie(250L - 1000L). I akvarier fra 250L og ned efter, tror jeg
dog det har meget ringe betydning hvor indsugning/udstrømmeren sidder i
forhold til hinanden.

Det bedste for fiskene ville naturligvis være at have en pumpeanordning(hvor
der kom nyt frisk rent vand) cirkulationsmæssigt svarende til fiskenes
biotop, og så et overløbsfilter der sendte vandet væk fra akvariets
kredsløb. Kunne nemt lade sig gøre hvis man havde uanede mængder af penge,
eller boede lige ved siden af en sø eller å. Bor dog selv i en lejlighed
Århus, og der jeg ikke har lige så mange penge som Bill gates, eller har ret
meget "vandtrafik" i min boligblok, bruger jeg udvendige pumper. Gid man
kunne køre vand direkte ind fra en å eller lign.

Håber det hjalp dig, eller fik dig til at se lidt anderledes på dit
spørgsmål.

Du er velkommen til at maile mig hvis du har yderligere spørgsmål.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Op i røven med netetikette !
Regler er kun til for at sure mennesker har en undskyldning for at brokke
sig!

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 21:15

> [...]
> Grunden til dette er, groft sagt, at vandet skal ned i den ene ende af
> akvariet og så tilbage igen, før det kan kan suges igennem pumpen igen.

Ja, men skal det nu også det? Kan man ikke tænke sig, at indsugningen blot
"trækker" det nyligt rensede vand ned igen med det samme, så der opstår døde
lommer i den anden ende?

Jeg har desuden to pumper i mit akvarie på 530 liter og jeg har sat
indsugning og udsugning i hver sin ende, så jeg formoder at vandet mødes på
midten i akvariet...men kan det gøres bedre?

> Håber det hjalp dig, eller fik dig til at se lidt anderledes på dit
spørgsmål.

Tja, om det fik mig til at se anderledes på mit spørgsmål ved jeg nu ikke,
da jeg har gjort mig de samme overvejelser. Men det er nu rart at høre
hvordan andre gør det, og om der eventuelt er nogen der har et specifikt
kendskab til den optimale vandcirkulationsretning, for at optimere
vandgennemstrømningen i pumpen/pumperne.

Torben

Fra : thomas schreiber

Dato : 08-12-01 21:37

Hvis du har to udvendige pumper på et 530'er, og hvis begge pumper har over
500L/t, behøver du ikke bekymre dig.
Da dit akvarie sandsynligvis er et stand. AkvaStabil, har det en højde på
60cm. Vandet går næppe direkte i pumpen fra udstrømmer til indsugning. Så
skal du i hvert fald have nogle MEGET seriøse pumper(større powerheads eller
lign.), eller pege udstrømmeren direkte mod indsugningen. Jeg formoder du
har hverken af delene.

Hvad har du af fisk i baljen? Du snakkede noget om en masse rødder og sten,
så jeg fomoder central/syd amerikanske cichlider. Med to udvendige pumper og
rig dekoratoin af rødder / sten, skulle du have gode muligheder for at give
dine fisk nogle gode betingelser. Det glæder mig.

Har du nogle billeder evt.?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-01 22:37

> Hvis du har to udvendige pumper på et 530'er, og hvis begge pumper har
over
> 500L/t, behøver du ikke bekymre dig.

Der er tale om to EHEIM pumper på henholdsvis 950 og 1050 L/t. Altså en
total vandgennemstrømning på 4 gange akvariets volumen, hver time.

> [...]
eller
> lign.), eller pege udstrømmeren direkte mod indsugningen. Jeg formoder du

Rigtigt, det har jeg ikke.

> Hvad har du af fisk i baljen? Du snakkede noget om en masse rødder og
sten,
> så jeg fomoder central/syd amerikanske cichlider.

Jeg har discus. Og nu skal der nok være nogle kloge hoveder der straks
siger, at det er alt for meget strøm i akvariet, men lad mig straks aflive
denne formodning. Der er faktisk kun strøm i overfladen, og dens kraft
begrænses væsentligt af en masse vallisneria der ligger i overfladen...og
mine discus stortrives.

Jeg skal lige i den forbindelse fortælle om en erfaring jeg selv og en
discus opdrætter jeg kender, begge har gjort. Discus har ikke synderligt
imod strøm, selv om de ikke lever i strømmende floder i naturen. Vi har ofte
oplevet at de ligefrem svømmer op imod strømmen, og står der i et stykke
tid, før de svømmer ned i læ igen.

> Har du nogle billeder evt.?

Jeg har lagt et ud på binaer.dk

Torben

Fra : thomas schreiber

Dato : 09-12-01 10:26

Foruden vallisineria, har du så kun rødder og sten, eller har du også andre
planter?
Du har kun 2 rør på ikke sandt?

Fint akvarie du har. Det man kan se af det.

--

På forhånd tak / Thank you

Thomas Schreiber

Olaf Rudes Vej 30 st th
8270 Højbjerg - DK

(+45) 86 72 55 88
(+45) 29 72 73 11 (sms)

blabla@stall.dk - stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 09-12-01 11:55

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Foruden vallisineria, har du så kun rødder og sten, eller har du også
andre
> planter?

Ingen andre planter!

> Du har kun 2 rør på ikke sandt?

Jo.

> Fint akvarie du har. Det man kan se af det.

Ja det er ikke det bedste panorama billede, men det er også taget med andet
formål for øje, end et overbliksbilled over akvariet.

Torben