gibson 320
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 08-12-01 06:24

Hej

Jeg kunne godt tænke mig hvis nogen kunne forklare mig hvad et index er og
hvad det gør i en Access database. Jeg synes min database er meget langsom
og jeg kan forstå på det at det måske kan afhjælpes ved at sætte nogle
indexes, men da jeg ikke ved hvad de gør har jeg lidt svært ved at finde ud
af hvor/hvordan jeg skal sætte dem...

På forhånd tak

MVH
Thomas

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 08-12-01 07:13

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og jeg kan forstå på det at det måske kan afhjælpes ved at sætte nogle
> indexes, men da jeg ikke ved hvad de gør har jeg lidt svært ved at finde

Hej Igen

Jeg har nu fundet ud at hvordan jeg sætter dem og jeg må sige jeg er
overrasket over det performanceboost(!) som det gav, jeg har ingen målinger
foretaget men det skal nok ha' øget hastigheden med 300-400%. Før skulle jeg
vente i op til et par minutter på bestemte gennemløb af databasen det sker
så hurtigt nu at man næsten ikke kan nå at se at statusbaren(i mit program)
går fra 0-100% done

Men jeg har stadigvæk ikke helt forstået hvad den rent teknisk gør ved
databasen....Nogen der kan oplyse mig en smule?

MVH
Thomas

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-12-01 13:29

Thomas Eg Jørgensen wrote in news:9usb22$1d6e$1@abnew01.sonofon.dk:

> [...]
>
> Men jeg har stadigvæk ikke helt forstået hvad den rent teknisk gør ved
> databasen....Nogen der kan oplyse mig en smule?

en søgning på Google gav dette resultatsæt:

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=index+database+table+query

hvor du kan kigge på

http://www.cs.sfu.ca/CC/354/zaiane/material/notes/Chapter11/node1.html

(fra første link)

:)

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Gad vide hvor lang tid der går, inden danskerne
finder ud af, at de har købt katten i sækken til valget ...

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 11-12-01 07:56

Du kan lave en direkte sammenligning med dit lokale bibliotek. Hvis de bare
satte bøgerne på hylderne i den rækkefølge de får dem indleveret I ville de
ret hurtigt miste overblikket, hvilket ville medføre at de skal (worst case)
lede alle bøger igennem for at finde en enkelt. Istedet bruger de
indeksering (enten på navn eller nummer) og de kan meget hurtigt finde
bogen.

Så indekset på din database er pegepinde, som gør det muligt at spore sig
ind på en record. Når du har joins eller "where clause"'s i dit SQL-udtryk
er det derfor meget vigtigt at der er indekser på netop disse felter, da de
bruges til at begrænse resultatsættet.

Håber du kan bruge denne morgenkommentar M

mvh
Martin